Ateister kan mest om religion

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Ateister kan mest om religion

Inlägg av Anders » tor 30 sep 2010, 07:55

Spiff00 skrev:
Anders skrev:Ungefär som att troligen 4% av svenska folket tror att Röda Rummet skrevs av Stieg Larsson.
Ungefär som att troligen? Jag fattar inte, varför tror du det och vad är din poäng?
För att jag inte tror att Svenska är ett dugg mer bildade än Amerikaner, trots motsatt allmän uppfattning.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 30 sep 2010, 08:08

Långsökt. Men tack för klargörandet.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 30 sep 2010, 08:13

matsw skrev:Vitsen är att man ska få presenter. Jag tror att konfirmation har väldigt lite med personlig tro att göra. När jag konfirmerade mig satt de flesta bara av den. Det var som skolan nåt man bara gör, liksom. Och får man dessutom nåt för det så...
Precis. Personligen handlade det mer om något att göra tillsammans med andra än prylar och jag gissar att väldigt få anser sig vara troende efter konfirmationen vilket jag inte heller uppfattade som något krav. Nåja, det var en trevlig upplevelse med resa och mycket sagoberättande.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

BamsesKompisVargen

Inlägg av BamsesKompisVargen » tor 14 okt 2010, 08:52

nu stod det ju i artikeln att de ateister som svarats tros ha växt upp i religiösa miljöer. ni kanske ska vara tacksamma att kristendomen får vara kvar på skolschemat så att kommande generationer får lära sig lika mycket som er....
"Snick Snack", sa Vargen

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 16 okt 2010, 15:26

Är det någon som vet något om retoriken som kristna lutar sig emot när de säger att det inte är ologiskt att tro på Jahve?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 19 okt 2010, 12:34

Anders H skrev:Är det någon som vet något om retoriken som kristna lutar sig emot när de säger att det inte är ologiskt att tro på Jahve?
Retoriken? Är det inte snarare bristande förståelse för logik som spelar in här? Eller en "Alvin Plantinga-isk" syn på "justified belief"?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar