vilken Gud tror inte skeptikerna på

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
trilobite

Re: vilken Gud tror inte skeptikerna på

Inlägg av trilobite » tis 12 okt 2010, 13:58

Man måste inte vara ateist för att vara skeptiker.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 12 okt 2010, 15:25

trilobite skrev:Man måste inte vara ateist för att vara skeptiker.
Man behöver inte vara musiker för att man spelar elbas heller, men det bidrar till trovärdigheten att låta bli.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 12 okt 2010, 15:35

JemyM skrev:Det finns två former av gudar, de personifierade och universalprincipen.

Den föregående är Tor, Oden, Ra, Zeus med mera.

Universalprincipen är allt reducerat till en universell förklaring. Kristendomens Gud har efter mycket filosofi blivit sådan, även Deism, Intelligent Design med mera är sådan. Superabstrakt, subjektiv, ogreppbar, logiskt inkoherent, förklarar allt och alla.
Den guden berättar mer om hur hjärnan fungerar än om verkligheten dock. En enda stor Theory of Mind generaliserat på hela verkligheten.
Det är lite mer komplicerat än så. Hinduismen t.ex. så finns det både persongudar och en vad du skulle kalla för "universialistisk princip" Fast religioner har ju inget med logik att göra, eller hämta.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 12 okt 2010, 15:40

Victor_Von_Doom skrev:Det är lite mer komplicerat än så. Hinduismen t.ex. så finns det både persongudar och en vad du skulle kalla för "universialistisk princip" Fast religioner har ju inget med logik att göra, eller hämta.
Att de har båda formerna är inte alls svårt. De var dessutom före Europa med den andra varianten har jag för mig.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 15:49

Jag skulle nog säga att en skeptiker åtminstone bör ha svårigheter med att tro på någon gud vars handlingar sägs påverka den fysiska verkligheten på ett sätt som motsägs av empiri, eller vars egenskaper eller existens leder till logiska motsägelser.

En gud som t ex påstås påverkas av böner så att den förändrar verkligheten i bönens riktning, blir då besvärlig att tro på, eftersom man inte kunnat påvisa några såna fenomen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 12 okt 2010, 15:56

Att tro på Gud, alltså att bygga sin världsbild på personlig övertygelse, dogmer, auktoritetstro, eller vad det nu är, stämmer inte helt med min definition på vad en skeptiker är. Men här vet jag att många inte håller med. Samuel Varg, Kaxiga Z...

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 12 okt 2010, 16:24

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

ltfo

Inlägg av ltfo » tis 12 okt 2010, 17:44

jag publicerade länken till texten om Mäster Eckhart för att den visar på erfarenheter som inte så många upplevt... men jag tror de flesta här inte orkat läsa artikeln... men ändå är de tvärsäkra på vad de inte tror på....
those who can act, those who can´t teach!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 17:45

ltfo skrev:jag publicerade länken till texten om Mäster Eckhart för att den visar på erfarenheter som inte så många upplevt... men jag tror de flesta här inte orkat läsa artikeln... men ändå är de tvärsäkra på vad de inte tror på....
Så länge man inte tror på gudar är det ganska lätt och någon annans exercis i att definiera om begreppet till något annat än det begrepp jag menar med gud, är inte heller speciellt intressant.

Om man till exempel skulle mena att gud är kärlek och fråga om jag tror på kärlek, skulle jag säga ja. Det är inte samma sak som att jag håller med om likställandet av gud och kärlek, eller att jag därför skulle tro på gud, också.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 12 okt 2010, 18:05

trilobite skrev:Man måste inte vara ateist för att vara skeptiker.
Jahve har en särställning. Man kan inte tro på vilka övernaturliga väsen som helst och ändå vara skeptiker väl?

ltfo

Inlägg av ltfo » tis 12 okt 2010, 18:16

Gud är livsgnistan enligt Eckhart.... han är ju ett stor namn inom mystiken... sen har legenderna om Gudserfarenheten broderats ut och blivit hierarkiska maktapparater där fariséer och skriftlärda lever gott på folket.....
buddhismen är väl utan hierarki i vissa länder... men hierarkisk i andra som i Tibet...

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 18:23

ltfo skrev:Gud är livsgnistan enligt Eckhart....
Och Argeflä är Ulguflonk enligt Edman. Säger ganska lite. Är gud tillkomsten av proteiner, eller den där mysiga känslan man får av att tro sig förstå ett medvetet mystiskt budskap från trettonhundratalet?
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 18:24

Anders H skrev: Jahve har en särställning. Man kan inte tro på vilka övernaturliga väsen som helst och ändå vara skeptiker väl?
Det finns olika meningar om det, tydligen. Själv menar jag att skepticismen sätter rätt hårda begränsningar på hur eventuella övernaturligheter en person väljer att tro på kan vara beskaffade, om det ska kunna gå ihop utan hjärnskärande dissonanser.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 18:26

micke.d skrev:Det finns olika meningar om det, tydligen. Själv menar jag att skepticismen sätter rätt hårda begränsningar på hur eventuella övernaturligheter en person väljer att tro på kan vara beskaffade, om det ska kunna gå ihop utan hjärnskärande dissonanser.
Det är först om man börjar tala om gud som "ögonblicket om omständigheterna som tillsammans möjliggjorde de första proteinerna" som det kan bli skeptiskt att tro på gud. Men då är det liksom inte så mycket gud kvar.
/ Per Edman

ltfo

Inlägg av ltfo » tis 12 okt 2010, 18:31

om du genomför dagliga andliga övningar under många år kommer du i bästa fall fram till samma erfarenhet som Eckhart.... som ej låter sig begripas genom ord... blott kan erfaras... kan du med ord beskriva skillnaden på att doppa fingrarna i kallt eller varmt vatten för den som inte själv erfarit skillnaden...

man kan med Gunnar Ekerlöf hävda att det som är botten i mig är också botten i andra.... vissa kallar denna botten Gud... men det är inte Ulf Ekmans banala Gud...

Skriv svar