vilken Gud tror inte skeptikerna på

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: vilken Gud tror inte skeptikerna på

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 18:34

ltfo skrev:om du genomför dagliga andliga övningar under många år kommer du i bästa fall fram till samma erfarenhet som Eckhart.... som ej låter sig begripas genom ord... blott kan erfaras... kan du med ord beskriva skillnaden på att doppa fingrarna i kallt eller varmt vatten för den som inte själv erfarit skillnaden...
Har personen jag försöker beskriva den upplevelsen för någonsin upplevt någon form av temperaturskillnad, eller vätska, eller är jag ute helt i ogjort väder?

I sådana här sammanhang verkar mystiker endast betyda någon som använder nonsens för att inte förklara något.
ltfo skrev:man kan med Gunnar Ekerlöf hävda att det som är botten i mig är också botten i andra.... vissa kallar denna botten Gud... men det är inte Ulf Ekmans banala Gud...
Din fråga i rubriken verkar fråga om skeptiker kallar denna botten för gud. Jag tror inte att skeptiker gör det. Alltså är frågan felställd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

ltfo

Inlägg av ltfo » tis 12 okt 2010, 18:40

jo mystiker beskriver bara det som úpplevelsen inte är... jag menar att för denna erfarenhet har jag stor respekt.... problemet idag är att det börjar finnas så mycken dålig religion importerad från USA och att det är den som skeptikerna bör upplysa om.... ju högre predikanten skriker... ju tarvligare är hans budskap
those who can act, those who can´t teach!

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 12 okt 2010, 18:42

micke.d skrev:Själv menar jag att skepticismen sätter rätt hårda begränsningar på hur eventuella övernaturligheter en person väljer att tro på kan vara beskaffade, om det ska kunna gå ihop utan hjärnskärande dissonanser.
Kan man tro på russels tekanna och det flygande spaghettimonstret?
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 18:46

ltfo skrev:problemet idag är att det börjar finnas så mycken dålig religion importerad från USA och att det är den som skeptikerna bör upplysa om.... ju högre predikanten skriker... ju tarvligare är hans budskap
Var hittar jag egentligen pålitliga kundrecensioner på religion, ifall jag skulle vara intresserad av att införskaffa den bästa modellen för säsongen? Helst utan reklam i det redaktionella materialet, dessutom.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 12 okt 2010, 18:49

ltfo skrev:om du genomför dagliga andliga övningar under många år kommer du i bästa fall fram till samma erfarenhet som Eckhart.... som ej låter sig begripas genom ord... blott kan erfaras... kan du med ord beskriva skillnaden på att doppa fingrarna i kallt eller varmt vatten för den som inte själv erfarit skillnaden...
Hans argument för guds existens är alltså att han har en känsla?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 12 okt 2010, 18:50

...som han kallar för "gud"?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 12 okt 2010, 18:52

Anders H skrev:
trilobite skrev:Man måste inte vara ateist för att vara skeptiker.
Jahve har en särställning. Man kan inte tro på vilka övernaturliga väsen som helst och ändå vara skeptiker väl?
Jag tycker det finns folk som jag ser som skeptiker och som är religiösa. De har väl kanske en tro på själen och skaparen som de lägger utanför själva den förnimbara verkligheten, jag vet inte och är inte särskilt intresserad av att bråka om saken. Påståenden om mirakler, tomtar etc kan ju testas, men man kan givetvis tro utan att peka på mirakler i tid och otid.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 12 okt 2010, 18:59

piotrr skrev:...som han kallar för "gud"?
Nja, då skulle ju resonemanget gå ihop :) . Jag tror att han menar att gud är en entitet som utövar ett externt stimuli som ger honom den där särskilda känslan. Att känslan skulle vara internt skapad efter flera år av stirrande in i en vägg, sökandes efter gud, faller naturligtvis på sin egna orimlighet.

ltfo

Inlägg av ltfo » tis 12 okt 2010, 19:06

piotrr skrev:
ltfo skrev:problemet idag är att det börjar finnas så mycken dålig religion importerad från USA och att det är den som skeptikerna bör upplysa om.... ju högre predikanten skriker... ju tarvligare är hans budskap
Var hittar jag egentligen pålitliga kundrecensioner på religion, ifall jag skulle vara intresserad av att införskaffa den bästa modellen för säsongen? Helst utan reklam i det redaktionella materialet, dessutom.

det står i Bibeln att man skall döma personen efter frukten av hans arbete... judendomen ligger bra till med alla stora konstnärer... men dom har ju oxå rabiata bosättare.. i tvprogrammet i förrgår om koranen påpekades att den var en bok som handlar om kärlek.... förvisso sant, men många misstolkar den .... du får bli en sökare.... den som söker han skall finna....

nu börjar jag låta som en präst... meningen var ju att dra undan mattan under fötterna på t.ex. Ulf Ekman...
those who can act, those who can´t teach!

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 12 okt 2010, 19:08

trilobite skrev:Jag tycker det finns folk som jag ser som skeptiker och som är religiösa. De har väl kanske en tro på själen och skaparen som de lägger utanför själva den förnimbara verkligheten, jag vet inte och är inte särskilt intresserad av att bråka om saken. Påståenden om mirakler, tomtar etc kan ju testas, men man kan givetvis tro utan att peka på mirakler i tid och otid.
Visst kan man tycka att någons tro på en verklighet långt bortom vad som händer i den här världen inte borde vara något att bråka om. Problemet är bara att föreställningen om den avlägsna världen ofta påverkar hur personen agerar i den här världen. Tron på den här esoteriska guden påverkar ofta folks tänkande och agerande betydligt mer än vad en tro på mer "jordnära" vidskepligheter gör, inklusive mirakulösa händelser och tomtar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 19:32

gubblukt skrev: Kan man tro på russels tekanna och det flygande spaghettimonstret?
Det finns det säkert de som gör, själv menar jag att det bör uppkomma dissonanser om sån tro kombineras med skepticism.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 19:40

gubblukt skrev: Visst kan man tycka att någons tro på en verklighet långt bortom vad som händer i den här världen inte borde vara något att bråka om. Problemet är bara att föreställningen om den avlägsna världen ofta påverkar hur personen agerar i den här världen. Tron på den här esoteriska guden påverkar ofta folks tänkande och agerande betydligt mer än vad en tro på mer "jordnära" vidskepligheter gör, inklusive mirakulösa händelser och tomtar.
Det går säkert att hitta exempel på tro som påverkar i god såväl som dålig riktning.

Om man nu ska hålla sig i närheten av trådämnet, så undrar jag om du menar att en troende skeptiker skulle låta sitt tänkande och agerande påverkas i samma utsträckning som övriga?

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 12 okt 2010, 20:00

micke.d skrev:
gubblukt skrev: Kan man tro på russels tekanna och det flygande spaghettimonstret?
Det finns det säkert de som gör, själv menar jag att det bör uppkomma dissonanser om sån tro kombineras med skepticism.
Spännande. Förklara gärna närmare vad det är som ger upphov till dessa dissonanser.
micke.d skrev:Det går säkert att hitta exempel på tro som påverkar i god såväl som dålig riktning.
Visst. Då är vi i alla fall överens om att man inte kan nonchalera esoterisk religiös tro som ofarlig/ovidkommande på grundval av att den inte gör några förutsägelser om händelser i den här världen(?)
micke.d skrev:Om man nu ska hålla sig i närheten av trådämnet, så undrar jag om du menar att en troende skeptiker skulle låta sitt tänkande och agerande påverkas i samma utsträckning som övriga?
Nej, förmodligen inte.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 12 okt 2010, 20:54

gubblukt skrev:Spännande. Förklara gärna närmare vad det är som ger upphov till dessa dissonanser.
I första fallet är tekannans existens något som i princip går att avgöra med vetenskapliga metoder. Så länge det då saknas empiriska belägg för att den finns, är den rimliga hållningen att säga att det är möjligt att den finns där men att det inte finns någon anledning att tro det. Eftersom tekannans existens dessutom skulle kräva rätt stora revideringar av vad vi nu tror oss veta om universum (hur kom den dit?, hur uppstod den?) så känns det ju som en rätt märklig tro för en skeptiker att omfatta.

I det andra fallet sägs spagettimonstret exempelvis lägga sina nudlar i blöt för att påverka resultaten av diverse vetenskapliga tester. Det är en förklaringsmodell som inte låter sig förenas med vetenskaplig skepticism, så vitt jag begriper, eftersom man där avhåller sig från övernaturliga förklaringsmodeller så långt möjligt. Monstrets existens är dock inte falsifierbar, så vitt jag begriper, så på frågan huruvida det finns eller inte kan man nog med gott samvete säga pass.
gubblukt skrev: Visst. Då är vi i alla fall överens om att man inte kan nonchalera esoterisk religiös tro som ofarlig/ovidkommande på grundval av att den inte gör några förutsägelser om händelser i den här världen(?)
Det beror väl i stor utsträckning på vad som tros. Om den esoteriska religiösa tron till exempel gör att vederbörande vägrar äta kött, vill minimera sitt koldioxidavtryck, är snäll med sin partner och sina barn, och i övrigt är som folk är mest, så känns det rätt ok att nonchalera den. Det förefaller finnas annat som känns mer angeläget att bekämpa, t ex kvacksalvare.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 12 okt 2010, 21:49

Jag tror på både gudssyner och gudsupplevelser, oavsett om det är Ulf Ekman eller mäster Eckhard eller någon annan som har dem, för sådana existerar uppenbarligen. Det är de troendes förklaring till vad som orsakar dem som jag inte håller med om. Jag tror att upplevelserna uppstår i människans fantasi, inuti den egna hjärnan, medan de troende tror att de orsakas av någon/något som existerar oberoende av människan.

Skriv svar