vilken Gud tror inte skeptikerna på

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: vilken Gud tror inte skeptikerna på

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 14 okt 2010, 11:11

micke.d skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Fast då är det ju bara att t.ex. påstå att den homeopati som man utövar slutar att fungera när en undersöks vetenskapligt, men fungerar hela tiden när den inte undersöks. Så enligt detta kriterie kan man vara både skeptiker och homeopat.
Nej, hur menar du då? Huruvida homeopati fungerar är ju otvivelaktigt något som går att undersöka, oavsett vad någon påstår.
Vadå nej? Jag säger ju att det slutar fungera så fort någon undersöker det! Skeptiker och vetenskapsmän kommer med fientlig energi som gör att vattnets helandekraft förstörs. Denna typ av homeopati går alltså inte att undersöka av vetenskapen. Precis som gud inte går att undersöka.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 okt 2010, 12:24

Victor_Von_Doom skrev:
micke.d skrev:något som går att undersöka, oavsett vad någon påstår.
Jag säger ju att det slutar fungera så fort någon undersöker det!
Som sagt var.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 14 okt 2010, 12:32

micke.d skrev:
Victor_Von_Doom skrev:
micke.d skrev:något som går att undersöka, oavsett vad någon påstår.
Jag säger ju att det slutar fungera så fort någon undersöker det!
Som sagt var.
Slutar att fungera ja. Men det fungerar resten av tiden. Alltså går det inte att undersöka dess effekter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 okt 2010, 14:06

Victor_Von_Doom skrev: Slutar att fungera ja. Men det fungerar resten av tiden. Alltså går det inte att undersöka dess effekter.
Homeopati handlar ju om att (försöka) bota sjukdomar och diverse tillstånd i kroppen; det är klart att det går att undersöka om det lyckas eller inte.

Du får dock stilpoäng för god efterapning av homeopatförespråkare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 14 okt 2010, 14:08

micke.d skrev:
Victor_Von_Doom skrev: Slutar att fungera ja. Men det fungerar resten av tiden. Alltså går det inte att undersöka dess effekter.
Homeopati handlar ju om att (försöka) bota sjukdomar och diverse tillstånd i kroppen; det är klart att det går att undersöka om det lyckas eller inte.
Så kanske det är med andras homeopati, men inte min "magiska" homeopati som vetenskapen inte kan undersöka. Effekterna slutar när vetenskapsmän och skeptiker kommer i närheten så kan inte de sjuka bli friska.
micke.d skrev: Du får dock stilpoäng för god efterapning av homeopatförespråkare.
Inte riktigt de jag vill efterapa. Men tackar :smile2:

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 14 okt 2010, 20:16

Anders H skrev:Du har rätt, men frågan är om det så vi vill definiera skepticism?
Njä, inte direkt.

På ett sätt kan man tycka att esoterisk religiös tro är mindre woo än övriga woo-former eftersom det inte kan motbevisas. Å andra sidan kan jag tycka att det är värre eftersom skälen FÖR att ha tron är obefintliga. Vad det gäller saker som homeopati kan man i alla fall ha upplevt att någon har blivit bättre efter behandlingen och tro av den aledningen. Vad det gäller tro på saker som Loch Ness-odjuret eller UFO:n finns det ofta en suddig bild el dyl. Gudstron är som Loch Ness-tron utan ens den suddiga bilden. Det är helt enkelt rappakalja i sin absolut renaste form.

Å tredje sidan ser jag det inte som något större problem om religiösa som är skeptiska till alla andra sorters woo vill kalla sig skeptiker. Det är väl bra om de är skeptiska i övrigt och om de kommer hit så att man kan ifrågasätta vad de tror på :D . Jag har dock ganska svårt att se en präst som ordförande för vof...
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 02 nov 2010, 16:19

ltfo skrev:På denna länk ..... http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 395735.svd kan man läsa om Mäster Eckhart och hans Gud.... det skiljer sig lite från vad Livets ord tror på... men vilken gudssyn är det som skeptikerna tar avstånd ifrån? Är det den universiella mystiska enhetsupplevelsen som Eckhart kallar livsgnistan... eller är det Ulf Ekmans Gud!
För att citera ett klassiskt skämt:

Kan jag få en kaffe utan wienerbröd?
Vi har inget wienerbröd. Går det bra med en kaffe utan bulle istället?

Poängen är väl att ateister förnekar alla gudar och förmodligen förnekar alla lika mycket. Jag menar för alla människor finns det en oändlig massa saker som de inte tror på.

Sensemaker

Skriv svar