Jon Ronsons dokumentär om kristna alpha-kurserna

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Jon Ronsons dokumentär om kristna alpha-kurserna

Inlägg av devadatta » tor 14 okt 2010, 04:22

Jon Ronson som gjort dokumentärer och böcker om konspirationsteorier och new age i USA:s armé har gjort en dokumentär om de kristna alpha-kurserna som ska locka agnostiker till att bli kristna. Man kan se den på SVT Play nästan hela oktober.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Jon Ronsons dokumentär om kristna alpha-kurserna

Inlägg av Moridin » tor 14 okt 2010, 09:17

Kristna alpha-kurser verkar vara mycket intrikata interna resonemang.

Kyrkohedern drog "I used to be an atheist gambit". Testimonium flavianum läggs fram som evidens för den magiska Jesus existens. Lewis trilemma. Det finns alltid med två kristna som "leder" samtalen i de små grupperna. Lederna hävdar att "jag har en del vänner som nyligen blivit kristna och ser vilken glädje de har fått" och att många av de intelligenta människor som ifrågasätter kristendomen och går på alpha-kursen "är inte så smarta som de tror att de är" med ett skratt.

Många av de "agnostiker" som medverkade i avsnittet var arbetslösa, så om man får spetsa till det så är alpha-kursen ett sätt att exploatera människor som har det svårt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 14 okt 2010, 10:01

Såg den här på en anslagstavla häromdagen.

Bild

Ny i stan?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Mabande

Inlägg av Mabande » tor 14 okt 2010, 10:22

anundi skrev:Ny i stan?
Inte känner någon och behöver en ny gemenskap. D.v.s. nån som (tillfälligt) gärna är lite extra till lags för att inte hamna utanför och därmed lättare kan övertygas om saker som h:n annars inte skulle gått med på.
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 14 okt 2010, 11:36

Mycket intressant dokumentär.
Moridin skrev: Många av de "agnostiker" som medverkade i avsnittet var arbetslösa, så om man får spetsa till det så är alpha-kursen ett sätt att exploatera människor som har det svårt.
Var de? Jag förstod att bara en var arbetslös, och han verkade ju vara lite snobbig. Vet inte riktigt hur exploaterande alphakursen var. Inte mer exploaterande än annan frivillig gratisreligion. Folk var ju där frivilligt och det kostade ingenting, samt de kunde gå när de ville. De som kom dit hade nog den där gamla positiva synen på religion, dvs "belief in belief" men ingen tro själva. De ville väcka tron hos sig själva men kunde liksom inte göra det på egen hand på grund av vanliga rationella invädningar.

Däremot var den ju cyniskt upplagd för att konvertera de som kom dit, med liksom manusinbearbetad snällhet och allting hade ett syfte att vara manipulerande. Suggestionen funkade rätt bra i de där små grupperna, då tvivlarna fick testa att be etc. De verkar dock ha gjort misstaget att uppmana folk till att tala i tungor. Något som inte alls passar in i bilden av "snäll religion" utan mer brukar i allmänhet förknippas med fanatism. Här blev majoriteten av "agnostikerna" mer utstötta. Man skulle ha gått mer försiktigt fram om man ville verkligen nå fram vid budskapet.

Tungomålstalande är mer för hardcore-kristna som redan döpt sig. Att ge ut det där "anonyma" bönebrevet till killen i slutet verkar vara ett mycket bra sätt att få med honom, liksom personlig vädjan kan vara mycket lockande för vissa. Egentligen var det inte så konstigt att det blev just han som fick det, som var mest positiv till att vara troende i slutändan. Han hade ju bakgrund i en kristen uppfostran och då brukar man ha en del av detta kvar i bakhuvudet även om man inte har konverterat helt.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 14 okt 2010, 19:30

Victor_Von_Doom skrev:Var de? Jag förstod att bara en var arbetslös, och han verkade ju vara lite snobbig. Vet inte riktigt hur exploaterande alphakursen var. Inte mer exploaterande än annan frivillig gratisreligion. Folk var ju där frivilligt och det kostade ingenting, samt de kunde gå när de ville.
Möjligtvis frivilligt på samma sätt som det är frivilligt att börja röka som tonåring men det verkade åtminstone finnas någon form av ganska avancerad social manipulation.

Det går en alpha-kurs på min lokala missionskyrka. Kanske borde gå bara för att djävlas opponera mig få en bättre förståelse för kristendomen? Känns dock som om jag får skriva lite manus och ha med en del underlag med citat och så vidare i fall de försöker något.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 14 okt 2010, 20:48

Det är i princip konfirmationsundervisning för vuxna, och på så sätt inte särskilt uppseendeväckande.

Det enda i dokumentären som är riktigt omtumlande är tungotalandet.

CS Lewis ultimatum (Jesus var ingen vis man; han var antingen psyksjuk, en manipulativ sektledare eller gudomlig) är intressant på sitt sätt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 okt 2010, 20:53

Knurd skrev:Det enda i dokumentären som är riktigt omtumlande är tungotalandet.

CS Lewis ultimatum (Jesus var ingen vis man; han var antingen psyksjuk, en manipulativ sektledare eller gudomlig) är intressant på sitt sätt.
Då väljer jag den ikväll. Beträffande ultimatumet... C går bort om du inte är 3 år gammal mentalt, så A och/eller B?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 14 okt 2010, 21:04

Anders H skrev:
Knurd skrev:Det enda i dokumentären som är riktigt omtumlande är tungotalandet.

Då väljer jag den ikväll. Beträffande ultimatumet... C går bort om du inte är 3 år gammal mentalt, så A och/eller B?
Trilemmat går ut på att om du accepterar att Jesus var en vis moralisk lärare och kallade sig själv för en gud, så har du tre saker att välja på, gud, galen eller ond. Ond och galen går bort då dessa tydligen inte passar in med bibelns perspektiv. Alltså är Jesus en gud.

Man kan klara sig ur denna slutsats genom att förneka att man anser att Jesus är en vis moralisk lärare, förneka att Jesus kallade sig för en gud (se diskussion i Ehrmans "Jesus, Interrupted" s.141-143) eller postulera andra alternativ förutom de som ges, som förskönad legend eller omedveten självbedrägeri (som många av dagens pseudovetare, vilken inte kräver att man är psykiskt sjuk eller moraliskt ond i sig).

Att säga att man tar hornet "psyksjuk" eller "ond" är i min mening mindre fruktbara vägar att ta i diskussioner med kristna som lägger fram Lewis trilemma.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 okt 2010, 21:20

Moridin skrev:Att säga att man tar hornet "psyksjuk" eller "ond" är i min mening mindre fruktbara vägar att ta i diskussioner med kristna som lägger fram Lewis trilemma.
Håller med, men tycker samtidigt att det belyser varför Lewis trilemma inte är speciellt briljant heller. För hur många kristna låser inte fast sig vid C? Blir lite som en nykter alkoholist eller en ickefrimärkssamlande frimärkssamlare.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Openminded

Inlägg av Openminded » ons 27 okt 2010, 11:08

Jag gick en sådan där Alpha-kurs för några år sedan, och det som blev tydligt för mig var hur den kristna traditionen verkar.
Det jag menar är att man utgår inte från de deltagandes egna eftarenheter och tolkningar, för att sedan diskutera dessa, och vända och vrida på dem, och jämföra med vad Bibeln (eller andra skrifter) säger, utan man föreläser utifrån en redan gjord tolkning, en föreläsning som håller på i över en timme. Först därefter ges man möjlighet att samtala och diskutera. Nu blev det dock rätt hetsiga diskussioner eftersom jag, och en till hade helt andra utgångspunkter än vad de övriga hade. Det man förväntades göra, tror jag, var att fylla i och så att säga ställa sina egna erfarenheter i relation till den redan färdig läran, dvs Guds ord (som ju inte kan ifrågasättas eftersom man då hädar). Läran är alltså utgångspunkten, mina erfarenheter är sekundära, och Alphakursens syfte upplever jag vara att så att säga ge människor en möjlighet att komma närmare läran (den redan gjorda tolkningen).

Mr Openminded. :mrgreen:

Skriv svar