Ateism och sanning

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Ateism och sanning

Inlägg av micke.d » mån 08 nov 2010, 18:51

Personligen tror jag att du har rätt i att man inte genom ett vattentätt logiskt resonemang utan alltför halsbrytande premisser kan komma fram till att gud existerar.

Men hela den vinkeln är ofruktbar, det är inte det det handlar om, precis som trilobite säger.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 08 nov 2010, 19:55

Bara för att du håller med mig om en slutsats kan du vara fullständigt tokig i din härledning, eller tokig i andra ämnen. David Cole är förvisso strikt talat en ateist, men han är (förmodligen var) även en förintelseförnekare.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 nov 2010, 19:57

På samma sätt som man kan bry sig om vad som är sant och falskt och ändå tro på Gud, kan man bry sig om sant och falskt och ändå förneka förintelsen.

Jag personligen är inte övertygad om att det inte finns vissa hål i ambitionen eller framgången.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 08 nov 2010, 20:18

Anders H skrev:På samma sätt som man kan bry sig om vad som är sant och falskt och ändå tro på Gud, kan man bry sig om sant och falskt och ändå förneka förintelsen.

Jag personligen är inte övertygad om att det inte finns vissa hål i ambitionen eller framgången.
Trippelnegativ är en styggelse.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 08 nov 2010, 20:24

Hehe. Ungefär som gudstro då.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 08 nov 2010, 20:48

Anders H skrev: Alltså, exempel på hur man resonerar i frågan om Guds existens, bryr sig om vad som är sant och falskt, och kommer fram till att Gud finns.
Det tror jag är extremt ovanligt, och har inget exempel. Det finns förstås de klassiska argumenten, men de är så vitt jag förstår efterhandskonstruktioner.

Du har nog rätt i att i de allra flesta fall är det så att man på något annat sätt blivit övertygad om att Gud finns, och sedan, om man är inresserad av att få ihop det logiskt, försöker med det.

Och då tycks du mena att det måste uppstå någon logisk motsägelse. Det är förstås möjligt att det finns någon sådan, men jag har inte lyckats sätta fingret på någon. En del element i standard-teism (hur man nu vill definiera det) kan man ju tycka är en smula osannolika eller på annat sätt svåra att acceptera, men någon uppenbar logisk motsägelse ser jag inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 09 nov 2010, 15:40

Frågan om guds eventuell existens ligger väldigt nära frågan om hur tillvaron "egentligen" är beskaffad. Har man en skeptisk utgångspunkt får man helt enkelt finna sig i att denna slags frågeställningar, som rör sig bortom det med sinnena fattbara, helt enkelt inte är åtkomligt för slutsatser överhuvud taget.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

tonyf

Re: Är det viktigt för ateismens sak att Jesus inte funnits?

Inlägg av tonyf » tis 09 nov 2010, 19:19

Anders H skrev:
anundi skrev:
Anders H skrev:Ateism är inte den enda konsekvensen av att bry sig om vad som är på riktigt eller inte, men det är absolut en av dem.
Det behöver det inte alls vara. Varför tillskriva ateism/ateister egenskaper som inte ingår per automatik?
Tänkte åt fel håll. Alla som bryr sig om sant och falskt är ateister, men alla som är ateister bryr sig inte om vad som är sant eller falskt.
Vad är det för egenskap Anders H skulle sätta på ateismen med sin postning? "Ateism är inte den enda konsekvensen av att bry sig om vad som är på riktigt eller inte, men det är absolut en av dem" implicerar inte "att ateister skulle bry sig om vad som är sant eller falskt". Är det inte så att Anders H tänkte åt rätt håll i sin första citerade postning?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 09 nov 2010, 19:50

tonyf skrev:"Ateism är inte den enda konsekvensen av att bry sig om vad som är på riktigt eller inte, men det är absolut en av dem" implicerar inte "att ateister skulle bry sig om vad som är sant eller falskt"
Jo, det gör det. Om en orsak har fler konsekvenser, kan konsekvenserna helt oberoende av varandra härledas till orsaken.

Men du får gärna förklara varför det inte är så, självklart. (Även om jag misstänker att detta är en av alla tusentals "jag-har-så-rätt-så-att-jag-varken-vill-eller-kan-förklara-varför"-kommentarer på det här forumet.)

tonyf

Inlägg av tonyf » tis 09 nov 2010, 23:34

Om "att bry sig om vad som är på riktigt eller inte" (tillsammans med vad vi vet om världen idag (t.ex.)) implicerar "ateism" så är alltså alla som bryr sig om vad som är på riktigt ateister, men inte nödvändigtvis att alla ateister bryr sig om vad som är på riktigt. D.v.s. "ateism är inte den enda konsekvensen av att bry sig om vad som är på riktigt eller inte, men det är absolut en av dem" implicerar inte "att ateister skulle bry sig om vad som är sant eller falskt". D.v.s. första som du (Anders H alltså) skrev, av det jag citerade ovan, var faktiskt som jag bedömmer det implikation åt rätt håll. Men inte startposten i tråden ("ateister är ateister för att de bryr sig om vad som är på riktigt eller inte") där implikationen är åt fel håll. Kanske det var den du tänkte på när du tänkte "jag tänkte åt fel håll"? (För det första citatet säger kanske anundi mån 08 nov 2010, 10:52 det som behöver sägas.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 10 nov 2010, 00:45

VeVeN skrev:Frågan om guds eventuell existens ligger väldigt nära frågan om hur tillvaron "egentligen" är beskaffad. Har man en skeptisk utgångspunkt får man helt enkelt finna sig i att denna slags frågeställningar, som rör sig bortom det med sinnena fattbara, helt enkelt inte är åtkomligt för slutsatser överhuvud taget.
(här hade jag skrivit ett lång svar som försvann när jag skulle skicka det)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 10 nov 2010, 00:48

Testa att bläddra lite bakåt i cachen ('Historik' på menyraden).

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Re: Är det viktigt för ateismens sak att Jesus inte funnits?

Inlägg av dunkelbrink » ons 10 nov 2010, 04:17

Anders H skrev:Alla som bryr sig om sant och falskt är ateister
Folk kan ju faktiskt bry sig om sannt eller falskt och ändå komma fram till fel slutsats.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 10 nov 2010, 21:26

Ja, men de kan inte "låsa fast sig" vid fel slutsats och fortfarande påstå att de är intresserade av sant och falskt. Många kristna är nöjda med sin hållning, och lämnar inte sin religion. Vissa gör det.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » lör 13 nov 2010, 20:51

Slaskade.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Skriv svar