Ateism och sanning

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Ateism och sanning

Inlägg av Moridin » lör 13 nov 2010, 21:19

VeVeN skrev:Frågan om guds eventuell existens ligger väldigt nära frågan om hur tillvaron "egentligen" är beskaffad. Har man en skeptisk utgångspunkt får man helt enkelt finna sig i att denna slags frågeställningar, som rör sig bortom det med sinnena fattbara, helt enkelt inte är åtkomligt för slutsatser överhuvud taget.
Föreställningar om verkligheten utan för vår kunskapshorisont gör ofta förutsägelser som kan undersökas inom vår kunskapshorisont.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 13 nov 2010, 21:36

Det är sant. Vi kan med all säkerhet säga att den som tror att Gud finns eller har funnits, har helt fel.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 13 nov 2010, 23:52

Den protestantiske guden är ju lixom inte lika kul egentligen. Katolicismen däremot, är mer att bita i. Att tro på påven, helgon, under, och allt annat tingeltangel, det är en intellektuell utmaning som heter duga! Tilltalar mig på nåt sätt. Eller ortodox kristendom. De har ju juste musik. Och ikoner, rökelse. Deras mässor är mycket mysigare än en protestantisk gudstjänst.

Kommer att tänka på den där historien om hur det gick till när vikingahövdingen Rurik, Rysslands grundare (?) skulle välja statsreligion för sitt nya rike.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 14 nov 2010, 00:16

tonyf skrev:(här hade jag skrivit ett lång svar som försvann när jag skulle skicka det)
Det är en annan formulering av min signatur.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Skriv svar