Vilka religionsgrundare är historiska personer?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Eon

Re: Vilka religionsgrundare är historiska personer?

Inlägg av Eon » tor 11 nov 2010, 00:11

Maharishi Mahesh Yogi
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 11 nov 2010, 02:16

Mabande skrev: [
Perfekt skrev:Muhammedanismen tex anses ju vara en missuppfattning av judiska och kristna texter
Anses av vem - samma som använder den arkaiska och nedsättande benämningen "muhammedaner", eller?
Den uppfattningen har en rad religionshistoriker, se tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Qur'an

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_the_Qur'an

För det mesta väljer jag ett arkaiskt uttryck i första hand, eftersom de oftast är mer stringenta, om de är nedsättande kan detta vara en konsekvens av den större stringensen.

Om du har något emot arkaiska uttryck, tycker du då inte att ordet arkaiskt är lite....arkaiskt?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 11 nov 2010, 02:21

pekka skrev:
Perfekt skrev:Med historisk person avser jag en person vars existens kan el'ggas med samtida källor
Intressat definition på "historisk person". Vad menar du mer exakt med "samtida källa".

Vilka av följande är historiska personer enligt dig.

Kung Leonidas av Sparta
Nearchos
Hannibal
Lucius Aelius Sejanus
Inte en aning faktiskt,men jag tror att åtminstone Hannibal var en historisk person. Jag skulle dock inte kuna belägga detta, eftersom jag inte vet något om källorna. Vet du?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 11 nov 2010, 02:28

Tack för många intressanta svar. Det har fått mig att inse att jag har levt med en vanföreställning, näligen att vissa av dagens religioner skulle ha ngon sorts "ursprunglighet".

I själva verket är det nog så att alla idag utövade religioner bygger på numera utdöda och okända religioner, vars grundare vi inte har den minsta kännedom om.

En hypotes som tyvärr inte kan verifieras är att de första religionerna uppstod när någon eller några insåg att de kunde lura av de andra stammedlemmarna t ex en köttbit med hänvisning till att annars skulle ett högre väsen bestraffa dem.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 11 nov 2010, 02:32

Perfekt skrev: Den uppfattningen har en rad religionshistoriker, se tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Qur'an

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_the_Qur'an
Vänligen peka ut ett par ställen i dina källor där du menar att dessa religionskritiker säger att islam bygger på missuppfattningar av judiska och kristna texter?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 11 nov 2010, 03:36

Influence of Christian apocrypha‎
The Diatessaron, Protoevangelium of James, Infancy Gospel of Thomas, Gospel of Pseudo-Matthew and the Arabic Infancy Gospel are all suggested to have been sources that the author/authors drew on when creating the Qur'an.[105] The Diatessaron, as a gospel harmony, especially may have led to the misconception in the Qur'an that the Christian Gospel is one text.[106]
Här har du lite exempel på missuppfattningar
http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_n ... e_Qur%27an
Här är en bra artikel om koranen
http://debate.org.uk/topics/history/debate/part1.htm

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tor 11 nov 2010, 09:01

Perfekt skrev:Inte en aning faktiskt,men jag tror att åtminstone Hannibal var en historisk person. Jag skulle dock inte kuna belägga detta, eftersom jag inte vet något om källorna
Det kan nog vara bra att ha litet koll på sådana exempel innan man formulerar en egen definition på vad som är en "historisk person"
Perfekt skrev:Vet du?
. De är kända genom sådant som skrivits decennier, halvsekler eller mer efter deras död. Ibland av personer som inte ens var födda när de levde. en viss reservation för att Hannibal kanske eller t.o.m. troligen kan finnas belagd igenom samtida inskriptioner mynt och liknande.

Detta återför oss till fråga två vad menar du med samtidig.

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tor 11 nov 2010, 09:19

Rudolf Steiner?
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 11 nov 2010, 09:39

Perfekt skrev:
The Diatessaron, Protoevangelium of James, Infancy Gospel of Thomas, Gospel of Pseudo-Matthew and the Arabic Infancy Gospel are all suggested to have been sources that the author/authors drew on when creating the Qur'an.[105] The Diatessaron, as a gospel harmony, especially may have led to the misconception in the Qur'an that the Christian Gospel is one text.[106]
Bait and switch?

Det råder så vitt jag förstår inget tvivel om att texter som även används i judendom och kristendom även används av islam, men det du sa var att det var frågan om missuppfattningar av texterna. Ditt citat indikerar en missuppfattning om, inte av.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 11 nov 2010, 11:02

micke.d skrev:
Perfekt skrev:
Bait and switch?

Det råder så vitt jag förstår inget tvivel om att texter som även används i judendom och kristendom även används av islam, men det du sa var att det var frågan om missuppfattningar av texterna. Ditt citat indikerar en missuppfattning om, inte av.
Ditt resonemang stämmer till viss del de första länkarna jag gav ger väl inga klockrena exempel, men i mitt svar finns en länk med exempel. Om man vill ägna sig åt ytterligare hårklyverier så är väl dessa exempel av där muhammedaner menar sig ha återfunnit den ursprungliga meningen och inga missuppfattningar. Om du klickar på länken kan du läsa det själv.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » tor 11 nov 2010, 12:20

Toivo Korpela måste få ett omnämnande. (Men de riktiga orgierna började efter att han var "ute ur spelet").

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 11 nov 2010, 13:32

fråntaiga skrev:Toivo Korpela måste få ett omnämnande. (Men de riktiga orgierna började efter att han var "ute ur spelet").
sen så känns det väl också litet överdrivet att kalla honom religionsgrundare.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » tor 11 nov 2010, 13:38

VeVeN skrev:
fråntaiga skrev:Toivo Korpela måste få ett omnämnande. (Men de riktiga orgierna började efter att han var "ute ur spelet").
sen så känns det väl också litet överdrivet att kalla honom religionsgrundare.
Det var en smula överdrivet, medges! Men han (eller ffa hans efterföljare) lyckades på kort tid "uträtta" en hel del.

Mabande

Inlägg av Mabande » tor 11 nov 2010, 20:01

Perfekt skrev:Den uppfattningen har en rad religionshistoriker, se tex[...]
Nej, de hade ju inte alls den uppfattningen. Om du ska länka kan du gärna ge ett relevant citat ur texten också så att jag slipper plöja någonting som du "tycker är bra".
Perfekt skrev:För det mesta väljer jag ett arkaiskt uttryck i första hand, eftersom de oftast är mer stringenta, om de är nedsättande kan detta vara en konsekvens av den större stringensen.
Korrelationen mellan stringens och ålderdomlighet känns (inte så lite) hittepå.
Logic fail.
Perfekt skrev:Om du har något emot arkaiska uttryck, tycker du då inte att ordet arkaiskt är lite....arkaiskt?
Jag har inget emot arkaiska uttryck per se, men när de är 1) felaktiga och 2) förolämpande så känns det dags att uppdatera ordförrådet.
Perfekt skrev:menar sig ha återfunnit den ursprungliga meningen och inga missuppfattningar
Det är väl lite av definitionen för de flesta nya religioner eller sekter inom religioner att de omtolkar?
Vem har tolkningsföreträde - den nya eller den gamla religionen?
Känns f.ö. som att du behandlar religioner som någonting som faktiskt är "sant".
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 12 nov 2010, 06:36

Måste tyvärr jobba så jag tar den här till att börja med.
Korrelationen mellan stringens och ålderdomlighet känns (inte så lite) hittepå.
Logic fail.
Lokalvårdare, arbetsökande, slidkrans, munhota, nagelteknolog samt hela rinkebysvenskan är nyord som jag inte kommer att använda. Men ibland kommer det nya ord som är bättre än de gamla. Ett som jag spår en lysande framtid är "rövskalle".

Vad gäller muhammedan anser jag att det är bättre än muslim.

Muslim betyder "en som underkastar sig", dock inte nödvändigtvis svensk lagatitning.

Skriv svar