Vilka religionsgrundare är historiska personer?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Vilka religionsgrundare är historiska personer?

Inlägg av Vidugavia » fre 12 nov 2010, 08:12

Perfekt skrev:Måste tyvärr jobba så jag tar den här till att börja med.
Korrelationen mellan stringens och ålderdomlighet känns (inte så lite) hittepå.
Logic fail.
Lokalvårdare, arbetsökande, slidkrans, munhota, nagelteknolog samt hela rinkebysvenskan är nyord som jag inte kommer att använda. Men ibland kommer det nya ord som är bättre än de gamla. Ett som jag spår en lysande framtid är "rövskalle".

Vad gäller muhammedan anser jag att det är bättre än muslim.

Muslim betyder "en som underkastar sig", dock inte nödvändigtvis svensk lagatitning.
Varför är då muhammedan ett bättre begrepp än muslim? Det är ett ålderdomligt begrepp som inte används längre och som många muslimer ogillar då de tycker att det är missvisande. Min misstanke är att ditt främsta skäl till att använda det är att muslimer ogillar det, Har jag rätt?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Mabande

Inlägg av Mabande » fre 12 nov 2010, 23:36

Perfekt skrev:Lokalvårdare, arbetsökande, slidkrans, munhota, nagelteknolog samt hela rinkebysvenskan är nyord som jag inte kommer att använda.'

Vilket inte var ett svar på frågan, utan bara en förklaring att du bara väljer och vrakar fritt utifrån din åsikt och inte om den nya termen är mer korrekt för vad den beskriver. Som i fallet slidkrans vs. mödomshinna.
Perfekt skrev:Ett som jag spår en lysande framtid är "rövskalle".
Ja, det har redan blivit en hashtag på Twitter, så visst. Vet dock inte om det är så "lysande" direkt.
Perfekt skrev:Vad gäller muhammedan anser jag att det är bättre än muslim.

Eftersom..?
Perfekt skrev:Muslim betyder "en som underkastar sig", dock inte nödvändigtvis svensk lagatitning.
Vilket gav svaret på förra frågan (och förklarade din hangup på att muslimerna "mistolkat" bibeln). Du gillar helt ekelt inte muslimer. Dock ingen överraskning - Perfekt betyder ju felfri, dock inte nödvändigtvis utanför sitt eget huvud.
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » mån 15 nov 2010, 22:35

Ron L. Hubbards existens måste väl anses belagd och nära i tiden. :smile2:
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 16 nov 2010, 10:07

humanisten skrev:Ron L. Hubbards existens måste väl anses belagd och nära i tiden. :smile2:
och nämns redan av trådstartaren.

Roland Chantre

Inlägg av Roland Chantre » ons 17 nov 2010, 18:31

Och heter väl snarare L. Ron Hubbard

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 17 nov 2010, 18:55

Att herr Hubbard är en historisk person kan det inte vara många som betvivla. Men det intressanta är att det blir ett j-vla hallå om man skall beskriva honom och hans liv, om man råkar ha en troende i hans lära i närheten. Personkulten kring honom och historier om allt det fantastiska ha skall ha åstadkommit odlas enormt flitigt i denna kult. De troende tar inte lätt på att han beskrivs så väldigt annorlunda utanför deras krets.

Så trots att han är så nära i tiden så är även enkla beskrivningar av honom omstridda.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar