Hittepå-religioner

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Hittepå-religioner

Inlägg av Anders H » fre 17 dec 2010, 08:30

Alldeles nyss berättade P1 om en fånge som inte längre fick sina religiösa privilegier tillgodosedda, eftersom de avslöjade att hans religion var en hittepå-religion. Hur vet man vilka religioner som är på riktigt? Är det kanske något i stil med att om religionen gått i arv, är den sann?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
yrara

Re: Hittepå-religioner

Inlägg av yrara » fre 17 dec 2010, 08:59

"Hittepå-religion" känns som en tautologi. Som fångvaktare skulle jag nog vara beredd att förvägra alla religiösa privilegier på samma grund. Men det är en intressant frågeställning. Platsar scientologi?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 dec 2010, 09:11

Exakt. De måste ha dragit en gräns någonstans, så att de vet på vilken sida strecket en religion hamnar. När har man som fängelsekund, enligt den amerikanska religionsfriheten, rätt att få en speciell diet på grund av sin religiösa tillhörighet? Jag har en känsla av att religionen måste ha gått i arv för att betraktas som att vara "på riktigt", men jag har ingen aning.

Synd att man inte kan göra på samma sätt inom vetenskapen. Om en föreställning gått i arv, är den korrekt.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » fre 17 dec 2010, 09:17

Anders H skrev:Om en föreställning gått i arv, är den korrekt.
Vi har det näst bästa:
Om en föreställning har gått i arv, så hade Dawkins/Blackmore rätt. :shock:

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » fre 17 dec 2010, 09:18

Jag gissar på att det har att göra med hur många anhängare den har. Är det tillräckligt många för att göra livet besvärligt för rätt personer så är det en riktig religion. Lite som det funkar med allt annat här i världen.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 dec 2010, 09:20

yrara skrev:Vi har det näst bästa:
Om en föreställning har gått i arv, så hade Dawkins/Blackmore rätt.
Hahahaha!

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » fre 17 dec 2010, 10:24

Om top of my head tänker jag på scientologi, antroposofin och mormonkyrkan. Dessa tre religioners början kan man ju enkelt spåra i modern tid, vilket uppenbart gör dom till hittepå. Att de andra religionerna eventuellt har en liknande hittepåbörjan är väl troligt, men svårare att bevisa.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 dec 2010, 10:45

ohsweetmusic skrev:Dessa tre religioners början kan man ju enkelt spåra i modern tid, vilket uppenbart gör dom till hittepå.
Det konstiga är att alla religioner är hittepå-religioner, annars vore de vetenskap - inte religion. Men troligen har du rätt i att de bedöms som hittepå-religioner om man kan påvisa dess ursprung.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » fre 17 dec 2010, 10:54

Finns det någon betydelsefull organisation eller liknade som bedömer mormonkyrkan som en hittepåreligion? Eftersom två av mina kollegor är mormoner vore det att reta dem med påståendet men då skulle jag vilja ha lite tyngre referenser än två användare på ett forum jag brukar besöka.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » fre 17 dec 2010, 10:56

Med tanke på hur Joseph Smith skapade religionen, kan man ju inte annat än skrattgråta och kalla det för hittepå.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 17 dec 2010, 11:04

Hehe, jag hörde också det där på radion i morse och fnissade lite när jag redan bet i ratten.

Jag var lite för arg över att galningarna framför mig körde 40 på 70-väg så jag fick prioritera ilskan och göda mitt vardagsraseri med lite rattavtugg.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 17 dec 2010, 11:08

Vilken religion var det?

Jag kommer lite att tänka på den islamistfånge i Norge tror jag som inte var nöjd med sin specialkost för att de även gjorde koschermat i samma byggnad.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » fre 17 dec 2010, 12:17

ohsweetmusic skrev:Med tanke på hur Joseph Smith skapade religionen, kan man ju inte annat än skrattgråta och kalla det för hittepå.
Tänker du på "Joseph Smith dictating the Book of Mormon by reading reflections in a seer stone at the bottom of his hat"?

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 17 dec 2010, 12:52

ohsweetmusic skrev:Om top of my head tänker jag på scientologi, antroposofin och mormonkyrkan. Dessa tre religioners början kan man ju enkelt spåra i modern tid, vilket uppenbart gör dom till hittepå. Att de andra religionerna eventuellt har en liknande hittepåbörjan är väl troligt, men svårare att bevisa.
Jag kollade wikipedia angående på scientologi, och ordet är tydligen varumärkesskyddat.
Det låter ju lite kontraproduktivt. Att förhindra anhängare att kalla sig scientologer :?
Ordet scientologi är ett internationellt skyddat varumärke som tillhör den amerikanska organisationen Religious Technology Center. Denna organisation licensierar i sin tur rätten att använda ordet till scientologikyrkan. Det finns även andra organisationer med utövare av scientologins tekniker, men på grund av varumärkesskyddet får de inte använda sig av ordet scientologi för att beskriva sin rörelse.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 17 dec 2010, 12:59

Vitnir skrev:Vilken religion var det?
Festivus, faktiskt!

Men det var inte så mycket religion det handlade om. Internen hade en egen högtid han ville fira.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar