Vissa fantasivarelser...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders G

Vissa fantasivarelser...

Inlägg av Anders G » tor 16 feb 2012, 20:48

...får man inte uppfostra barn att tro på.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mamma ... 857899.svd
Smurfar är alltså olämpliga. Exakt var gränsen går är inte klarlagt tror jag.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Vissa fantasivarelser...

Inlägg av pwm » tor 16 feb 2012, 21:01

Anders G skrev:Exakt var gränsen går är inte klarlagt tror jag.
A delusion held by one is insanity.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 16 feb 2012, 21:18

Jag tror att gränsen går någonstans där de föreställningar man lär barnet blir ett allvarligt handikapp i kontakten med omvärlden. Att, liksom 2-3 miljarder andra tro på Jesu obefläckade avelse, är inte lika begränsande som att tro på smurfarna.

Även mer avvikande och urspårade varianter av etablerade trossystem utsätts dock för dylika anmälningar i alldeles för liten utsträckning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 feb 2012, 08:21

Jag irriterar mig något väldigt över att drevets åsikter ska vara en parameter i en situation som handlar om vad en enskild människa tror på. Hur vet vi att smurfer inte finns? Inga bevis, motstridiga bevis. Lite som Gud då.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 17 feb 2012, 09:05

Anders H skrev:Jag irriterar mig något väldigt över att drevets åsikter ska vara en parameter i en situation som handlar om vad en enskild människa tror på. Hur vet vi att smurfer inte finns? Inga bevis, motstridiga bevis. Lite som Gud då.
Jo det är irriterande men i slutändan så måste man nog i någon utsträckning ta hänsyn till drevet gällande vad som är socialt skadligt för ett barn. Vilka utlärda föreställningar som är välgrundade eller inte kan nog inte vara den enda parametern när man ska bedömma vad som är skadligt för ett barn.

Fast å andra sidan så tror jag att det är mycket mindre skadligt för ett barn att tro på smurfer än att tro att de kommer att bli besatta av demoner om de tänker syndiga tankar eller har händerna under täcket.

Det är en svår avvägning men det ska bli intressant att se vad socialstyrelsen säger om anmälan.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 feb 2012, 09:23

Kriterierna för vad som är på riktigt, är olika beroende på om man har ett socialt perspektiv - majoritetstro är den mest korrekta beskrivningen av verkligheten - eller ett skeptiskt perspektiv - evidens påverkar synen av verkligheten. Dessa två är mycket svåra att förena, eftersom den första per definition är "drevet". Tänkt dig någon som blir kidnappad av rymdvarelser, och utsatt för sexuella experiment. Om detta verkligen har hänt, kommer det göra att han slipper att bli förlöjligad? Knappast.

I många fall är majoritetstron och vetenskapen i samklang, men i många fall är de inte det.

Psyche

Inlägg av Psyche » fre 17 feb 2012, 10:33

Tror mamman på smurfarna då? Om inte, då har hon vilselett barnet med avsikt och inte är bättre eller värre än kristna präster som inte är troende själv.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 11:35

Tron på aliens är ju ändå rätt så utbredd, så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt. Vi vet vem som hittade på dem, när det hände, och vederbörande har berättat om hur det gick till.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » fre 17 feb 2012, 12:18

micke.d skrev:Tron på aliens är ju ändå rätt så utbredd, så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt. Vi vet vem som hittade på dem, när det hände, och vederbörande har berättat om hur det gick till.
Hur vet vi det? Han kanske inte vågade erkänna att det baserades sig på hans egna erfarenheter och iakttagelser i skog och mark. Han kanske var rädd att man då skulle göra honom till åtlöje.
Osannolikt? Javisst, särskilt som vi vet att folk hittar på och ritar seriefigurer hela tiden. Ungefär som folk i alla tider också har hittat på diverse gudomar.
We can't stop here, this is bat country!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 12:58

Noppe skrev:Hur vet vi det? Han kanske inte vågade erkänna att det baserades sig på hans egna erfarenheter och iakttagelser i skog och mark. Han kanske var rädd att man då skulle göra honom till åtlöje.
För rimliga definitioner av veta, så kan man säga att vi vet.
Osannolikt? Javisst, särskilt som vi vet att folk hittar på och ritar seriefigurer hela tiden.
Om du menar att vi vet det, så måste du rimligtvis gå med på att vi vet att smurfarna också är påhitt. Vad är skillnaden mellan smurfarna och de andra seriefigurer om vilka du säger att vi vet?
Ungefär som folk i alla tider också har hittat på diverse gudomar.
Jag är personligen övertygad om att det är likartat med religiösa påhitt, men man måste ändå medge att evidensläget för de flesta är lite annorlunda än för smurfarna. Vi vet inte vem eller vilka som hittade på, vi vet inte när det hände, ingen har sagt att denne hittat på det (med något undantag i moderna religioner).

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » fre 17 feb 2012, 13:19

micke.d skrev:Text
Håller med i princip om det mesta. Så anta att man hittar ett äldre seriealbum, där man ej vet vem som var författaren, som handlar om diverse övernaturliga varelser och fenomen. Skulle då evidensläget vara detsamma som för äldre religioner där man ej kan spåra den/dem ursprungliga författaren/författarna?
We can't stop here, this is bat country!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 13:50

Noppe skrev:Så anta att man hittar ett äldre seriealbum, där man ej vet vem som var författaren, som handlar om diverse övernaturliga varelser och fenomen. Skulle då evidensläget vara detsamma som för äldre religioner där man ej kan spåra den/dem ursprungliga författaren/författarna?
Hinner inte tänka över så noga just nu, och jag anser att det är tveksamt att diskutera alla religioner i klump, men om du menar den evidens som handlar om seriealbumets/religiösa urkundernas ursprung (påhittat eller inte?) så förefaller det likartat. Förutsatt att den interna koherensen i det seriealbum och den urkund som jämförs är likartad, att båda stämmer ungefär lika illa med vad vi vet i övrigt, och så vidare.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » fre 17 feb 2012, 14:09

micke.d skrev:Tron på aliens är ju ändå rätt så utbredd, så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt. Vi vet vem som hittade på dem, när det hände, och vederbörande har berättat om hur det gick till.
Du menar som mormonerna alltså.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 17 feb 2012, 14:10

Jag har hittat ett par riktigt gamla Tintinavsnitt på guldtavlor, vilka dock förkommit. Det framgår (på ett uråldrigt språk bara jag kunna tyda) att världen skapades av professor Kalkyl för 87 miljarder år sedan. Han verkar förvirrad i senare böcker beroende på hög ålder.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 17 feb 2012, 16:16

Det finns ett företag som hanterar religiösa kulturskatter. http://www.guldadam.se/

Skriv svar