Vissa fantasivarelser...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Noppe

Re: Vissa fantasivarelser...

Inlägg av Noppe » sön 19 feb 2012, 21:15

micke.d skrev: Så det du sa betydde egentligen att de flesta religioner involverar vanföreställningar?
Nej.
Hur du resonerade där har jag en inte aning om. Men jag tror inte problemet ligger hos mig.

Edit: Missat ett ord.
We can't stop here, this is bat country!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 19 feb 2012, 22:58

Noppe skrev:
micke.d skrev: Så det du sa betydde egentligen att de flesta religioner involverar vanföreställningar?
Nej.
Så vad skulle då din vetskap att "alla religioner inkluderar vanföreställningar" vara värd, om det visar sig att det finns någon som inte gör det?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 20 feb 2012, 12:31

Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 20 feb 2012, 13:48

Blir det prejudikat här så har vi en stor möjlighet att anmäla konfirmationsläger t.ex. Kan bli en grymt framgångsrik skeptisk aktion.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » mån 20 feb 2012, 14:33

micke.d skrev: Så vad skulle då din vetskap att "alla religioner inkluderar vanföreställningar" vara värd, om det visar sig att det finns någon som inte gör det?
Om så var fallet skulle den fortfarande stå sig rätt bra. Generellt sett vore den fortfarande väldigt korrekt.

Men detta börjar bli tröttsamt. Om du faktiskt hade haft något vettigt att tillägga så kunde du från början hänvisat till din påstådda religion utan vanföreställningar och frågat mig om min åsikt om den.
Men istället har jag mest sett trams och meningslösa påståenden och frågor från dig. Och jag väljer att lägga min tid på något annat.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 20 feb 2012, 14:46

Victor_Von_Doom skrev:
Blir det prejudikat här så har vi en stor möjlighet att anmäla konfirmationsläger t.ex. Kan bli en grymt framgångsrik skeptisk aktion.
Lex Maria anmäla ett konfirmationsläger? :)
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 20 feb 2012, 16:26

Kul mediahändelse, men juridiskt skulle ni falla på att kyrkans företrädare, till skillnad från Smurfmamman, tror på sin sak.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 20 feb 2012, 18:50

Noppe skrev:Om så var fallet skulle den fortfarande stå sig rätt bra. Generellt sett vore den fortfarande väldigt korrekt.
Nej, den vore ju inte det. "Alla" är inte samma sak som "nästan alla" eller "de flesta".
Noppe skrev: Men detta börjar bli tröttsamt. Om du faktiskt hade haft något vettigt att tillägga så kunde du från början hänvisat till din påstådda religion utan vanföreställningar och frågat mig om min åsikt om den.
Men istället har jag mest sett trams och meningslösa påståenden och frågor från dig. Och jag väljer att lägga min tid på något annat.
Jag anser att det är särskilt viktigt att själv ha på fötterna när man säger att andra pratar i nattmössan, och jag menar att en skeptisk attityd inte enbart bör appliceras på vad ens meningsmotståndare säger. Men det finns säkert olika åsikter om det.

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » mån 20 feb 2012, 20:12

micke.d skrev:Nej, den vore ju inte det. "Alla" är inte samma sak som "nästan alla" eller "de flesta".
Men jag har inte heller uttryckt mig på det sättet. Trodde bara du gjorde en dålig parafrasering av vad jag tidigare skrivit. Är det kanske så att det är viktigare att ha rätt än att förstå vad som sägs?
Vad jag har skrivit tidigare är fortfarande generellt sant även om du skulle lyckas trolla fram ett exempel där det inte stämmer.
micke.d skrev:Jag anser att det är särskilt viktigt att själv ha på fötterna när man säger att andra pratar i nattmössan, och jag menar att en skeptisk attityd inte enbart bör appliceras på vad ens meningsmotståndare säger. Men det finns säkert olika åsikter om det.
Har du försökt att tillämpa det?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 20 feb 2012, 21:24

Jonas Duregård skrev:
Victor_Von_Doom skrev:
Varför inte?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 20 feb 2012, 23:29

Victor_Von_Doom skrev:
Jonas Duregård skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Blir det prejudikat här så har vi en stor möjlighet att anmäla konfirmationsläger t.ex. Kan bli en grymt framgångsrik skeptisk aktion.
Varför inte?
Skojar du? Lex Maria anmälningar kan för det första bara riktas mot vårdgivare (en personlig assistent är en vårdgivare, ett konfirmationsläger är det inte), och för det andra bara rapporteras av vårdgivare (vi skeptiker kan alltså inte göra några Lex Maria anmälningar alls).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

A-lan

Inlägg av A-lan » tis 21 feb 2012, 22:27

micke.d skrev:Så om jag visar på något som kallas religion, men inte involverar vanföreställningar, så vad betyder då det?
Förmodligen att det finns en bunt folk som har en knasig syn på vad ordet "religion" betyder.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 22 feb 2012, 14:25

Anders H skrev:Det viktiga är inte föreställningarna, det viktiga är att man upptäckte att pojken for illa. Problemet med att inte kritisera religion och annan vidskepelse, blir att de föreställningar som får fäste, gör det svårare att se skogen för alla träd. Man kan tänka sig att om alla parter tror på Gud, Djävulen, himmel och helvete, blir det svårare att se att någon kan fara illa på grund av dessa föreställningar - då söker man problem på andra håll. Att hålla religion i schack, är alltså ett ansvara som alla har.
Många visa ord. Jag misstänker att man kan fara illa oberoende av ifall föreställningarna är sanna eller falska, och att det hela är del av ett större problem.
matsw skrev:varför det? Fallet är ju som om det vore en märkvärdigt god satir över religion
Det verkar, åtminstonne intuitivt, finnas en skillnad mellan olika typer av fiktiva källor, som torde vara av intresse i vissa fall. Det utesluter väl inte att man gör god satir av det hela i andra sammanhang.
Jonas Duregård skrev:Som jag förstår det så fanns det andra missförhållanden också (föga överraskande) så jag tror inte vi skall anta att det är smurfarna i sig som är problemet (...)
Du har rätt i det. Det framkommer mer av intresse i senare artiklar. Det fanns väldigt lite info om det hela när jag skrev mitt inlägg.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

TAB

Inlägg av TAB » ons 22 feb 2012, 15:37

Noppe skrev:
micke.d skrev:Nej, den vore ju inte det. "Alla" är inte samma sak som "nästan alla" eller "de flesta".
Men jag har inte heller uttryckt mig på det sättet. Trodde bara du gjorde en dålig parafrasering av vad jag tidigare skrivit. Är det kanske så att det är viktigare att ha rätt än att förstå vad som sägs?
Vad jag har skrivit tidigare är fortfarande generellt sant även om du skulle lyckas trolla fram ett exempel där det inte stämmer.
micke.d skrev:Jag anser att det är särskilt viktigt att själv ha på fötterna när man säger att andra pratar i nattmössan, och jag menar att en skeptisk attityd inte enbart bör appliceras på vad ens meningsmotståndare säger. Men det finns säkert olika åsikter om det.
Har du försökt att tillämpa det?
Nu tycker jag micke.d gick OT med den diskussionen ni hade men detta kan uppfattas som att du vet att alla religoner innehåller vanföreställningar.
Noppe skrev:
micke.d skrev: Är du säker på att alla religioner involverar vanföreställningar? Är du säker på att de i så fall alla är av samma storleksordning?.
Ja, det vet jag med samma säkerhet som jag vet att smurfar inte existerar. Din fråga antyder att du inte är lika säker. Om så är fallet, varför inte?.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 22 feb 2012, 15:51

Medger att det gradvis blev mer och mer OT, vilket inte egentligen var meningen. Så jag föreslår att vi bryter den diskussionen här. Om någon vill fortsätta så gör en ny tråd.

Skriv svar