Vissa fantasivarelser...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Vissa fantasivarelser...

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 16:18

jam007 skrev:Du menar som mormonerna alltså.
Till exempel.

(Det är ett av undantagen i moderna religioner som jag syftade på.)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 17 feb 2012, 17:59

Anders G skrev:...får man inte uppfostra barn att tro på.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mamma ... 857899.svd
Smurfar är alltså olämpliga. Exakt var gränsen går är inte klarlagt tror jag.
Det finns synbarligen vissa mönster ibland vad man kan tro på.

Ett riktigt bra exempel är att alla kulturer verkar ha något slags demon, häxa, ande (eller utomjording!) eller något dylikt för att förklara sömnförlämning. Germanska ord i synnerhet såsom "nightmare", "mardröm" och "Alptraum" ("Älvdröm") avspeglar detta.

"Mardrömman" har helt enkelt blivit bortförande.

Plus ça change...

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » fre 17 feb 2012, 18:51

micke.d skrev:... jag anser att det är tveksamt att diskutera alla religioner i klump
Varför? Just i det här fallet tycker jag nog att det går rätt bra att klumpa ihop dom, vilket du också verkar tycka. Och så länge man inte diskuterar en specifik religion utan bara generellt diskuterar vanföreställningar så bör man väll kunna hantera alla religioner som en klump.
Och för att återgå till min ursprungliga poäng, som jag råkade avvika från.
micke.d skrev:...så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt.
Massor av människor tror på saker som vi vet är rena påhitt (t.ex andeprat, homeopati, religioner). Det exceptionella här är väl att just denna vanföreställning (smurftroende) inte delas av särskilt många andra människor.
We can't stop here, this is bat country!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 22:07

Noppe skrev:
micke.d skrev:... jag anser att det är tveksamt att diskutera alla religioner i klump
Varför?
Det att alla inte har nån urkund, gör ju att det blir svårt att säga något generellt om religioner med utgångspunkt från deras urkunder.
Noppe skrev:
micke.d skrev:...så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt.
Massor av människor tror på saker som vi vet är rena påhitt (t.ex andeprat, homeopati, religioner). Det exceptionella här är väl att just denna vanföreställning (smurftroende) inte delas av särskilt många andra människor.
Du ser alltså ingen skillnad i att i ena fallet utgås det ifrån något som upphovsmannen aldrig hävdat skulle vara äkta utan tvärtom fritt berättar om hur han hittat på, medan upphovsmannen/förespråkarna i de andra fallen gravallvarligt hävdar att det är på riktigt?

Jag tror att antalet troende i någon mån har med ovanstående att göra, men visst kan jag ha fel i det.

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » fre 17 feb 2012, 22:54

micke.d skrev:Det att alla inte har nån urkund, gör ju att det blir svårt att säga något generellt om religioner med utgångspunkt från deras urkunder.
Men det är ändå inte särskilt svårt att säga något generellt om religioner.
micke.d skrev: Du ser alltså ingen skillnad i att i ena fallet utgås det ifrån något som upphovsmannen aldrig hävdat skulle vara äkta utan tvärtom fritt berättar om hur han hittat på, medan upphovsmannen/förespråkarna i de andra fallen gravallvarligt hävdar att det är på riktigt?
Jo visst är det en skillnad. Det är också skillnad mellan olika religioner. Men jag tycker nog att alla dessa vanföreställningarna är i samma storleksordning, även om det finns nyansskillnader, eller vad man vill kalla det. Och detta eftersom vi faktiskt vet att dessa historier är påhittade, oberoende av om upphovsmakaren hävdar att det är sant eller inte.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 feb 2012, 23:51

Noppe skrev:Men det är ändå inte särskilt svårt att säga något generellt om religioner.
Nejvisst. Det är exempelvis lätt att säga att de är blå, men hur sant eller meningsfullt är det?
Noppe skrev: Jo visst är det en skillnad. Det är också skillnad mellan olika religioner. Men jag tycker nog att alla dessa vanföreställningarna är i samma storleksordning, även om det finns nyansskillnader, eller vad man vill kalla det. Och detta eftersom vi faktiskt vet att dessa historier är påhittade, oberoende av om upphovsmakaren hävdar att det är sant eller inte.
Är du säker på att alla religioner involverar vanföreställningar? Är du säker på att de i så fall alla är av samma storleksordning?

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » lör 18 feb 2012, 00:32

micke.d skrev: Nejvisst. Det är exempelvis lätt att säga att de är blå, men hur sant eller meningsfullt är det?
Jag menar självklart att säga något som vi generellt vet om religion, antog att det var underförstått. Varför skulle jag påpeka att man göra icke korrekta meningslösa påståenden? Det kan man göra om allt.
micke.d skrev:Är du säker på att alla religioner involverar vanföreställningar? Är du säker på att de i så fall alla är av samma storleksordning?
Ja, det vet jag med samma säkerhet som jag vet att smurfar inte existerar. Din fråga antyder att du inte är lika säker. Om så är fallet, varför inte?
Wikipedia skrev:Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 18 feb 2012, 02:34

Noppe skrev:Ja, det vet jag med samma säkerhet som jag vet att smurfar inte existerar. Din fråga antyder att du inte är lika säker. Om så är fallet, varför inte?
Wikipedia skrev:Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.
Dels så tror jag att Nationalencyklopedin är mer rätt ute än Wikipedia
religion [-liu:´n eller -ligiu:´n] (latin reli´gio, här 'vördnad för det heliga', 'gudsdyrkan', ett ord av omdiskuterat ursprung), en kulturyttring som inte låter sig infångas under någon generellt accepterad, heltäckande definition. Otaliga försök har gjorts att i en allmängiltig formel fånga de olika religionernas väsen. [...]
... och dels så finns det sånt som jag skulle kalla religion som inte passar in i Wikipedias definition.

Användarvisningsbild
matsw

Vissa fantasivarelser...

Inlägg av matsw » lör 18 feb 2012, 08:00

micke.d skrev:Tron på aliens är ju ändå rätt så utbredd, så det exceptionella i situationen är nog mest tron på seriefigurer som vi vet är rena påhitt. Vi vet vem som hittade på dem, när det hände, och vederbörande har berättat om hur det gick till.
vad är din poäng? Att påpeka det uppenbara att det i detta fall rör sig om stoff som förekommer i serieform till skillnad från källor biblen o mormonernas bok etc? (som ju faktiskt också publicerats som serier). Vill du säga att det här fallet inte kan jämföras med religiös indoktrinering?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Noppe

Inlägg av Noppe » lör 18 feb 2012, 09:56

micke.d skrev: Dels så tror jag att Nationalencyklopedin är mer rätt ute än Wikipedia
Ja det är klart du gör det.
micke.d skrev:... och dels så finns det sånt som jag skulle kalla religion som inte passar in i Wikipedias definition.
Ok, ge mig ett exempel på en sån religion. Och ge mig också gärna ett exempel på en religion där utövarna inte har vanföreställningar.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 18 feb 2012, 11:30

Det ska bli intressant att följa utvecklingen, med risk för att det kommer bli tragiskt också. Känns som en viktig fråga var gränsen går, från samhällshåll. Hade mamman blivit anmäld om det bara gällde utomjordingar, jag är tvekande.

En stor eloge till micke.d som försöker reda ut snårigheten med olika sorters fiktiva källor utan att falla ner i att göra dem till retoriska slagträn mot religion.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » lör 18 feb 2012, 12:05

Instämmer med föregående och vill lägga till att det saknas en massa upplydningar.

Tror hon själv, knappast eller hur.

Varför har hon då gjort det här? Vi vet inte men vi skulle ju kunna gissa.

Hur gammal är pojken?

Är verkligen en lex Sara till socialstyrelsen en rimlig väg att gå. De kan hänga ut mamman utöva ekonomiska reprisaler. Men själva huvufrågan äger de ju inte.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 18 feb 2012, 12:09

pekka skrev:Instämmer med föregående och vill lägga till att det saknas en massa upplydningar.

Tror hon själv, knappast eller hur.

Varför har hon då gjort det här? Vi vet inte men vi skulle ju kunna gissa.

Hur gammal är pojken?

Är verkligen en lex Sara till socialstyrelsen en rimlig väg att gå. De kan hänga ut mamman utöva ekonomiska reprisaler. Men själva huvufrågan äger de ju inte.
Killen är tjugo och detta har pågått i fyra år - alltså ungefär från den dag han slutade grundsär. Likväl hävdar FUB i Halland att det är från skolan mamman har lärt sig att använda de här metoderna, så jag hoppas att skolan klarar ut det här.

http://www.expressen.se/nyheter/mamman- ... tasivarld/

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » lör 18 feb 2012, 12:16

Tack Blenda. Då förstår jag det hela och ändrar mig. Lex Sara var helt rätt.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 18 feb 2012, 12:20

pekka skrev:Tack Blenda. Då förstår jag det hela och ändrar mig. Lex Sara var helt rätt.
Jag kan inte låta bli att tänka på den där historien för ett tag sedan, där en pappa fick ut en massa assistenpengar genom att under många år hålla hemma sin dotter från skolan samt få dottern att fejka gravt psykiskt störd inför myndighetsbesök etc.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13846434.ab

Skriv svar