Transhumanism

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Transhumanism

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 18 feb 2012, 00:47

Det är inte den vanliga kontroversen, nej, något annat helt och hållet.

Jag tror att övergången till en postmänsklig civilisation kan vara bra även om det vore särskilt våldsamt.

Vad tycks?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Transhumanism

Inlägg av Moridin » lör 18 feb 2012, 00:52

Bra för vem eller vad? Om du anger ett svar, varför bör vi anse att denna entitet har en moralisk status och varför bör denna status tas i beaktande?

Eller kan vi få en arbetsdefinition på "postmänsklig civilisation" under vilket ovanstående fråga eller frågor bygger på ett missförstånd av mig?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 18 feb 2012, 01:00

Moridin skrev:Bra för vem eller vad?
För vem: Civilisationen själv. För vad: nästan något som helst man kan föreställa sig.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 18 feb 2012, 01:11

Tänk på (bara t.ex.) förmågan att tänka i fem dimensioner. Med lätthet. Tänk på ett stycke av Philip Glass x 100. Möjligheterna är ändlösa.

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 18 feb 2012, 04:58

Om det leder till att människor dör eller plågas så är det knappast bra för människor.

(Detta gäller naturligtvis även om det skulle vara bättre än andra realistiska alternativ för människor. Att människor dör eller plågas är dåligt för de människor som dör eller plågas.)

Om en [viss] postmänniskocivilisation skulle vara bra [även med ditt kära våld] i andra avseenden eller totalst sett beror naturligtvis på dels vad man anser bra (inklusive hur man väger olika "bra" och "dålig" i olika avseenden mot varandra), dels hur en sådan postmänniskocivilisation skulle se ut och kanske hur övergången skulle se ut. Observera dock att transhumanism inte nödvändigtvis behöver innebära att man vill ha eller strävar efter en postmänniskocivilisation, bara post-människan-som-vi-känner-henne(-idag). Man kan "nöja sig" med "enhanced humans".

(Och med litet kreativt tänkande skulle man nog kunna få in tämligen så biokonservativt tänkande inom en vad som annars skulle vara en transhumanistisk ram. Frågan är vad som egentligen är de mest lämpliga avgränsningen av olika åsikter här.)

Min egen helt avgörande viktigaste punkt för "bra": Oavsett vilket som skulle bebo den nya civilisationen, ett grundkrav för att det skall ha något värde överhuvudtaget är att det har fenomenalt medvetande. Också andra saker har stor betydelse, men innan vi säkerställt detta med mycket stor sannolikhet så är den övriga diskussionen prematur.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 18 feb 2012, 05:08

tonyf skrev:Om det leder till att människor dör eller plågas så är det knappast bra för människor.
Bild

Knappast bra för kycklingar. Bra för mig.

Det är allt relativt.

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 22 feb 2012, 02:17

Denna tråd borde inte postats i religionunderforumet. Hör tll Övrigt eller Skeptiska rörelsen eller Allmänt eller Samhälle och humaniora?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 22 feb 2012, 04:45

tonyf skrev:Denna tråd borde inte postats i religionunderforumet.
Jag tror att det flyttades här. Men jag kommer inte ihåg.

Skriv svar