Ekumenik vs. Ateism

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
ttias

Ekumenik vs. Ateism

Inlägg av ttias » sön 18 mar 2012, 01:36

I allt jag läser om Japan så verkar tolkningen att budhismens framgång vid sidan om shintoism vara dess anpassning till rådande kultur och religion. De flesta liberala kristna verkar kunna anpassa sig väl med andra religioner, men förstås främst de abrahamitiska religionerna. Ateism däremot verkar religioner ha svårt att acceptera även i dess mer harmlösa former, till skillnad exempelvis från den mer "missionerande" så kallade "nyateismen". Det verkar märkligt. Ateister borde ju i de flesta fall ses mer som ett andligt tabula rasa, än vad förespråkare för andra religioner gör. Främst blir det konstigt om man jämför religioner i allmänhet med budhismen. Budhismen tenderar att ta ställningen att visst X = vad du än tror på finns, men det ska ignoreras/förkastas eller hur man vill uttrycka det. Ateism däremot tenderar till mycket svagare påståenden som sträcker sig mellan; jag vet inte, eller; jag tror ingenting nu, till; jag tror inget och det är bäst för dig att du kommer med ordentliga belägg innan jag ska tro på det men om du gör det så är det en annan femma.
Står verkligen den kulturella striden om huruvida man tror på något överhuvudtaget eller inte? Finns det generelt inte mer substans än så?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Ekumenik vs. Ateism

Inlägg av Moridin » sön 18 mar 2012, 01:46

ttias skrev:Står verkligen den kulturella striden om huruvida man tror på något överhuvudtaget eller inte? Finns det generelt inte mer substans än så?
Det handlar snarare om: tror du på det vi [dvs. godtycklig religiös/politisk/ideologisk grupp] tror på, eller ej?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 18 mar 2012, 02:00

Moridin skrev:Det handlar snarare om: tror du på det vi [dvs. godtycklig religiös/politisk/ideologisk grupp] tror på, eller ej?
Jag uppfattar det som att den grundläggande acceptansen skiljer sig väldigt mycket, även om de (godtyckliga) detaljerna skiljer sig åt.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 18 mar 2012, 10:26

ttias skrev:I allt jag läser om Japan så verkar tolkningen att budhismens framgång vid sidan om shintoism vara dess anpassning till rådande kultur och religion. De flesta liberala kristna verkar kunna anpassa sig väl med andra religioner, men förstås främst de abrahamitiska religionerna. Ateism däremot verkar religioner ha svårt att acceptera även i dess mer harmlösa former, till skillnad exempelvis från den mer "missionerande" så kallade "nyateismen". Det verkar märkligt. Ateister borde ju i de flesta fall ses mer som ett andligt tabula rasa, än vad förespråkare för andra religioner gör. Främst blir det konstigt om man jämför religioner i allmänhet med budhismen. Budhismen tenderar att ta ställningen att visst X = vad du än tror på finns, men det ska ignoreras/förkastas eller hur man vill uttrycka det. Ateism däremot tenderar till mycket svagare påståenden som sträcker sig mellan; jag vet inte, eller; jag tror ingenting nu, till; jag tror inget och det är bäst för dig att du kommer med ordentliga belägg innan jag ska tro på det men om du gör det så är det en annan femma.
Står verkligen den kulturella striden om huruvida man tror på något överhuvudtaget eller inte? Finns det generelt inte mer substans än så?
En jätteintressant frågeställning men om jag får gissa så tror jag att det hos många religiösa finns en föreställning om att man om man sviker Gud ska drabbas och då de ser att ateister lever nog så väl, inte drabbas av diverse "straff" etc av en hämnande gud så känner det sig lite lurade på konfekten.

A-lan

Inlägg av A-lan » ons 21 mar 2012, 04:19

ttias skrev:Ateister borde ju i de flesta fall ses mer som ett andligt tabula rasa, än vad förespråkare för andra religioner gör.
Många religioner, ser sin tro som det andliga tabula rasa.
Blenda skrev:En jätteintressant frågeställning men om jag får gissa så tror jag att det hos många religiösa finns en föreställning om att man om man sviker Gud ska drabbas och då de ser att ateister lever nog så väl, inte drabbas av diverse "straff" etc av en hämnande gud så känner det sig lite lurade på konfekten.
Det finns även en del (iaf bland kristna) om hur de kommer lida, pga att de är troende, om hur onda saker sker troende och icke-troende lika mycket ...och att om dåliga saker händer dig, så är det djävulen som jävlas med dig, för att du är en så god kristen, för att få dig att tveka gud.

Så om det går bra för dem, så är det för att de är kristna
Så om det går dåligt för dem, så är det för att de är kristna.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 21 mar 2012, 15:41

Ur ett meme-perspektiv kanske ateism är mer hämnade för ett specifikt religions-meme än andra religions-meme? Rationellt tänkande osv?

Ateism kanske var ett tacksamt "vi mot dom"-objekt att attackera när det var tunnsått med andra hädare i närområdet (det krävs inga korståg för att hitta dem).
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Skriv svar