Livets Ord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Livets Ord

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 16:55

Jakke skrev:
Blenda skrev:Det du skriver ovan är helt väsensskilt från det du skrev innan "varningen" från Anders H
Möjligtvis broderat ut min position, vad är det som är en sådan stor skillnad?

Också, jag ser inte att Anders H skulle varnat mig per se, vad jag förstod så handlade det inte om att göra dig, eller någon moderator förbannad.
Eh? Skulle Anders vara rädd för att "göra mig eller någon moderator förbannad"? Den ende som blivit förbannad å det senaste vara väl Anders H när han fick ett utbrott efter att han startade en identisk tråd (Som moderatorerna tog bort) till en som redan fanns ), eftersom han inte tolererade att jag ifrågasatte honom i den (Plus ifrågasatte det ledande i startinlägget, där man använde sig av ett påstående (Inte på något vis belagt mer än med några youtubelänkar) och sedan ville ha folk att diskutera detta påstående som om det vore rena fakta. . Jag kan naturligtvis inte bevisa att du anpassar dig till Anders genom inläggen, men det är min upplevelse (Och jag brukar kosta på mig sådana) - shoot me!
Senast redigerad av 1 Blenda, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 16:59

Blenda skrev: Eh? Skulle Anders vara rädd för att "göra mig förbannad"? Jag kan naturligtvis inte bevisa att du anpassar dig till Anders genom inläggen, men det är min upplevelse (Och jag brukar kosta på mig sådana) - shoot me!
Vad vet jag! Det var min spontana tolkning.

Det var en obehaglig anklagelse att slänga ur sig, och om du inte kan bevisa det skulle jag nog hålla mig ifrån det. Jag kan dock försäkra att så inte är fallet, men om du är beredd att kalla mig en lögnare, var så god.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:02

Blenda skrev:
Inte i mina ögon. Det finns en glidning där från "filosofisk kristendom är väl ganska ok" via "Det är en räddhågsen position att inte ha en "fysisk Gud" (Eftersom den inte går att angripa) till "Nej inga trosföreställningar är acceptabla hur abstrakta de än är".
Var vänlig att notera att jag inte skrev någonstans vad som är "ok", jag beskrev endast vad bevisläget är för olika positioner. Jag sätter mig inte över vad folk tror, men troende ska inte heller tro (heh..) att deras speciella inriktning inte kan diskuteras. Skillnaden är att en immateriell gud (typen Einstein/deism) inte kan diskuteras på ett empiriskt plan.

*EDIT* En immateriell gud kan då vara enklare för en skeptiker att ha då det inte finns några bevis som kan motsäga denna gudom.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:04

Jakke skrev:
Blenda skrev: Eh? Skulle Anders vara rädd för att "göra mig förbannad"? Jag kan naturligtvis inte bevisa att du anpassar dig till Anders genom inläggen, men det är min upplevelse (Och jag brukar kosta på mig sådana) - shoot me!
Vad vet jag! Det var min spontana tolkning.

Det var en obehaglig anklagelse att slänga ur sig, och om du inte kan bevisa det skulle jag nog hålla mig ifrån det. Jag kan dock försäkra att så inte är fallet, men om du är beredd att kalla mig en lögnare, var så god.
Lögnare vet jag inte precis...min uppfattning är i alla fall att du anpassar dig till Anders H och den behöver du ju inte lägga någon vikt vid om du inte vill.

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:08

Blenda skrev: Lögnare vet jag inte precis...min uppfattning är i alla fall att du anpassar dig till Anders H och den behöver du ju inte lägga någon vikt vid om du inte vill.

Men nu när jag har förnekat det, då finns det två möjligheter:
1. Du har fel.
2. Jag ljuger.

Är du beredd att framhärda?
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 27 mar 2012, 17:12

Det är väl inte fel att ta intryck? Jag ändrar mig hela tiden.

Det gör bara att nya personer blir förbannad.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:15

Jakke skrev:
Blenda skrev:
Inte i mina ögon. Det finns en glidning där från "filosofisk kristendom är väl ganska ok" via "Det är en räddhågsen position att inte ha en "fysisk Gud" (Eftersom den inte går att angripa) till "Nej inga trosföreställningar är acceptabla hur abstrakta de än är".
Var vänlig att notera att jag inte skrev någonstans vad som är "ok", jag beskrev endast vad bevisläget är för olika positioner. Jag sätter mig inte över vad folk tror, men troende ska inte heller tro (heh..) att deras speciella inriktning inte kan diskuteras. Skillnaden är att en immateriell gud (typen Einstein/deism) inte kan diskuteras på ett empiriskt plan.

*EDIT* En immateriell gud kan då vara enklare för en skeptiker att ha då det inte finns några bevis som kan motsäga denna gudom.
Jag har inga som helst problem med att någon "diskuterar" - det är när man försöker hävda något slags sanning (Som i sin tur inte får ifrågasättas) som jag blir grinig.

Och att tro att folk skaffar sig en "immateriell gud" enbart för att slippa bli ifrågasatt -alltså att man har en som du tidigare beskrev som "filosofisk kristendom" för att slippa ta något slags ställning (Positionera sig) - det är återigen bara ett påstående och sådana påståenden kablas ut i parti och minut på det här forumet, vilket gör mig satans irriterad eftersom det är ett utslag av ren kvasipsykologi - typ "Vi vet minsann varför männsikor blir och är troende".

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:17

Jakke skrev:
Blenda skrev: Lögnare vet jag inte precis...min uppfattning är i alla fall att du anpassar dig till Anders H och den behöver du ju inte lägga någon vikt vid om du inte vill.

Men nu när jag har förnekat det, då finns det två möjligheter:
1. Du har fel.
2. Jag ljuger.

Är du beredd att framhärda?
Tja - läs inlägget gjort av Anders H nu så verkar det ju som att han också kan tänka sig att du "tagit intryck".

Så mitt svar blir: 1.Jag kan ha fel.
eller
2. Du anpassar dig till Anders.

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:22

Anders H skrev:Det är väl inte fel att ta intryck? Jag ändrar mig hela tiden.

Det gör bara att nya personer blir förbannad.
Dock så antyds det att jag ändrar min argumentation efter vad du skriver. Jag uppskattar ditt job på skeptikerpodden och allt, men jag är inte någon form av skeptikergroupie :P

Jag ändrar min uppfattning ständigt, men ett argument som ändrar min uppfattning gör det på grund av argumentet, inte personen som framför det.

Dock så blir jag fundersam... Vad handlade din kryptiska varning om?
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:25

Blenda skrev: Tja - läs inlägget gjort av Anders H nu så verkar det ju som att han också kan tänka sig att du "tagit intryck".

Så mitt svar blir: 1.Jag kan ha fel.
eller
2. Du anpassar dig till Anders.
Om jag ändrar uppfattning i en diskussion så är jag intellektuellt ärlig nog att inte ändra mitt inlägg för att få det att verka som jag har tyckt så hela tiden. Du har dock inte fört fram något motiv, varför skulle jag (trots mitt bestämda förnekande) anpassa mig till Anders H? Inte något ont om Anders H givetvis.

*EDIT* Det känns som du försöker att "avdramatisera" för att få mig att erkänna på något vis... Om det nu är så odramatiskt, varför tog du då upp saken? Jag är ledsen att säga, men om du inte tar mig på mitt ord, antyder du då inte att jag ljuger?
Senast redigerad av 1 Jakke, redigerad totalt 0 gånger.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:29

Blenda skrev: Jag har inga som helst problem med att någon "diskuterar" - det är när man försöker hävda något slags sanning (Som i sin tur inte får ifrågasättas) som jag blir grinig.

Och att tro att folk skaffar sig en "immateriell gud" enbart för att slippa bli ifrågasatt -alltså att man har en som du tidigare beskrev som "filosofisk kristendom" för att slippa ta något slags ställning (Positionera sig) - det är återigen bara ett påstående och sådana påståenden kablas ut i parti och minut på det här forumet, vilket gör mig satans irriterad eftersom det är ett utslag av ren kvasipsykologi - typ "Vi vet minsann varför männsikor blir och är troende".
Folk "skaffar" sig inte en gud, tro är inte ett val, utan en drift som styrs av vår personlighet, våra värderingar och våra erfarenheter. Om man är en annars skeptisk person kan jag mycket väl tänka mig att en immateriell gud ligger nära till hands då man då inte behöver se över sin tro skeptiskt, då den är obevisbar, och därmed också o-obevisbar. Detta är givetvis inget medvetet.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:32

Jakke skrev: Om jag ändrar uppfattning i en diskussion så är jag intellektuellt ärlig nog att inte ändra mitt inlägg för att få det att verka som jag har tyckt så hela tiden. Du har dock inte fört fram något motiv, varför skulle jag (trots mitt bestämda förnekande) anpassa mig till Anders H? Inte något ont om Anders H givetvis.
Du började skriva (efter den inte så särskilt subtila varningen) att "Jag vet inte vad jag ska svara". Det uppfattade jag som att du av varningen fått klart för dig att ditt inlägg innan kanske inte höll riktigt. Sedan redigerade du det totalt fyra gånger.

Varför du skulle anpassa dig till Anders H. Som du själv nämnt ett par gånger - Anders är en liten kändis bland skeptiker - du är ny både på forumet och i VoF och vad vore mer naturligt än att du försökte komma in i "gänget" genom att uppvisa rätt åsikter, rätt paketerade och avvägda? Finns det något som är mer naturligt? Eller vanligt förekommande?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 27 mar 2012, 17:36

Jakke skrev:Vad handlade din kryptiska varning om?
Det var ett skämt. Blenda kan ibland ta i ända från tårna om hon inte är nöjd med samtalet.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:38

Anders H skrev:
Jakke skrev:Vad handlade din kryptiska varning om?
Det var ett skämt. Blenda kan ibland ta i ända från tårna om hon inte är nöjd med samtalet.
Det var det jag misstänkte :smile2:

Eller att en mod skulle bli sur...
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:43

Jakke skrev: Folk "skaffar" sig inte en gud, tro är inte ett val, utan en drift som styrs av vår personlighet, våra värderingar och våra erfarenheter. Om man är en annars skeptisk person kan jag mycket väl tänka mig att en immateriell gud ligger nära till hands då man då inte behöver se över sin tro skeptiskt, då den är obevisbar, och därmed också o-obevisbar. Detta är givetvis inget medvetet.
Och där kommer du återigen med ett påstående eller rättare flera och om jag då säger att, nej, jag valde min tro, jag vet varför jag gjorde det och jag vet också varför jag valde bort att kalla mig just kristen - så kommer du och några till att påstå att det är lögn eller att jag inte är tillräckligt insiktsfull för att förstå min egen tro och jag undrar - hur kan ni vara så tvärsäkra på det?

Och vidare: Om tron är en drift..menar du då att icketroende kämpar dag och natt för att inte falla tillföga för den...ungefär som en del troende kämpar en evig kamp mot djävulen? Eller är det bara vissa som föds med denna "trosdrift" och är den i så fall att jämföra med någon psykisk defekt enligt dig?

Skriv svar