Livets Ord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Jakke

Re: Livets Ord

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:44

Blenda skrev: Du började skriva (efter den inte så särskilt subtila varningen) att "Jag vet inte vad jag ska svara". Det uppfattade jag som att du av varningen fått klart för dig att ditt inlägg innan kanske inte höll riktigt. Sedan redigerade du det totalt fyra gånger.

Varför du skulle anpassa dig till Anders H. Som du själv nämnt ett par gånger - Anders är en liten kändis bland skeptiker - du är ny både på forumet och i VoF och vad vore mer naturligt än att du försökte komma in i "gänget" genom att uppvisa rätt åsikter, rätt paketerade och avvägda? Finns det något som är mer naturligt? Eller vanligt förekommande?
Ok, så det är med denna indiciekedja som du har dragit slutsatsen att jag uppenbart är så intresserad av Anders H's godkännande att jag redigerar poster för att komma mer i samklang med honom?

Först så skrev jag "Jag vet inte vad jag ska svara" efter lång eftertanke, då jag inte visste hur jag skulle tolka vad Anders H hade skrivit, sedan såg jag att du hade postat medan jag skrivit, jag satte då ihop mitt svar till Anders H och dig. Jag såg sedan att du svarat på Anders H's post och tyckte jag kunde ta bort mitt svar, jag gjorde det, insåg att du hade citerat mig och satte dit det igen. Den sista redigeringen var pga ett slarvfel. Har jag redovisat mina handlingar nog på detta forum, eller är du fortfarande övertygad om att jag ljuger?
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:48

Jakke skrev:
Blenda skrev: Du började skriva (efter den inte så särskilt subtila varningen) att "Jag vet inte vad jag ska svara". Det uppfattade jag som att du av varningen fått klart för dig att ditt inlägg innan kanske inte höll riktigt. Sedan redigerade du det totalt fyra gånger.

Varför du skulle anpassa dig till Anders H. Som du själv nämnt ett par gånger - Anders är en liten kändis bland skeptiker - du är ny både på forumet och i VoF och vad vore mer naturligt än att du försökte komma in i "gänget" genom att uppvisa rätt åsikter, rätt paketerade och avvägda? Finns det något som är mer naturligt? Eller vanligt förekommande?
Ok, så det är med denna indiciekedja som du har dragit slutsatsen att jag uppenbart är så intresserad av Anders H's godkännande att jag redigerar poster för att komma mer i samklang med honom?

Först så skrev jag "Jag vet inte vad jag ska svara" efter lång eftertanke, då jag inte visste hur jag skulle tolka vad Anders H hade skrivit, sedan såg jag att du hade postat medan jag skrivit, jag satte då ihop mitt svar till Anders H och dig. Jag såg sedan att du svarat på Anders H's post och tyckte jag kunde ta bort mitt svar, jag gjorde det, insåg att du hade citerat mig och satte dit det igen. Den sista redigeringen var pga ett slarvfel. Har jag redovisat mina handlingar nog på detta forum, eller är du fortfarande övertygad om att jag ljuger?

Det är du som talar om "lögn" hela tiden. Du frågade vad jag kunde tänka mig för skäl till att du skulle anpassa dig till Anders H och jag svarade. Jag tyckte helt enkelt att du velade i dina inlägg och det skrev jag.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 17:50

Anders H skrev:
Jakke skrev:Vad handlade din kryptiska varning om?
Det var ett skämt. Blenda kan ibland ta i ända från tårna om hon inte är nöjd med samtalet.
Jo och det är jag ju ensam om...

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:54

Blenda skrev: Och där kommer du återigen med ett påstående eller rättare flera och om jag då säger att, nej, jag valde min tro, jag vet varför jag gjorde det och jag vet också varför jag valde bort att kalla mig just kristen - så kommer du och några till att påstå att det är lögn eller att jag inte är tillräckligt insiktsfull för att förstå min egen tro och jag undrar - hur kan ni vara så tvärsäkra på det?

Och vidare: Om tron är en drift..menar du då att icketroende kämpar dag och natt för att inte falla tillföga för den...ungefär som en del troende kämpar en evig kamp mot djävulen? Eller är det bara vissa som föds med denna "trosdrift" och är den i så fall att jämföra med någon psykisk defekt enligt dig?
Valde du att tro på en övernaturlig gud, eller tror du? Ifall det första stämmer, vilket ögonblick bestämde du dig för att börja tro på gud? Jag skulle aldrig få för mig att hävda något om din mentala kapacitet, eller hur sanningsenlig du är, jag tror däremot att du har fel angående om tro är ett val.

En drift baserad på vår personlighet, egenskaper och erfarenheter. Så såvida inte allas personligheter, egenskaper och erfarenheter är de samma, så nej. Var vänlig att inte försöka strawman-a mig, jag har inte påstått något om någon psykisk defekt.
Senast redigerad av 1 Jakke, redigerad totalt 0 gånger.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 17:59

Blenda skrev: Det är du som talar om "lögn" hela tiden. Du frågade vad jag kunde tänka mig för skäl till att du skulle anpassa dig till Anders H och jag svarade. Jag tyckte helt enkelt att du velade i dina inlägg och det skrev jag.
Men snälla du, om jag förnekar att jag anpassat mitt postande efter Anders H, och du framhärdar att jag gjort det... Antyder du då inte att jag ljuger? Detta börjar bli väldigt tröttkört, jag har redovisat mina göranden, och om du inte väljer att tro mig (läs: ljuger), då får det stå för dig.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 18:01

Om Blenda behagar veta så lade jag till ett "inte" som hade fallit bort ur den tidigare posten.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 18:20

Jakke skrev: En drift baserad på vår personlighet, egenskaper och erfarenheter.
Konstig "drift" - en drift är väl något ursprungligt och inte något som baseras på hurudan du är som person eller på vilka erfarenheter du har?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 27 mar 2012, 18:24

Blenda skrev:
Anders H skrev:
Jakke skrev:Vad handlade din kryptiska varning om?
Det var ett skämt. Blenda kan ibland ta i ända från tårna om hon inte är nöjd med samtalet.
Jo och det är jag ju ensam om...
Det har aldrig varit min mening. Mina motfrågor till dig var uppriktiga, och om jag har angripit person istället för sak, ber jag om ursäkt förbehållslöst.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 18:38

Blenda skrev:
Jakke skrev: En drift baserad på vår personlighet, egenskaper och erfarenheter.
Konstig "drift" - en drift är väl något ursprungligt och inte något som baseras på hurudan du är som person eller på vilka erfarenheter du har?
Då kan drift ha varit ett klumpigt ordval, dock så låter tvång (översatt från eng. "compulsion") negativt. Du har rätt, det var ett dåligt ordval.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 19:07

Anders H skrev: Det har aldrig varit min mening. Mina motfrågor till dig var uppriktiga, och om jag har angripit person istället för sak, ber jag om ursäkt förbehållslöst.
Men hallå. Vad jag syftade på var då du blev skitförbannad både på mig och moderatorerna för att ett samtal inte förflöt så som du ville och för att du inte fick behålla den tråd du försökte starta om. Har för mig att du "tog i från tårna" ordentligt då och skrev något om "skitforumet VoF" som du ångrade att du återvänt till.

Jag är fullständigt nöjd med att du medger att du själv reagerar både känslomässigt och överdrivet emellan varven, så kanske vi kan lämna det där med vem som reagerar emotionellt och vem som är kyligt objektiv bakom oss? Jag utgår ifrån att folk blir förbannad och berörda då de åker på mothugg, eller blir kritiserade och jag ser det inte som ett svaghetstecken heller, men man bör vara medveten om det och inte höja på ögonbrynen då någon annan reagerar likadant. Ingen är så saklig och objektiv att den kan hålla isär det personligt upplevda från de ämnen de diskuterar och därför är det dumt att låtsas.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 27 mar 2012, 19:11

Jakke skrev: jag tror däremot att du har fel angående om tro är ett val.
Och här skulle jag ju kunna orera om att :Va - beslår du mig med lögn? Jag har ju sagt att jag valde tron...

Tänker jag inte göra. Din uppfattning är att jag inbillar mig och den uppfattningen får du ha, precis som jag får ha mina uppfattningar om andra människor - ingen av oss kan bevisa att den andre har fel. Och vi tror vad vi vill.

Användarvisningsbild
Jakke

Inlägg av Jakke » tis 27 mar 2012, 19:30

Blenda skrev:
Jakke skrev: jag tror däremot att du har fel angående om tro är ett val.
Och här skulle jag ju kunna orera om att :Va - beslår du mig med lögn? Jag har ju sagt att jag valde tron...

Tänker jag inte göra. Din uppfattning är att jag inbillar mig och den uppfattningen får du ha, precis som jag får ha mina uppfattningar om andra människor - ingen av oss kan bevisa att den andre har fel. Och vi tror vad vi vill.
Och om jag hävdat att jag vet att du egentligen tror som jag gör, då hade du kunnat göra det, men jag tror bara helt enkelt att du har fel. Hade fallet varit som just beskrivet, då hade du kunnat vända din grundlösa anklagelse mot mig, men nu var du ju inte så.

Jag har inte sagt någonting om inbillning någonstans.
"Darwinist"
Skeptisk musiker

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 27 mar 2012, 21:15

Blenda skrev:Ingen är så saklig och objektiv att den kan hålla isär det personligt upplevda från de ämnen de diskuterar och därför är det dumt att låtsas.
Jag ogillar personangrepp och ändlösa metadiskussioner. Att klara att samtala om sak istället för person, klarar vem som helst, även du. Det handlar om disciplin och respekt för ämnet. De andra problemen kan man lösa genom att ställa motfrågor, vilket ogillade starkt. Notera att jag har bett om ursäkt för detta, och slutat ställa motfrågor, vilket betyder att du kan diskutera sakfrågan.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

manifesto

Re: Humanism & Kunskap (förening)

Inlägg av manifesto » ons 28 mar 2012, 07:37

Jakke skrev:Jag köper inte riktigt det argumentet, Livets Ord är kristna om de tror att Jesus är guds son, vilket de gör. Ipso facto, de är kristna.
Nja, det finns andra varianter, t ex arianer som menar att han var en människa och profet. Namnet "Jesus Kristus" är nog mgn för kristendomarna, historiskt och i samtiden.
War is peace.

Användarvisningsbild
yennork

Inlägg av yennork » ons 28 mar 2012, 11:03

Om de anser sig vara kristna räknar jag i alla fall dem som kristna - sen kan de olika falangerna få gräla inbördes om vilka som är riktiga kristna. Samma sak gäller f.ö alla religioner.
"Never mind what should be or what might be or what ought to be, It's what things are that's important."
Granny Weatherwax

Skriv svar