Livets Ord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Livets Ord

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 06:28

yennork skrev:Om de anser sig vara kristna räknar jag i alla fall dem som kristna - sen kan de olika falangerna få gräla inbördes om vilka som är riktiga kristna. Samma sak gäller f.ö alla religioner.
Nu handlade det väl iofs mer om vilka olika varianter det finns av kristen tro. Som du ser i manifestos svar ovan så är det inte så enkelt att bara påstå att kristna är de som tror på att Jesus är Guds son (Vilket väl är en av utgångspunkterna för att t.ex. hävda att kristen tro är inkompatibel med vetenskapligt skeptiskt tänkande) eller att påstå att någon som inte tror så är en "körsbärsplockare" som inte vågar stå för vad den egentligen förmodas ställa sig bakom.

Du har både arianer och unitarianer som inte ser Jesus som Guds son så om kriget mot kristendomen handlar om detta så behöver man nog faktiskt precisera sig.

Användarvisningsbild
Mr Shark

Inlägg av Mr Shark » tor 29 mar 2012, 12:02

Fick tips om det här:

Ulf Ekman möter Marcus Birro, kan bli hur obehagligt som helst... (sänds tydligen också på Livets ord play)
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tor 29 mar 2012, 12:45

Blenda skrev: Du har både arianer och unitarianer som inte ser Jesus som Guds son så om kriget mot kristendomen handlar om detta så behöver man nog faktiskt precisera sig.
Förs det enligt dig ett krig mot "kristendomen"?*

*Med reservation för att olika människor kan ha olika definition av begreppet "kristendom", och att det kanske inte ens går att definiera. Här används begreppet i en inkluderande "vid" mening även inkluderande arianer och unitarianer och kanske även andra nu okända, forntida och framtida, grupper. Att svara på frågan betyder inte automatiskt att man stöder denna definition av "kristendom".
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 29 mar 2012, 14:52

Definiera "kristendom".
Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Blenda brer ut sig mångordigt, men det inledande påståendet om Livets Ord-tomtarna kvarstår frått hängande i tomma luften.
They don't like it up'em, you know!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 16:15

Anders G skrev:Definiera "kristendom".
Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Blenda brer ut sig mångordigt, men det inledande påståendet om Livets Ord-tomtarna kvarstår frått hängande i tomma luften.
Livets ord är Ulf Ekman. Ulf Ekman har alltid varit fanatiker, dock har han inte alltid varit kristen fanatiker och jag ser därför Livets ord mer som ett signum för en persons behov av att synas än som något annat. Att folk köpt skiten är desto mer sorgligt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 29 mar 2012, 16:57

Och att Livets Ord = Ulf Ekman gör alltså att de inte är att betrakta som kristna? Det var en av de klenare definitionerna av kätteri jag sett.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 29 mar 2012, 18:37

Blenda skrev:
Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Livets ord är Ulf Ekman. Ulf Ekman har alltid varit fanatiker, dock har han inte alltid varit kristen fanatiker och jag ser därför Livets ord mer som ett signum för en persons behov av att synas än som något annat. Att folk köpt skiten är desto mer sorgligt.
Har du läst Per Kornhalls bok?

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tor 29 mar 2012, 19:42

Blenda skrev:Du har både arianer och unitarianer som inte ser Jesus som Guds son
Jo, det gör (eller snarare gjorde, det finns väl inga kvar nu?) de. Men de ser honom inte som Gud, tror inte på treenigheten.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 19:57

pwm skrev:
Blenda skrev:
Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Har du läst Per Kornhalls bok?
Nej? Ulf Ekman gick ett par år över mig på Lundby gymnasium i Göteborg och då var han fanatisk kommunist - inte särskilt uppskattad av klasskompisarna.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 19:59

Picea skrev:
Blenda skrev:Du har både arianer och unitarianer som inte ser Jesus som Guds son
Jo, det gör (eller snarare gjorde, det finns väl inga kvar nu?) de. Men de ser honom inte som Gud, tror inte på treenigheten.
Enl. wikipedia lär det finnas ca 800 000 kvar i världen idag.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 29 mar 2012, 20:03

Blenda skrev:Livets ord är Ulf Ekman. ...
pwm skrev:Har du läst Per Kornhalls bok?
Nej?
Trodde inte det heller. Om du gjort det hade du nog haft en lite annorlunda bild av Livets Ord. Det är inte en sekt som kommer att dö ut när Uffe tar ner skylten. Det är oändligt mycket mer än Ulf Ekman.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tor 29 mar 2012, 20:07

Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Ursäkta, slarvigt av mig, så slarvigt att det uppenbarligen inte förtjänar att bemötas. Jag gör ett nytt försök:

Förs det enligt "dig"1 ett "krig"2 "mot"3 "kristendomen"?4

1) "dig" syftar här på (i första hand men inte uteslutande då andra som känner sig manade också är välkomna att svara) signaturen Blenda.

2) "krig" förmodas i sammanhanget ha en bildlig mening i betydelse av organiserad, icke-väpnad, verbal och skriftlig aggression underordnad tryckfrihetsförordningen och inte syfta på försvars- eller anfallskrig av folkrättslig karaktär eller annan väpnad konflikt.

3) "mot" syftar här på att tydliggöra mottagaren# för aggressionen enligt punkt 2 ovan men har även en förstärkande funktion vilken antyder att aggressionen i 2 är av anfallskaraktär. #) Se dock 4 nedan för ev. ytterligare komplikationer avseende adressatprecisionen.

4) Med reservation för att olika människor kan ha olika definition av begreppet "kristendom", och att det kanske inte ens går att definiera. Här används begreppet i en inkluderande "vid" mening även inkluderande arianer och unitarianer och kanske även andra nu okända, forntida och framtida, grupper. Att svara på frågan betyder inte automatiskt att man stöder denna definition av "kristendom".
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 20:15

pwm skrev:
Blenda skrev:Livets ord är Ulf Ekman. ...
pwm skrev:Har du läst Per Kornhalls bok?
Nej?
Trodde inte det heller. Om du gjort det hade du nog haft en lite annorlunda bild av Livets Ord. Det är inte en sekt som kommer att dö ut när Uffe tar ner skylten. Det är oändligt mycket mer än Ulf Ekman.
Nej självklart inte men en sekt utvecklas ju beroende på sina ledare/grundare och att personen Ulf Ekman haft betydelse finns det väl ingen tvekan om. Han är den som från början lagt ribban och jag menar att sådana människor kan sälja i princip vad som helst. Det är inte något budskap som från början är det viktigaste utan personen och den kult som bildas runt honom, förmågan att bryta ner anhängarna tills de blir kopior av honom själv o.s.v.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 29 mar 2012, 20:18

Blenda skrev:Nej självklart inte men en sekt utvecklas ju beroende på sina ledare/grundare och att personen Ulf Ekman haft betydelse finns det väl ingen tvekan om. Han är den som från början lagt ribban och jag menar att sådana människor kan sälja i princip vad som helst. Det är inte något budskap som från början är det viktigaste utan personen och den kult som bildas runt honom, förmågan att bryta ner anhängarna tills de blir kopior av honom själv o.s.v.
Jag kommenterade bara din tes "Livets ord är Ulf Ekman". Den stämmer inte.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 20:51

nanowire skrev:
Definiera "kriget".
Definiera "mot".
Ursäkta, slarvigt av mig, så slarvigt att det uppenbarligen inte förtjänar att bemötas. Jag gör ett nytt försök:

Förs det enligt "dig"1 ett "krig"2 "mot"3 "kristendomen"?4

1) "dig" syftar här på (i första hand men inte uteslutande då andra som känner sig manade också är välkomna att svara) signaturen Blenda.

2) "krig" förmodas i sammanhanget ha en bildlig mening i betydelse av organiserad, icke-väpnad, verbal och skriftlig aggression underordnad tryckfrihetsförordningen och inte syfta på försvars- eller anfallskrig av folkrättslig karaktär eller annan väpnad konflikt.

3) "mot" syftar här på att tydliggöra mottagaren# för aggressionen enligt punkt 2 ovan men har även en förstärkande funktion vilken antyder att aggressionen i 2 är av anfallskaraktär. #) Se dock 4 nedan för ev. ytterligare komplikationer avseende adressatprecisionen.

4) Med reservation för att olika människor kan ha olika definition av begreppet "kristendom", och att det kanske inte ens går att definiera. Här används begreppet i en inkluderande "vid" mening även inkluderande arianer och unitarianer och kanske även andra nu okända, forntida och framtida, grupper. Att svara på frågan betyder inte automatiskt att man stöder denna definition av "kristendom".
Jag började med att protestera mot påståendet att "Kristna har ett försvar av ateistiska riddare" eftersom det inte är på något sätt belagt att det är på det viset och eftersom jag heller aldrig sett något sådant försvar för kristna från något håll - snarare ser väl de flesta som inte själva är kristna på sådana som lite underliga.

"Kriget" finns på det här forumet - genom att likställa privat tro med t.ex. organiserad tro, med rörelser som Livets ord etc så kan man t.ex. propagera för att all tro är skadlig och därför bör utrotas, medan jag själv (Och även Kurtz som väl är lite mer respekterad i skeptikerkretsar än vad jag är) inte alls är så säker på att det är något man ska bry sig om, eller lägga sig i så länge man inte kan se att tron de facto är skadlig - det kan tvärtom vara så att en del faktiskt behöver sina illusioner för att orka med livet eller helt enkelt bara för att må bra och...för att veta om man behöver rädda någon från religionen, så bör man först veta hur den personens tro ser ut. Det kan man omöjligt veta på det här forumet och ändå talar man om troende i väldigt svepande ordalag - "du och dina gelikar" som en nytillkommen forummedlem blev tilltalad med första dagen han dök upp här.

Skriv svar