"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av B Hellqvist » tis 27 mar 2012, 22:40

Amerikaner som regelbundet går i kyrkan, synagogan eller moskén upplever fler positiva känslor och färre negativa än de som inte besöker något gudshus. Analysen bygger på över 300.000 intervjuer utförda av Gallup-Healthway.

Regelbundna gudstjänstbesökare har i genomsnitt 3,36 positiva positiva känslor per dag, jämfört med 3,08 för otrogna. Skillnaden gäller oavsett ålder, utbildning och inkomst. Det framgår av Gallup-Healthway Well-Being Index 2011. Över 1.000 amerikaner fick varje dag svara på frågor om sina känslor. De positiva känslorna var sådana som leenden, skratt, glädje, lycka och lärande. De negativa var sorg, oro, stress och ilska. Undersökningen visar också att de troende är som lyckligast på söndagen, medan de som sällan eller aldrig besöker en gudstjänst är som lyckligast på lördagen.
DN

Och hur många av de positiva tankarna är bara önsketänkande och uppenbarelser i stil med "jag bad till Gud, och hittade strax bilnycklarna jag tappat"? Med tanke på att ateister är illa sedda på många håll i USA, så är jag förvånad att de inte mår sämre.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
ttias

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av ttias » ons 28 mar 2012, 19:09

Jag undrar hur förhållandet mellan negativa känslor var hos de olika grupperna.

Låter förövrigt otroligt futtigt och tragiskt att varesig troende eller otroende inte har fler än ungefär tre positiva känslor per dag. :(
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 28 mar 2012, 22:11

Meh, för subjektivt. Och kontrollerar de för saker som varför folk är ateister (säg, sexuella övergrepp i barndomen av präster)?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 29 mar 2012, 00:08

Praktisk betydelse verkar tveksam.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 29 mar 2012, 02:07

Jag har ett vagt minne av att detta har diskuterats tidigare. Och mitt vaga minne är konsistent med jämförelse mellan trådrubriken och den citerade texten. De talar nämligen inte om samma sak. Rubriken säger "religion gör dig lycklig" men texten säger att regelbundet deltaga i religiösa aktiviteter gör dig lycklig. Två helt olika saker. Om att deltaga i religiösa aktiviteter gör dig lycklig, så undrar man: har de kontrollerat för andra aktiviteter. Speciellt andra sociala aktiviteter. Och det det som är mitt vaga minne från tidigare diskussion. Förmodligen är det så (åtminstone huvudsakligen) att regelbundet deltagande i sociala aktiviteter gör "dig" (eller rättare sagt människor i genomsnitt) lyckligare.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 29 mar 2012, 02:19

Viktigt naturligtvis att också påminna om (även om det inte är strikt on-topic för trådämnet så är det en relevant sidokommentar) att om det skulle vara så att religion faktiskt gör människor lyckligare så är det inte ett giltigt försvar för religion. En viktigare fråga för religion är om deras påståenden är sanna eller falska, och den avgörande frågan är om deras argument för varför deras påståenden skulle vara sanna är giltiga eller inte. Så bedömningen av religion som sådan påverkas inte av huruvida den gör människor lyckliga eller inte. Om det däremot är så att den gör människor lyckligare (som alltså den här undersökningen i och för sig förmodligen inte visar) så påverkar det hur religion bör behandlas. Om det skulle vara så att religion gör människor lyckligare så bör kampen mot religion trappas upp eftersom religion i så fall skulle utgöra en ännu större risk för människor att fastna i vilseledda tankesystem.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 06:03

tonyf skrev:Viktigt naturligtvis att också påminna om (även om det inte är strikt on-topic för trådämnet så är det en relevant sidokommentar) att om det skulle vara så att religion faktiskt gör människor lyckligare så är det inte ett giltigt försvar för religion. En viktigare fråga för religion är om deras påståenden är sanna eller falska, och den avgörande frågan är om deras argument för varför deras påståenden skulle vara sanna är giltiga eller inte. Så bedömningen av religion som sådan påverkas inte av huruvida den gör människor lyckliga eller inte. Om det däremot är så att den gör människor lyckligare (som alltså den här undersökningen i och för sig förmodligen inte visar) så påverkar det hur religion bör behandlas. Om det skulle vara så att religion gör människor lyckligare så bör kampen mot religion trappas upp eftersom religion i så fall skulle utgöra en ännu större risk för människor att fastna i vilseledda tankesystem.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=564351#p564351

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 29 mar 2012, 07:53

Ignorance is bliss.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Zoid

Inlägg av Zoid » tor 29 mar 2012, 08:01

tonyf skrev: Förmodligen är det så (åtminstone huvudsakligen) att regelbundet deltagande i sociala aktiviteter gör "dig" (eller rättare sagt människor i genomsnitt) lyckligare.
Jag tror du slagit huvudet på spiken här. Att umgås med en grupp personer som delar ens tankar och idéer gör dig förmodligen lyckligare än om du inte gör det. Människan är ett socialt djur och behöver interaktion...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 29 mar 2012, 08:45

Zoid skrev:
tonyf skrev: Förmodligen är det så (åtminstone huvudsakligen) att regelbundet deltagande i sociala aktiviteter gör "dig" (eller rättare sagt människor i genomsnitt) lyckligare.
Jag tror du slagit huvudet på spiken här. Att umgås med en grupp personer som delar ens tankar och idéer gör dig förmodligen lyckligare än om du inte gör det. Människan är ett socialt djur och behöver interaktion...
Jag är rätt säker på att det inte bara handlar om det. Det finns andra studier som visar hur troende strutar i många problem eftersom de anser att det är gud(arna) som styr över dem. Fördelen med detta är att de faktiskt löser de negativa tankar som problem kan ge. Nackdelen är att de även lämnar sina egna liv till ödet och därför får sämre hälsa, har svårare att nå personliga mål, mm.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 29 mar 2012, 09:56

B Hellqvist skrev:
Och hur många av de positiva tankarna är bara önsketänkande och uppenbarelser i stil med "jag bad till Gud, och hittade strax bilnycklarna jag tappat"? Med tanke på att ateister är illa sedda på många håll i USA, så är jag förvånad att de inte mår sämre.

Världen är ett helvete. Den som önsketänker mest vinner.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 29 mar 2012, 11:06

JackBlack skrev:
Zoid skrev:Jag tror du slagit huvudet på spiken här. Att umgås med en grupp personer som delar ens tankar och idéer gör dig förmodligen lyckligare än om du inte gör det. Människan är ett socialt djur och behöver interaktion...
Jag är rätt säker på att det inte bara handlar om det. Det finns andra studier som visar hur troende strutar i många problem eftersom de anser att det är gud(arna) som styr över dem. Fördelen med detta är att de faktiskt löser de negativa tankar som problem kan ge. Nackdelen är att de även lämnar sina egna liv till ödet och därför får sämre hälsa, har svårare att nå personliga mål, mm.
Varför tror du att troende har sämre hälsa?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 29 mar 2012, 21:25

micke.d skrev:
JackBlack skrev:Jag tror du slagit huvudet på spiken här. Att umgås med en grupp personer som delar ens tankar och idéer gör dig förmodligen lyckligare än om du inte gör det. Människan är ett socialt djur och behöver interaktion...
Dert finns ju en passiv tro där man väntar på att Gud ska rycka in när det behövs, men sedan finns ju den aktiva där man ser människan som den som ska göra Guds verk i världen och där underlåtenhetssynderna ses som de värsta synderna.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 30 mar 2012, 04:42

micke.d skrev:
JackBlack skrev:
Zoid skrev:Jag tror du slagit huvudet på spiken här. Att umgås med en grupp personer som delar ens tankar och idéer gör dig förmodligen lyckligare än om du inte gör det. Människan är ett socialt djur och behöver interaktion...
För några år sedan publicerades det en amerikansk studie där det var en av slutsatserna. Det syftade alltså på fysisk ohälsa, det finns andra studier som visar att det leder till bättre psykisk hälsa.

Jag hittade inte på den jag läst men i denna artikel talas det om en liknande studie:
Why Going to Church Can Make You Fat skrev:Maybe it’s all the church socials, but a new study finds that those who attend religious activities are more likely to gain weight than those who don’t go to church as often.

A-lan

Inlägg av A-lan » lör 31 mar 2012, 16:59

B Hellqvist skrev:Med tanke på att ateister är illa sedda på många håll i USA, så är jag förvånad att de inte mår sämre.
Ja, det är ju rätt mycket skälet till att det är föga förvånande att en studie gjord i USA, skulle visa på att religiösa är lyckligare.
De enda studierna som visar på att religiösa är lyckligare är, så vitt jag vet, enbart gjorda i USA.

Man har inte kontrollerat för att vara medlem i en grupp (i detta fall en kyrka/synagoga/moské), utföra sociala aktiviteter, att ha samhällets avsky och/eller vara tvungen att gömma vem man är samt att känna sig utstött av samhället.

En undersökning i Europa, skulle vara mycket bättre, då man faktiskt skulle kunna försöka kontrollera för sådana faktorer.
JackBlack skrev:Jag är rätt säker på att det inte bara handlar om det. Det finns andra studier som visar hur troende strutar i många problem eftersom de anser att det är gud(arna) som styr över dem. Fördelen med detta är att de faktiskt löser de negativa tankar som problem kan ge. Nackdelen är att de även lämnar sina egna liv till ödet och därför får sämre hälsa, har svårare att nå personliga mål, mm.
...varav man på lång sikt inte alls blir lyckligare.
Så det där med sociala aktiviteter är nog rätt troligt ändå.

Skriv svar