"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 09:55

E_manuel skrev:
matsw skrev:Vad som är enormt viktigt är dock att skilja på fantasi och verklighet!
Vetenskap är vansinnigt viktigt eftersom det ger oss fast mark att stå på, berättelser och riter är den luft vi andas.

Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar, är unken skit som ska bort!
Helt apropå "osanna berättelser" och våran tilltro till dessa:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=17666

Mats, har du aktivt tagit avstånd från konsumtionssamhället? Jag förstår att du brinner av iver för att åskådliggöra "osanna berättelser" som vi översköljs av genom reklam. När du handlar så utgår du givetvis bara från funktionella fördelar? Du köper väl jämt no-logo prylar eftersom dessa bevisligen fungerar lika bra? Det vore ju hemskt om dina inköp av teknikprylar, mat och kläder skulle visa sig påverkade av osanna berättelser?
varför tror du att jag skulle va helt jävla pantad? Varför inbillar du dig att bara för att jag är mot religion så är jag för falsk marknadsföring? Hur korkad slutsats är inte det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 11:11

matsw skrev:
E_manuel skrev:
matsw skrev:Vad som är enormt viktigt är dock att skilja på fantasi och verklighet!
Vetenskap är vansinnigt viktigt eftersom det ger oss fast mark att stå på, berättelser och riter är den luft vi andas.

Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar, är unken skit som ska bort!
Helt apropå "osanna berättelser" och våran tilltro till dessa:

Mats, har du aktivt tagit avstånd från konsumtionssamhället? Jag förstår att du brinner av iver för att åskådliggöra "osanna berättelser" som vi översköljs av genom reklam. När du handlar så utgår du givetvis bara från funktionella fördelar? Du köper väl jämt no-logo prylar eftersom dessa bevisligen fungerar lika bra? Det vore ju hemskt om dina inköp av teknikprylar, mat och kläder skulle visa sig påverkade av osanna berättelser?
varför tror du att jag skulle va helt jävla pantad? Varför inbillar du dig att bara för att jag är mot religion så är jag för falsk marknadsföring? Hur korkad slutsats är inte det?
Eftersom vi redan klarlagt att de flesta kognitiva processer är omedvetna, och att våra beslut är emotionellt grundade med rationella efterkonstruktioner, samt att köpbeslut främst är emotionella och värderas utifrån fiktiva värden så är det relativt lätt att anta att majoriteten av mänskligheten sysslar med detta. Vare sig de är medvetna om det eller ej. Det intressanta var hur mycket du reflekterat över detta själv.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av piotrr » tis 24 apr 2012, 11:26

"The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality." (George Bernard Shaw)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re:

Inlägg av B Hellqvist » tis 24 apr 2012, 11:26

matsw skrev:Varför inbillar du dig att bara för att jag är mot religion så är jag för falsk marknadsföring?
Är det inte snarare så att du är emot religion just för att du är emot falsk marknadsföring? ;)
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 11:41

B Hellqvist skrev:
matsw skrev:Varför inbillar du dig att bara för att jag är mot religion så är jag för falsk marknadsföring?
Är det inte snarare så att du är emot religion just för att du är emot falsk marknadsföring? ;)
jo. Men nån verkar verkligen ha svårt att fatta...

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av Suresh » tis 24 apr 2012, 11:45

Om dom inte tar dig i kyrkan, tar de dig på marknadsplatsen.

Gammalt djungelordspråk.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 11:48

E_manuel skrev:
matsw skrev:
E_manuel skrev: Helt apropå "osanna berättelser" och våran tilltro till dessa:

Eftersom vi redan klarlagt att de flesta kognitiva processer är omedvetna, och att våra beslut är emotionellt grundade med rationella efterkonstruktioner, samt att köpbeslut främst är emotionella och värderas utifrån fiktiva värden så är det relativt lätt att anta att majoriteten av mänskligheten sysslar med detta. Vare sig de är medvetna om det eller ej. Det intressanta var hur mycket du reflekterat över detta själv.
Ditt argument är att ett fel tar tar ut ett annat: eftersom vi är emotionella varelser (ett fel) så ska vi inte ens försöka göra rätt (ett annat fel)

Vad jag anser om kommersialism har inget med saken att göra (och därför anger jag inte det som ett argument men kan meddela att jag är mycket starkt kritisk till ALL falsk marknadsföring, religiös eller ej)

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 11:53

matsw skrev:jo. Men nån verkar verkligen ha svårt att fatta...
När det gäller drivkraften till dina köpbeslut så kan vi tyvärr inte lita på vad du säger. Förstår du det?

Skriv svar