"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Pace

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av Pace » lör 31 mar 2012, 23:38

Ja, det är väl inte så konstigt, egentligen?

Om förintelsen pågick framför ögonen på alla människor skulle jag förstås vara mycket lyckligare om jag var ovetandes om alltihopa och levde som om att allt var frid och fröjd. Det kallas ju till och med "lyckligt ovetandes", och religion är väl ett lysande exempel på det? Av den anledningen vore det ju ytterst hälsosamt att konvertera till någon religion under förintelsen (kanske inte judendom då...), för att vara lite cynisk.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 01 apr 2012, 14:52

Religiöst lidande är samtidigt ett uttryck för ett verkligt lidande och en protest mot ett verkligt lidande. Religionen är suckarna från förtryckta varelser, själen i en hjärtlös värld, och anden i en andelös värld. Den är folkets opium.

Upphävandet av religionen som folkets illusoriska lycka är ett krav på verklig lycka. Kravet, att illusionen om deras tillstånd upphävs, är ett krav på att upphäva ett tillstånd som kräver illusioner. Kritiken av religionen är därför ett embryo till en kritik av den jämmerdal vars halo religionen är.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 01 apr 2012, 15:29

Jag var på söndagskaffe med Filadelfiaförsamlingens medlemmar idag. Det vara myclket trevligt och alla såg glada ut. De talade mycket om musik och fester, sånt gillar jag. Någon blev lite sur när jag klargjorde mina teologiska ståndpunkter, men det gick över med efterrätten. :D
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 01 apr 2012, 15:45

Det är väl inget konstigt att deltagande i social gemenskap gör människor glada. Det har dock inte ett dyft med religion att göra...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re:

Inlägg av Vidugavia » sön 01 apr 2012, 16:02

matsw skrev:Det är väl inget konstigt att deltagande i social gemenskap gör människor glada. Det har dock inte ett dyft med religion att göra...
Däremot så har religion med det att göra.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 17:50

Jag lämnade ateismen för ca 5 år sedan - tappade intresset, helt enkelt :)

Förut när jag var en mer praktiserande ateist, då var jag också ute på nätet och försökte tala kristna till rätta, osv.
Men pga av olika händelser i mitt liv som jag inte kan gå in på i detalj,
råkade det bli så att intresset för det där bara försvann.
Nästan över en natt, var det borta.
Sedan dess har mitt liv bara blivit bättre. Jag är gladare och mer nöjd med min tillvaro.
Jag blev inte frälst, men jag blev välkomnande inför alla slags idéer, tankar, och känslor.

Rent tekniskt är jag fortfarande ateist på det sättet att jag inte tror på någon Gud som jag kan definiera.
Men jag är inte en lika stark ateist som jag var då.

Jag kan t.ex. tänka mig att vårt universum har skapats av en intelligent livsform i en högre dimension.
(Eller helt enkelt, en värld som finns "utanför" vårt universum, eller de dimensioner som vi kan uppfatta).
Det är en övernaturlig och en naturvetenskaplig uppfattning samtidigt.
Inte övernaturlig som i andligt eller mystiskt, men övernaturlig som i att det ligger långt utanför vad som är möjligt att undersöka eller ta reda på med etablerad vetenskap.

Jag väljer alltså, med full insikt om att det inte är helt "förnuftigt",
att inte begränsa mig till etablerad vetenskap enbart, eftersom det ger mig mer mental frihet, som jag upplever det.
Jag har samtidigt förstås en stor respekt inför vår nuvarande naturvetenskap, och jag följer den också (som lekman) med stort intresse.

Jag har också avsikten att lära mig mer om olika religioner. Islam och Hinduismen står på tur. Men det pågår många andra projekt samtidigt, det är svårt att hitta tiden till allt man skulle vilja lära sig.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 01 apr 2012, 19:41

Jacob skrev: ... Jag har lämnat ateismen. Jag är inte troende, men.....
Jag är inte främlingsfientlig, men...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 19:58

Anders G skrev:
Jacob skrev: ... Jag har lämnat ateismen. Jag är inte troende, men.....
Jag är inte främlingsfientlig, men...
Anders G,

Jag matar inte troll.

Så nu vet ni det.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 01 apr 2012, 20:04

...och välkommen till forumet. Har du några andra fritidsintressen?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 20:47

Anders G skrev:...och välkommen till forumet. Har du några andra fritidsintressen?
Tack. Ja, har du det med?

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 01 apr 2012, 20:49

Jacob skrev: Förut när jag var en mer praktiserande ateist, då var jag också ute på nätet och försökte tala kristna till rätta, osv
Förlåt, men delar av ditt inlägg känns väldigt likt det vanliga högtravande "en gång var jag också som ni, men nu har jag nått en högre nivå"-tänkandet. Jag vet att det är lätt att dra den förhastade slutsatsen att alla andra också går igenom precis samma stadier som en själv, och av samma anledningar, men det är nog en bra idé att minnas att så inte alls nödvändigtvis är fallet.

Kan du berätta lite om de ritualer du utförde som mer "praktiserande ateist"? Vart skickade du din utträdesansökan när du lämnade ateismen?

Det går alldeles utmärkt att vara ateist utan att vara det minsta intresserad av att övertala någon annan. Det går också utmärkt att vara ateist och en total flumtomte i alla andra frågor. Om du "tekniskt sett" är en ateist så förstår jag inte vad det är du påstår dig ha lämnat.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 01 apr 2012, 20:52

Vidugavia skrev:Religiöst lidande är samtidigt ett uttryck för ett verkligt lidande och en protest mot ett verkligt lidande. Religionen är suckarna från förtryckta varelser, själen i en hjärtlös värld, och anden i en andelös värld.
Knappast.
Folk blir religiösa för att det ger dem ett socialt sammanhang där de kan bejaka en lättköpt, men falsk, förståelse av världen. Religion finns för att människan är för mentalt fet att orka se världen som den verkligen ser ut. Ignorance is bliss.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 21:17

eldirkadjo skrev:Förlåt, men delar av ditt inlägg känns väldigt likt det vanliga högtravande "en gång var jag också som ni, men nu har jag nått en högre nivå"-tänkandet.
Det var inte alls meningen att verka högtravande eller överlägsen. Jag känner mig inte ett dugg överlägsen på detta forum bland vetenskapsmän och akademiker med många fler högskolepoäng än mig. Men jag har kanske ändå vissa perspektiv som inte alla andra har. Om inte du tycker det, eller om du inte gillar det, eller om du tycker att jag är dryg, då kan du ju strunta i mina inlägg. Byt kanal, gör nåt annat.
eldirkadjo skrev:Jag vet att det är lätt att dra den förhastade slutsatsen att alla andra också går igenom precis samma stadier som en själv, och av samma anledningar, men det är nog en bra idé att minnas att så inte alls nödvändigtvis är fallet.
Varför uttrycker du det som att jag förutsätter att alla går igenom, eller ska gå igenom, "mina faser" i livet?
Så tror jag inte alls att det är. Jag kände för att skriva av mig lite om mig själv. Och du väljer att sabla ner mig för det? Trevligt.
eldirkadjo skrev:Kan du berätta lite om de ritualer du utförde som mer "praktiserande ateist"? Vart skickade du din utträdesansökan när du lämnade ateismen?
Som jag skrev, jag ägnade mig ibland åt att på Internet (även IRL) att diskutera religion och ateism med infallsvinkeln att det är fel och dåligt att tro på Gud och min avsikt var, ibland, att försöka övertyga folk att de borde bli ateister i stället. Det har jag slutat med nu, eftersom jag finner det meningslöst och tråkigt. Detta innebär inte att jag dömer andra som gör det, lika lite som jag dömer religiösa. Det här betyder heller inte att jag tycker att jag är bättre än någon annan. Jag berättar bara lite grand om mig själv.
eldirkadjo skrev:Det går alldeles utmärkt att vara ateist utan att vara det minsta intresserad av att övertala någon annan.
Ja, det är självklart.
eldirkadjo skrev:Det går också utmärkt att vara ateist och en total flumtomte i alla andra frågor. Om du "tekniskt sett" är en ateist så förstår jag inte vad det är du påstår dig ha lämnat.
Jag är inte säkert på vad det borde kallas. Det läget jag var i tidigare. Stark ateist? Aktiv ateist? Ateistisk aktivist? Välj det som känns mest OK för dig. Eller föreslå något annat. Du förstår nog vad jag menar. Du är en intelligent person och du kan tolka mig rätt om du vill det.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re:

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 21:36

matsw skrev:Folk blir religiösa för att det ger dem ett socialt sammanhang där de kan bejaka en lättköpt, men falsk, förståelse av världen. Religion finns för att människan är för mentalt fet att orka se världen som den verkligen ser ut. Ignorance is bliss.
Nej, folk blir främst religiösa för att det finns en religiös tradition.
Traditionen innehåller både positiva och negativa sidor, beroende på hur man betraktar det, vilken bakgrund man har, osv.
Jag tänker på ett inslag från Parlamentet där Björn Gustafsson skämtar om dataspelet WoW.
"Du är som en Priest som inte healar, Anders! Det är precis sådana som du som skapar hat på Internet!" :)
Och det påminner mig om våra politiker, chefer, och andra makthavare i dagens samhälle.
De är ju som präster, med de healar inte.

http://www.youtube.com/watch?v=kDFNAKxLMdI

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 01 apr 2012, 21:37

Jacob skrev: Varför uttrycker du det som att jag förutsätter att alla går igenom, eller ska gå igenom, "mina faser" i livet?
Så tror jag inte alls att det är. Jag kände för att skriva av mig lite om mig själv. Och du väljer att sabla ner mig för det? Trevligt.
För att det var så jag uppfattade det du skrev; "ateism" för dig verkade innebära att man av nödvändighet måste fara runt på internet och käbbla med kristna om hur dumma de är, detta eftersom det var det du gjorde innan du lämnade oss andra bakom genom att sluta med det. Jag är glad att jag hade fel/övertolkade och backar givetvis på den punkten.

Jag tycker heller inte jag "sablat ner dig" på något vis, om du bara vill skriva av dig utan att riskera att få svar så bör du kanske fundera på att göra det på en privat blogg i stället.

Skriv svar