"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re:

Inlägg av Vidugavia » sön 01 apr 2012, 22:14

matsw skrev:
Vidugavia skrev:Religiöst lidande är samtidigt ett uttryck för ett verkligt lidande och en protest mot ett verkligt lidande. Religionen är suckarna från förtryckta varelser, själen i en hjärtlös värld, och anden i en andelös värld.
Knappast.
Folk blir religiösa för att det ger dem ett socialt sammanhang där de kan bejaka en lättköpt, men falsk, förståelse av världen. Religion finns för att människan är för mentalt fet att orka se världen som den verkligen ser ut. Ignorance is bliss.
Religionen innehåller alltid en tanke om vad som är fel i världen och hur världen borde vara. Det är på så sätt en reaktion mot hur världen är. Att inte vilja "se världen som den verkligen ser ut" protest mot tillvaron.

All religion är långtifrån lättköpt men i regel ger den sammanhang, tröst och riktning i livet.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 22:24

eldirkadjo skrev: Jag tycker heller inte jag "sablat ner dig" på något vis, om du bara vill skriva av dig utan att riskera att få svar
Jag hoppades på att få svar, men av lite högre kvalitet än vad du har presterat.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 01 apr 2012, 22:39

Jacob skrev:
eldirkadjo skrev: Jag tycker heller inte jag "sablat ner dig" på något vis, om du bara vill skriva av dig utan att riskera att få svar
Jag hoppades på att få svar, men av lite högre kvalitet än vad du har presterat.
Här anstränger man sig för att bemöta det du säger, och du väljer att sabla ner mig för det? Trevligt.

( :P )

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 01 apr 2012, 22:44

Jacob skrev: Jag hoppades på att få svar, men av lite högre kvalitet än vad du har presterat.
= superbia

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Suresh » sön 01 apr 2012, 23:39

Vidugavia skrev:
matsw skrev:Det är väl inget konstigt att deltagande i social gemenskap gör människor glada. Det har dock inte ett dyft med religion att göra...
Däremot så har religion med det att göra.
Det är just det-. Folk har en benägenhet att vilja samlas under gemytliga former när de har något gemensamt att tro på. Om tron är stark kan de tom offra en hel del personliga och finansiella resurser på att bygga den gemensamma mötesplattformen och det både utan vinstsyfte och hopp om sexuella gentjänster.

Sen spelar det ingen större roll VAD man tror på. Det är snarast och oftast något pinsamt, mest lämpat att hålla i bakgrunden till förmån för det allmänna gemytet.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 23:44

Suresh skrev:Det är just det-. Folk har en benägenhet att vilja samlas under gemytliga former när de har något gemensamt att tro på.
Jamenvisst. Se bara på VOF...

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 01 apr 2012, 23:47

Fördelen med religionen är att man kan få kompisar även om man är ointresserad av sprit, sport och inte alltför bright.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 01 apr 2012, 23:54

Suresh skrev:Fördelen med religionen är att man kan få kompisar även om man är ointresserad av sprit, sport och inte alltför bright.
Bild

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 02 apr 2012, 00:01

E_manuel skrev:
Suresh skrev:Det är just det-. Folk har en benägenhet att vilja samlas under gemytliga former när de har något gemensamt att tro på.
Jamenvisst. Se bara på VOF...
Äh - det där är bara en känsla man kan få när man är ny här och känner sig trängd. Det är inte många härinne som delar åsikt om någonting här egentligen. Kolla runt lite i andra trådar så ser du det.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » mån 02 apr 2012, 00:27

Suresh skrev:Fördelen med religionen är att man kan få kompisar även om man är ointresserad av sprit, sport och inte alltför bright.
Snott som signatur om du inte misstycker!
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 02 apr 2012, 00:59

eldirkadjo skrev: ( :P )
Ja, så himla trevligt det är att man kan välja att citera just det lilla, som är trevligt och enkelt att kommentera/göra exit från diskussionen/klaga på något helt oväsentligt. Snygg smiley förresten :)
Trevligt, trevligt. Frihet!
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » mån 02 apr 2012, 02:34

Jacob skrev:
eldirkadjo skrev: ( :P )
Ja, så himla trevligt det är att man kan välja att citera just det lilla, som är trevligt och enkelt att kommentera/göra exit från diskussionen/klaga på något helt oväsentligt. Snygg smiley förresten :)
Trevligt, trevligt. Frihet!
Är det här någon slags otydlig självironi?

Om inte så läste jag i vilket fall om inlägget innan det där du klagar över nivån på mina svar och kan inte hitta något (förutom det jag svarade på) som jag känner att jag behöver svara på, men om du tycker att jag undvikit något så får du gärna peka ut det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 02 apr 2012, 07:03

B Hellqvist skrev: Snott som signatur om du inte misstycker!
Ibland glimtar det till.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 02 apr 2012, 07:16

Denna tråd präglas av en sällsynt vidsynhet, tolerans och respekt för oliktänkande. (OBS! ironi)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 02 apr 2012, 07:24

E_manuel skrev:Denna tråd präglas av en sällsynt vidsynhet, tolerans och respekt för oliktänkande. (OBS! ironi)
Denna tråd?

Det blir så tokigt när rätt center gör fel centers arbete. Det fysiska centret skall utföra fysiska uppgifter, det emotionella emotionella, det intellektuella åter sina. Tokigt blir det när man börjar tänka med hjärtat och skotta diken med "huvudet".

Nu kommer någon snart börja invända mot det senare, eftersom det här är en huvudarena.

Skriv svar