"Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: "Stor undersökning: Religion gör dig lycklig"

Inlägg av E_manuel » mån 02 apr 2012, 07:56

Suresh skrev:Det fysiska centret skall utföra fysiska uppgifter, det emotionella emotionella, det intellektuella åter sina.
Nonsens. Det är vetenskapligt bevisat att vi till stor del är emotionella varelser som söker rationella argument för att bekräfta emotionella beslut. Hör och häpna. Det gäller även så kallade "rationalister" och skeptiker.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 02 apr 2012, 09:22

A-lan skrev: ...varav man på lång sikt inte alls blir lyckligare.
Så det där med sociala aktiviteter är nog rätt troligt ändå.
Att man drabbas av fysisk ohälsa betyder inte att man blir olyckligare, det hela beror på hur man hanterar det. Social aktivitet kan säkert vara en komponent men sin egna inställning är också en viktigt del, sannolikt viktigare. Har man läst lite beteendevetenskap så vet man att tank och inställning gör underverk, och i detta fall blir religionen ett sätt att ta bort stress och negativa tankemönster.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 05 apr 2012, 09:09

tonyf skrev:En viktigare fråga för religion är om deras påståenden är sanna eller falska, och den avgörande frågan är om deras argument för varför deras påståenden skulle vara sanna är giltiga eller inte. Så bedömningen av religion som sådan påverkas inte av huruvida den gör människor lyckliga eller inte. Om det däremot är så att den gör människor lyckligare (som alltså den här undersökningen i och för sig förmodligen inte visar) så påverkar det hur religion bör behandlas. Om det skulle vara så att religion gör människor lyckligare så bör kampen mot religion trappas upp eftersom religion i så fall skulle utgöra en ännu större risk för människor att fastna i vilseledda tankesystem.
Vi människor använder 1) berättelser och 2) ritualer för att utveckla oss själva och definiera vilka vi är. Detta är berättelsens och ritualens funktion. Berättelsen och ritualens funktion är inte att förmedla vetenskapliga sanningar. Exakt vad som berättas, eller hur ritualen går till kan se ut lite hur som helst, så länge den upplevs som meningsfull.

Om du utgår ifrån att alla berättelser som delas - i syfte att utveckla en grupps identitet och uppleva tillhörighet - ska vara vetenskapliga, så missar du målet helt.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 08 apr 2012, 08:55

E_manuel skrev:Om du utgår ifrån att alla berättelser som delas - i syfte att utveckla en grupps identitet och uppleva tillhörighet - ska vara vetenskapliga, så missar du målet helt.
Jag tror du slåss mot väderkvarnar och halmgubbar: ingen säger att berättelser och riter är fel. Kalle anka på julafton, tomten, graham greene, dokusåpor, picasso allt detta som vi kallar kultur är viktigt för oss alla!

Vad som är enormt viktigt är dock att skilja på fantasi och verklighet!
Vetenskap är vansinnigt viktigt eftersom det ger oss fast mark att stå på, berättelser och riter är den luft vi andas.

Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar, är unken skit som ska bort!
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re:

Inlägg av Suresh » sön 08 apr 2012, 11:07

matsw skrev:
Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar för sanna, är unken skit som ska bort!
Det är fullt möjligt att ta någonting på allvar, fast man vet att det inte är (bokstavligt) sant.

Heja Gnaget, Bästa Laget.

t ex.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 11 apr 2012, 06:40

Suresh skrev:
matsw skrev:
Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar för sanna, är unken skit som ska bort!
Det är fullt möjligt att ta någonting på allvar, fast man vet att det inte är (bokstavligt) sant.

Heja Gnaget, Bästa Laget.

t ex.
fel av mig . Menade "misstar flr verkligt". Fast sport var faktiskt ett bra exempek: folk slåss för sitt lag: bra exempel på hur irrationellt beteende kan komma ur fantasier som delas av en hel grupp.

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 20:09

matsw skrev:
Religion, i meningen Osanna berättelser som folk tar på allvar, är unken skit som ska bort!
Vad menar du exakt? Vill du förbjuda religion? Vem är du att diktera vad jag finner meningsfullt?

Jag tar för givet att du även vill motarbeta kommersialism eftersom den till stor del livnär sig på "osanna" berättelser (enligt din definition)?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 15 apr 2012, 01:05

E_manuel skrev:Vad menar du exakt? Vill du förbjuda religion? Vem är du att diktera vad jag finner meningsfullt?
så om jag finner det meningsfullt att sprida sarin i tunnelbanan så ska ingen få hindra mig?

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » sön 15 apr 2012, 06:45

matsw skrev:
E_manuel skrev:Vad menar du exakt? Vill du förbjuda religion? Vem är du att diktera vad jag finner meningsfullt?
så om jag finner det meningsfullt att sprida sarin i tunnelbanan så ska ingen få hindra mig?
Du svarade inte på frågan.

Användarvisningsbild
matsw

Re: Re:

Inlägg av matsw » sön 15 apr 2012, 11:23

E_manuel skrev:
matsw skrev:
Du svarade inte på frågan.
Jo. Men låt mig förklara:
1) Vad som är meningsfullt för någon kan vara katastrof för andra.
2) Vad du finner meningsfullt, vad du känner för, beror av vad du vet om världen och dina medmänniskor

Eftersom du kan påverka vad du vet om världen och dina medmänniskor så kan du också påverka, implicit, vad du tycker är meningsfullt.

Exemplet med sarin visar att det är förbannat viktigt att ha kontroll över vad du finner "meningsfullt" så att det stämmer med hur världen funkar och inte (i onödan) skadar andra.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 20 apr 2012, 15:18

matsw skrev: Exemplet med sarin visar att det är förbannat viktigt att ha kontroll över vad du finner "meningsfullt" så att det stämmer med hur världen funkar och inte (i onödan) skadar andra.
Därför finns det lagar i samhället, men på dig låter det som att du är emot religionsfrihet?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 20 apr 2012, 19:09

E_manuel skrev:
matsw skrev: Exemplet med sarin visar att det är förbannat viktigt att ha kontroll över vad du finner "meningsfullt" så att det stämmer med hur världen funkar och inte (i onödan) skadar andra.
Därför finns det lagar i samhället, men på dig låter det som att du är emot religionsfrihet?
Frihet från religion är en bra tanke.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 20 apr 2012, 21:25

E_manuel skrev:
Håll dig till trådämnet.
jag har sagt vad jag menar. Du kan uppenbarligen inte ta in det: det är vårt förbannade ansvar att se till att vår meningsfullhet stämmer överens med verkligheten. Det finns inget motastförhållande mellan meningsfullhet och vetenskap.

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 09:38

matsw skrev:Det finns inget motastförhållande mellan meningsfullhet och vetenskap.
Nej, och det finns inget likhetstecken heller.

E_manuel

Re:

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 09:03

matsw skrev:Vad som är enormt viktigt är dock att skilja på fantasi och verklighet!
Vetenskap är vansinnigt viktigt eftersom det ger oss fast mark att stå på, berättelser och riter är den luft vi andas.

Helt apropå "osanna berättelser" och våran tilltro till dessa:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=17666

Mats, har du aktivt tagit avstånd från konsumtionssamhället? Jag förstår att du brinner av iver för att åskådliggöra "osanna berättelser" som vi översköljs av genom reklam. När du handlar så utgår du givetvis bara från funktionella fördelar? Du köper väl jämt no-logo prylar eftersom dessa bevisligen fungerar lika bra? Det vore ju hemskt om dina inköp av teknikprylar, mat och kläder skulle visa sig påverkade av osanna berättelser?

Skriv svar