Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Frågor till AteistBibeln

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 20:55

Min förståelse av AteistBibeln.se är att den ska fungera som någon slags konsumentupplysning, och att den vurmar starkt för vetenskap och rationalism. Därför är jag intresserad av svaret på följande frågor:

1) Vilka är det som driver webbplatsen? Det framgår inte vilka som står bakom.

2) Vilken slags akademisk bakgrund har författarna till AteistBibeln.se? Är de t ex skolade i teologi, religion, historia, eller hermeneutik?

3) Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter? T ex det vetenskapen vet om den tid, historia, kultur och kontext som bibeltexterna skrevs i? Jag hittar t ex inga källhänvisningar.

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 21:16

1) Vad spelar det för roll?
2) Vad spelar det för roll?
3) Ska bibeltexter verkligen tolkas? Jag trodde det var guds ord och skulle tas bokstavligt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 21:27

1 & 2) Eftersom det är hälsosamt att vara skeptisk?
3) Sorry to burst your bubble

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 21:30

E_manuel skrev:Min förståelse av AteistBibeln.se är att den ska fungera som någon slags konsumentupplysning, och att den vurmar starkt för vetenskap och rationalism. Därför är jag intresserad av svaret på följande frågor:

1) Vilka är det som driver webbplatsen? Det framgår inte vilka som står bakom.

2) Vilken slags akademisk bakgrund har författarna till AteistBibeln.se? Är de t ex skolade i teologi, religion, historia, eller hermeneutik?

3) Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter? T ex det vetenskapen vet om den tid, historia, kultur och kontext som bibeltexterna skrevs i? Jag hittar t ex inga källhänvisningar.

Tacksam för svar.
Fast den tar väl bara upp bibelcitat, som vem som helst utan någon som helst teologisk kunskap kan läsa sig till, så länge den har en Bibel? Hur många bibeltroende sitter och funderar på i vilken kontext historiskt och annat som de är skrivna? Källa redovisas ju också.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 21:33

E_manuel skrev:1 & 2) Eftersom det är hälsosamt att vara skeptisk?
Visst är det. Så då får vi koncentrera oss på vad som sägs mera än på vem som säger det eller vad denna har för utbildning.
E_manuel skrev:3) Sorry to burst your bubble
You failed to do so.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 21:40

Blenda skrev:Fast den tar väl bara upp bibelcitat, som vem som helst utan någon som helst teologisk kunskap kan läsa sig till, så länge den har en Bibel?
Så du menar att författarna som vurmar för vetenskap bara "känner", "upplever" och "tycker"? Precis som paranormalister och andra vidskepliga? Det vore väl en skymf mot upphovsmännen av AteistBibeln att insinuera att de gör något sådant?
Blenda skrev:Hur många bibeltroende sitter och funderar på i vilken kontext historiskt och annat som de är skrivna?
Säkert många, men vad spelar det för roll? Vi får väl ändå anta att "rationalister" inte sänker sig till samma låga nivå?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 30 mar 2012, 21:47

Har du E_manuel såpass akademisk utbildning att du kan säga att bibelns ord är korrekta och logiskt sammanhängande, eller är du bara en sån där hangaround till svartrockarna? Med vad rätt uttalar du dig offentligt i dessa frågor?
They don't like it up'em, you know!

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 21:48

pwm skrev:
E_manuel skrev:1 & 2) Eftersom det är hälsosamt att vara skeptisk?
Visst är det. Så då får vi koncentrera oss på vad som sägs mera än på vem som säger det eller vad denna har för utbildning.
Det är inte alls ointressant om en artikel är skriven av en arkeolog eller biolog eller sociolog. Det ger en idé om perspektiv, teorier mm

Om det är skriven av en amatör så är ju det också intressant, eftersom det i detta fall handlar om konsumentupplysning och behandling av antika och äldre texter.
E_manuel skrev:3) Sorry to burst your bubble
You failed to do so.[/quote]

Bra, det vore ju synd om vi bidrog till att sprida klichéer som inte stämde med verkligheten.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 21:49

Anders G skrev:Har du E_manuel såpass akademisk utbildning att du kan säga att bibelns ord är korrekta och logiskt sammanhängande, eller är du bara en sån där hangaround till svartrockarna? Med vad rätt uttalar du dig offentligt i dessa frågor?
Gå tillbaks och läs igen. Det är jag som ställer frågor, inte gör uttalanden? Eller?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 30 mar 2012, 21:51

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Fast den tar väl bara upp bibelcitat, som vem som helst utan någon som helst teologisk kunskap kan läsa sig till, så länge den har en Bibel?
Så du menar att författarna som vurmar för vetenskap bara "känner", "upplever" och "tycker"? Precis som paranormalister och andra vidskepliga? Det vore väl en skymf mot upphovsmännen av AteistBibeln att insinuera att de gör något sådant?
Författarna till bibelcitaten, är det dom du är ute efter, för annars står det inte så mycket på siten? Citaten är indelade intressanta grupper, är det dessa grupper du anser enbart teologer ska få göra?

Du ger upphov till fler frågor än svar min vän.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 30 mar 2012, 21:53

E_manuel skrev:
Anders G skrev:Har du E_manuel såpass akademisk utbildning att du kan säga att bibelns ord är korrekta och logiskt sammanhängande, eller är du bara en sån där hangaround till svartrockarna? Med vad rätt uttalar du dig offentligt i dessa frågor?
Gå tillbaks och läs igen. Det är jag som ställer frågor, inte gör uttalanden? Eller?
"Det är jag som ställer frågor" Jösses...så där oförskämd är det inte fint att vara.

1) spelar det någon roll
2) spelar det någon roll
3) nej, troligen inte.

Förresten, måste man ha magisterexamen i historia för att läsa bibeln? Det låter lite märkligt.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 21:53

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Hur många bibeltroende sitter och funderar på i vilken kontext historiskt och annat som de är skrivna?
Säkert många, men vad spelar det för roll? Vi får väl ändå anta att "rationalister" inte sänker sig till samma låga nivå?
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Ateistbibeln gör ju ingenting annat än pekar på en hel del vidrigheter som jag även som troende reagerade på, men som man nog (Om man inte är det minsta skeptisk) lätt sväljer och omedvetet införlivar när de är insprängda i en text och jag tycker personligen att detta är ett mycket lovvärt sätt att bedriva religionskritik på.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:04

Anders skrev: Jösses...så där oförskämd är det inte fint att vara.
Nu ska vi se här...

1) Du undrar om jag har akademisk utbildning som gör att jag kan uttala om bibelns ord är korrekta eller logiskt sammanhängande?
Varför undrar du? Har jag insinuerat att jag har det? Eller har du någon slags fördom mot mig?

2) Du skriver "eller är du en hangaround till svartrockarna".
Är det något slags påhopp? Eller välkomnar du alla nya på forumet på det sättet?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 22:06

E_manuel skrev:
Anders skrev: Jösses...så där oförskämd är det inte fint att vara.
Nu ska vi se här...

1) Du undrar om jag har akademisk utbildning som gör att jag kan uttala om bibelns ord är korrekta eller logiskt sammanhängande?
Varför undrar du? Har jag insinuerat att jag har det? Eller har du någon slags fördom mot mig?

2) Du skriver "eller är du en hangaround till svartrockarna".
Är det något slags påhopp? Eller välkomnar du alla nya på forumet på det sättet?
Får man fråga vilken egen synpunkt du har på ateistbibeln?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:17

Blenda skrev:Får man fråga vilken egen synpunkt du har på ateistbibeln?
Min synpunkt är att de har mycket gemensamt med fanatiska fundamentalistiska kristna i bibelbältet.

Båda brinner i sin iver över att övertyga andra om att deras bibelsyn är rätt. Båda plockar verser ur sitt sammanhang för att få fram sina poänger. Båda använder sig själva som referenspunkt, och bemödar sig inte med det vetenskapen tagit reda på om kontext, historia, kultur mm.

Ingen äger patent på Bibeln så det är fritt fram att skriva och påstå vad man vill, men på samma sätt som skeptiker rörelsen (med all rätt) synar kvacksalveri mm så tyckte jag det var roligt att syna Ateistbibelns vetenskapliga approach. Eftersom de verkar göra ett stort nummer av det.

Skriv svar