Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 22:24

E_manuel skrev:Båda plockar verser ur sitt sammanhang för att få fram sina poänger.
Vilket sammanhang tycker du kan försvara t. ex. den bibliska gudens stöd och deltagande i folkmord? Hatiska uttalanden mot homosexuella? De många och absurda vetenskapliga och historiska fel som finns?

Eller plockar du bitar av bibeln du vill tro på, medan du rationaliserar bort andra, mer obehagliga delar? Vet du vad ett sådant angreppssätt kallas? :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 22:36

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Får man fråga vilken egen synpunkt du har på ateistbibeln?
Min synpunkt är att de har mycket gemensamt med fanatiska fundamentalistiska kristna i bibelbältet.

Båda brinner i sin iver över att övertyga andra om att deras bibelsyn är rätt. Båda plockar verser ur sitt sammanhang för att få fram sina poänger. Båda använder sig själva som referenspunkt, och bemödar sig inte med det vetenskapen tagit reda på om kontext, historia, kultur mm.

Ingen äger patent på Bibeln så det är fritt fram att skriva och påstå vad man vill, men på samma sätt som skeptiker rörelsen (med all rätt) synar kvacksalveri mm så tyckte jag det var roligt att syna Ateistbibelns vetenskapliga approach. Eftersom de verkar göra ett stort nummer av det.
Jag tycker inte som du utan jag tycker att det är en vetenskaplig approach att peka på dessa citat för att folk ska kunna haja till och tänka att: Står det verkligen så där i Bibeln, stämmer detta med min uppfattning om en god och kärleksfull Gud, kan jag ställa upp på detta o.s.v. och sedan är det väl upp till var och en att fundera över om det man upplever som stötande kan ha någon förklaring mot bakgrund av hur samhället var då och om den förklaringen legitimerar Bibeln som moraliskt rättesnöre idag.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:39

Moridin skrev:Vilket sammanhang tycker du kan försvara t. ex. den bibliska gudens stöd och deltagande i folkmord? Hatiska uttalanden mot homosexuella? De många och absurda vetenskapliga och historiska fel som finns?
Vad menar du med sammanhang? Är du säker att du inte förväxlar Bibeln med Koranen? Koranen påstås ha tagits emot på diktamen från en ängel. Bibeln gör väl inte sådana anspråk? Att vara en eldskrift på väggen?
Moridin skrev:Eller plockar du bitar av bibeln du vill tro på, medan du rationaliserar bort andra, mer obehagliga delar? Vet du vad ett sådant angreppssätt kallas? :)
Hur menar du? Finns det en enda sann tolkning och förståelse av Bibeln? Som vi kan hålla upp som måttstock för att se om jag har bortrationaliserat bort något hemskt? Tycker inte du att en sådan syn är lite väl naiv och fundamentalistisk? ;)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 22:42

E_manuel skrev:
pwm skrev:
E_manuel skrev:1 & 2) Eftersom det är hälsosamt att vara skeptisk?
Visst är det. Så då får vi koncentrera oss på vad som sägs mera än på vem som säger det eller vad denna har för utbildning.
Det är inte alls ointressant om en artikel är skriven av en arkeolog eller biolog eller sociolog. Det ger en idé om perspektiv, teorier mm

Om det är skriven av en amatör så är ju det också intressant, eftersom det i detta fall handlar om konsumentupplysning och behandling av antika och äldre texter.
Bra, då kan vi uppehålla oss vid konsumentupplysning. Vad är fel i bibeln?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:43

Blenda skrev: Jag tycker inte som du
Jag respekterar din ståndpunkt och gläds över mångfalden.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 22:45

E_manuel skrev: Vad menar du med sammanhang? Är du säker att du inte förväxlar Bibeln med Koranen? Koranen påstås ha tagits emot på diktamen från en ängel. Bibeln gör väl inte sådana anspråk? Att vara en eldskrift på väggen?
Fast visst ses Bibeln som Guds ord nedtecknat av dem han valt ut och inspirerat? Är det inte precis det som bokstavstrogna hävdar? Och tio Guds bud handlar ju också om en direktöverlåtelse från Gud till Moses.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:51

pwm skrev:Bra, då kan vi uppehålla oss vid konsumentupplysning. Vad är fel i bibeln?
Är dynamit farlig i sig? Ja. Nej. Kanske. Det kan användas i olika syften.

Det kan i princip alla verktyg som människan förfogar över. Bibeln är inget undantag. Inte religion heller.

Att tala om att dynamit, eller knivar eller Bibeln är fel är väl knappast fruktbart? Mer intressant är att diskutera hur de kan användas på ett bra sätt.

Att kategoriskt avvisa eller motarbeta dynamit, knivar eller Bibeln är löjligt.

Håller du med?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 22:52

E_manuel skrev:
pwm skrev:Bra, då kan vi uppehålla oss vid konsumentupplysning. Vad är fel i bibeln?

Det kan i princip alla verktyg som människan förfogar över. Bibeln är inget undantag. Inte religion heller.

Att tala om att dynamit, eller knivar eller Bibeln är fel är väl knappast fruktbart? Mer intressant är att diskutera hur de kan användas på ett bra sätt.

Håller du med?
Är du bibeltroende?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 22:57

Blenda skrev: Fast visst ses Bibeln som Guds ord nedtecknat av dem han valt ut och inspirerat? Är det inte precis det som bokstavstrogna hävdar? Och tio Guds bud handlar ju också om en direktöverlåtelse från Gud till Moses.
Vad gäller 10 guds bud håller jag med dig. Där delar judar, kristna och muslimer samma syn.
När kristna menar att Bibeln är "inspirerad av Gud" så är det inte som muslimer menar med Koranen.

Ärligt talat: "bokstavstrogna"? Det börjar bli en rätt sliten karikatyr som väldigt få kristna känner igen sig i. Möjligen en klick i bibelbältet. Dessa kan knappast historiskt eller i nutid på ett trovärdigt sätt representera den breda kristenheten. Låt oss sluta ägna oss nidbilder, även om det är bekvämt att förpassa folk i fack?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 22:59

E_manuel skrev:

Håller du med?
Jag frågade inte om dynamit och knivar utan om din skrivning "Om det är skriven av en amatör så är ju det också intressant, eftersom det i detta fall handlar om konsumentupplysning och behandling av antika och äldre texter".

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:08

E_manuel skrev:
Blenda skrev: Fast visst ses Bibeln som Guds ord nedtecknat av dem han valt ut och inspirerat? Är det inte precis det som bokstavstrogna hävdar? Och tio Guds bud handlar ju också om en direktöverlåtelse från Gud till Moses.
Vad gäller 10 guds bud håller jag med dig. Där delar judar, kristna och muslimer samma syn.
När kristna menar att Bibeln är "inspirerad av Gud" så är det inte som muslimer menar med Koranen.

Ärligt talat: "bokstavstrogna"? Det börjar bli en rätt sliten karikatyr som väldigt få kristna känner igen sig i. Möjligen en klick i bibelbältet. Dessa kan knappast historiskt eller i nutid på ett trovärdigt sätt representera den breda kristenheten. Låt oss sluta ägna oss nidbilder, även om det är bekvämt att förpassa folk i fack?
För mig är "bokstavstrogna" inte ett sätt att karikera kristna utan det är en ytterlighet av den breda kristenhet som du talar om och vi har haft ganska saftiga diskussioner om detta med definition av kristendom de senaste dagarna, så någon nidbild är det inte. Sedan är väl varenda kreationist bokstavstrogen åtminstone då det kommer till GT, så så få är det väl inte som tar Bibeln bokstavligt.

Problemet som uppstår då man inte tar Bibeln bokstavligt är ju att man då måste bestämma vem som ska bestämma vad man kan bortse ifrån och detta har ju lett till dels uttrycket "cherrypicking" - man plockar det man vill ur Bibeln för att bekräfta sina egna tankar och att det blir stört omöjligt att definiera kristendom - vilket i sin tur gör det omöjligt att granska den.

Kristendomen har ju överlevt just för att den varit så anpassningsbar, men det har också vattnat ur hela begreppet, så...jag tycker att det är vettigt att ifrågasätta om vi alls har något behov av den och om ja, i så fall vilka behov svarar den mot?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:21

Blenda skrev: Problemet som uppstår då man inte tar Bibeln bokstavligt är ju att man då måste bestämma vem som ska bestämma vad man kan bortse ifrån och detta har ju lett till dels uttrycket "cherrypicking" - man plockar det man vill ur Bibeln för att bekräfta sina egna tankar och att det blir stört omöjligt att definiera kristendom - vilket i sin tur gör det omöjligt att granska den.
Det här är ju pure nonsens. De som säger sig vara bokstavstrogna har ju en tolkning oavsett om de menar det eller inte. Alla har en tolkning. Även ateister har en tolkning. Alla sysslar med "cherrypicking" och filtrering av verkligheten. Det är inte förbehållt "troende" att de söker tecken som bekräftar det de redan tror sig veta. Eller vilja veta. Alla gör det. Det är mänskligt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:23

pwm skrev:Jag frågade inte om dynamit och knivar utan om din skrivning "Om det är skriven av en amatör så är ju det också intressant, eftersom det i detta fall handlar om konsumentupplysning och behandling av antika och äldre texter".
Jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte din fråga. Kan du formulera om den?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:24

E_manuel skrev:
Blenda skrev: Problemet som uppstår då man inte tar Bibeln bokstavligt är ju att man då måste bestämma vem som ska bestämma vad man kan bortse ifrån och detta har ju lett till dels uttrycket "cherrypicking" - man plockar det man vill ur Bibeln för att bekräfta sina egna tankar och att det blir stört omöjligt att definiera kristendom - vilket i sin tur gör det omöjligt att granska den.
Det här är ju pure nonsens. De som säger sig vara bokstavstrogna har ju en tolkning oavsett om de menar det eller inte. Alla har en tolkning. Även ateister har en tolkning. Alla sysslar med "cherrypicking" och filtrering av verkligheten. Det är inte förbehållt "troende" att de söker tecken som bekräftar det de redan tror sig veta. Eller vilja veta. Alla gör det. Det är mänskligt.
Och då måste man ju fråga sig - behövs Bibeln, tron eller religionen om dessa ändå anpassas till vad individen själv vill och tycker och inte är meningsbärande i sig själva?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:27

Blenda skrev: Kristendomen har ju överlevt just för att den varit så anpassningsbar, men det har också vattnat ur hela begreppet, så..
Det är väl inget konstigt? Allt förändras och får ny mening i ny kontext. Det som inte får ny mening dör ut. Blir meningslöst. Det är fullt naturligt. Det mänskliga samspelet fungerar så här.

Skriv svar