Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:29

E_manuel skrev:
Blenda skrev: Kristendomen har ju överlevt just för att den varit så anpassningsbar, men det har också vattnat ur hela begreppet, så..
Det är väl inget konstigt? Allt förändras och får ny mening i ny kontext. Det som inte får ny mening dör ut. Blir meningslöst. Det är fullt naturligt. Det mänskliga samspelet fungerar så här.
Precis vad jag tror också - när Kristendomen blir tillräckligt urvattnad och meningslös så dör den och andra mer moderna ideal tar över.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:33

Blenda skrev:Och då måste man ju fråga sig - behövs Bibeln, tron eller religionen om dessa ändå anpassas till vad individen själv vill och tycker och inte är meningsbärande i sig själva?
Hmm. Om vi talar om berättelser och ritualer, fundament i mänsklig kultur, så krävs det att de upprepas. En berättlese, såsom den åtefrinns i Bibeln, kan inte ha mening i sig självt om den upphör att delas.

Jag förstår inte hur vi kan se det som en svaghet att Kristendom eller Bibeln eller gudsbilder eller tron förändras. Är den mer äkta om den förblir konstant? Det är precis som du säger. Den måste förändras för att vara relevant. "Mening" är inte konstant det är något som ständigt förhandlas och omformas.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 23:33

E_manuel skrev:
pwm skrev:Jag frågade inte om dynamit och knivar utan om din skrivning "Om det är skriven av en amatör så är ju det också intressant, eftersom det i detta fall handlar om konsumentupplysning och behandling av antika och äldre texter".
OmJag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte din fråga. Kan du formulera om den?
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=565019#p565019

Mer exakt vad är det du inte begriper?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:37

Blenda skrev:Precis vad jag tror också - när Kristendomen blir tillräckligt urvattnad och meningslös så dör den och andra mer moderna ideal tar över.
Har du en idé om en "sann" kristendom i någon slags "ursprunglig" förpackning som tappas av på något sätt? Jag förstår inte denna tanke alls.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:39

pwm skrev: Mer exakt vad är det du inte begriper?
Varför frågar du mig vad som är fel i Bibeln? Jag förstår inte varför du ställer den frågan till mig? Och vad jag kan förväntas svara?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 23:43

E_manuel skrev:Är dynamit farlig i sig? Ja. Nej. Kanske. Det kan användas i olika syften.
Hur anser du att t. ex. 3 Mos 20:13 kan användas i ett gott syfte?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:44

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Precis vad jag tror också - när Kristendomen blir tillräckligt urvattnad och meningslös så dör den och andra mer moderna ideal tar över.
Har du en idé om en "sann" kristendom i någon slags "ursprunglig" förpackning som tappas av på något sätt? Jag förstår inte denna tanke alls.
Självklart har jag det. Den urkristna kyrkan är väl den mest ursprungliga, man väntar på Kristi snara återkomst och när han inte dyker upp som lovat så blir kristendomen mer och mer abstrakt och "förskingrad".

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 23:46

Blenda skrev:Den urkristna kyrkan är väl den mest ursprungliga
De proto-ortodoxa är inte på långa vägar den mest ursprungliga kristendomen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:49

Blenda skrev:
Är du bibeltroende?
Jag tror att Bibeln är inspirerad av Gud, men jag tror inte att den tillkommit som eldskrift. Jag ser det som en syntes av mänskligt och gudomligt. Vissa delar gör mig upprymda. Andra delar begriper jag inte alls. Vissa delar är förfärliga. Är detta konstant? Nej inte alls. Det som var obegripligt igår kan bli fullt begripligt idag. Det som var förfärligt igår kan vara vackert idag. Mitt förhållande till Bibeln handlar mer om en resa än om ett mål.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:51

Moridin skrev:
Blenda skrev:Den urkristna kyrkan är väl den mest ursprungliga
De proto-ortodoxa är inte på långa vägar den mest ursprungliga kristendomen.
Vilken är det då?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:52

Moridin skrev:Hur anser du att t. ex. 3 Mos 20:13 kan användas i ett gott syfte?
För den som vill läsa detta i syfte att lära sig om judarnas historia så är det gott.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:52

E_manuel skrev:
Blenda skrev:
Är du bibeltroende?
Jag tror att Bibeln är inspirerad av Gud, men jag tror inte att den tillkommit som eldskrift. Jag ser det som en syntes av mänskligt och gudomligt. Vissa delar gör mig upprymda. Andra delar begriper jag inte alls. Vissa delar är förfärliga. Är detta konstant? Nej inte alls. Det som var obegripligt igår kan bli fullt begripligt idag. Det som var förfärligt igår kan vara vackert idag. Mitt förhållande till Bibeln handlar mer om en resa än om ett mål.
Vad har du då emot ateistbibeln?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 23:53

E_manuel skrev:Jag tror att Bibeln är inspirerad av Gud, men jag tror inte att den tillkommit som eldskrift. Jag ser det som en syntes av mänskligt och gudomligt.
Vilken metod använder du för att separera det som är gudomligt sant och det som är mänsklig bristfällighet?

Är 3 Mos 20:13 gudomligt eller mänskligt? Hur vet du?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 23:53

E_manuel skrev:
Moridin skrev:Hur anser du att t. ex. 3 Mos 20:13 kan användas i ett gott syfte?
För den som vill läsa detta i syfte att lära sig om judarnas historia så är det gott.
Fast nu pratar från ett perspektiv av hängivelse inte historiskt-kritiskt perspektiv. Så?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:54

E_manuel skrev:
Och hur bedömer man när Bibeln ska ses som Guds ord och när det som står där ska ses som en historiebeskrivning?

Skriv svar