Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
dogmatisk ikonoklast

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 21 apr 2012, 18:07

Jacob skrev:Varför det?
Du måste väl ändå ha en ganska klar uppfattning om texten i fråga, för att kunna peka ut när folk missuppfattar det som står i den?
Jacob skrev:Jag är inte speciellt intresserad.
Ja, men precis. Vilket din blygsamma närvaro i den här tråden också antyder.
Jacob skrev:Men som jag förstår det är det det är en gammal samling av gamla böcker (det är också svenska kyrkans uppfattning) och jag anser att det är utifrån den förståelsen och verkligheten som Bibeln rimligen ska diskuteras.
Bibeln kan, liksom vilken annan text som helst, läsas på en mängd olika sätt. Det är åtminstone min egen, fullt logiska, åsikt. En tolkning blir rimlig, när den är väl genomförd, och konsekvent argumenterad. I vilket fall - är det någon här som har gett uttryck för att man ska läsa Bibeln på ett annat sätt än det du nu framhåller?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 21 apr 2012, 18:16

dogmatisk ikonoklast skrev: Bibeln kan, liksom vilken annan text som helst, läsas på en mängd olika sätt. Det är åtminstone min egen, fullt logiska, åsikt.
Exakt. Jag delar denna, fullt logiska, slutsats. Och just därför blir det helt orimligt enligt min mening att tillskriva lösryckta citat om t.ex. incestvåldtäkter till predikan som den kristna rörelsen gör. Det är helt enkelt inte sant. Det är lögn och falskhet och det är det jag reagerar mot.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 21 apr 2012, 18:19

Jacob skrev: ... Men som jag förstår det är det det är en gammal samling av gamla böcker (det är också svenska kyrkans uppfattning) ....
Källa på det? Det är en PIIIIP massa tyckande.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 21 apr 2012, 18:24

Anders G skrev:
Jacob skrev: ... Men som jag förstår det är det det är en gammal samling av gamla böcker (det är också svenska kyrkans uppfattning) ....
Källa på det? Det är en PIIIIP massa tyckande.
Är du ett troll? Detta har redan varit uppe i tråden*snip*
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=655093

Onödigt. Undvik personangrepp på meddebattörer.
/Trilobite
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 21 apr 2012, 18:47

Jacob skrev:
dogmatisk ikonoklast skrev: Bibeln kan, liksom vilken annan text som helst, läsas på en mängd olika sätt. Det är åtminstone min egen, fullt logiska, åsikt.
Exakt. Jag delar denna, fullt logiska, slutsats. Och just därför blir det helt orimligt enligt min mening att tillskriva lösryckta citat om t.ex. incestvåldtäkter till predikan som den kristna rörelsen gör. Det är helt enkelt inte sant. Det är lögn och falskhet och det är det jag reagerar mot.
Vad är egentligen din agenda? Att framhäva Bibelns godhjärtade budskap? Att understryka den kontextuella betydelsen för alla de moraliskt och logiskt tveksamma passager som man ju faktiskt kan hitta i Bibeln? Att upplysa oss om att Bibeln egentligen är en ganska felfri bok - om man läser den på rätt sätt?

Dessutom; har Bibeln någon särskild betydelse - om den, liksom vilken annan bok som helst, kan läsas på en mängd olika sätt? Om den kan tolkas på en mängd olika sätt? Finns det någon speciell idé - eller tankeströmning - i Bibeln som man inte lika gärna kan hitta på annat håll, i någon annan bok? Mitt eget svar på den frågan är givetvis nej. Bibeln är inte särskilt originell. Men man kan ju undra vad en kristen mjukisteolog skulle svara på samma fråga... De, mjukisteologerna, argumenterar ju ungefär på samma sätt som du och jag - att Bibeln kan tolkas, och kontextualiseras - och därmed relativiseras.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 21 apr 2012, 19:33

dogmatisk ikonoklast skrev:Vad är egentligen din agenda?
Jag har ingen agenda. Borde jag ha det?
Agenda översätts till svenska som dagordning. Dvs man har klart för sig för dagen vad man tycker och tänker.
Jag ifrågasätter det tankesättet som bakåtsträvande och konservativt.
dogmatisk ikonoklast skrev: Att framhäva Bibelns godhjärtade budskap? Att understryka den kontextuella betydelsen för alla de moraliskt och logiskt tveksamma passager som man ju faktiskt kan hitta i Bibeln? Att upplysa oss om att Bibeln egentligen är en ganska felfri bok - om man läser den på rätt sätt?
Jag reagerar endast mot de otroliga falsarier som har målats upp. Inget annat.
Se mig som en ateistisk och rättvis domare.
Jag blir en tokkristen bara för att jag har förståndet intakt.
dogmatisk ikonoklast skrev:Dessutom; har Bibeln någon särskild betydelse - om den, liksom vilken annan bok som helst, kan läsas på en mängd olika sätt? Om den kan tolkas på en mängd olika sätt? Finns det någon speciell idé - eller tankeströmning - i Bibeln som man inte lika gärna kan hitta på annat håll, i någon annan bok? Mitt eget svar på den frågan är givetvis nej. Bibeln är inte särskilt originell. Men man kan ju undra vad en kristen mjukisteolog skulle svara på samma fråga... De, mjukisteologerna, argumenterar ju ungefär på samma sätt som du och jag - att Bibeln kan tolkas, och kontextualiseras - och därmed relativiseras.
Det finns säkert en hel del vettigt att beakta, beundra, eller avsky för den delen, i Bibeln och därför är det en viktig bok som inte ska förkastas av ideologiska orsaker.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 21 apr 2012, 19:41

Svenska kyrkan, liksom i princip alla andra kristna kyrkor, ser Bibeln som en central religiös och moralisk auktoritet. I vilken grad och på vilket sätt skiljer sig både praktiskt och teoretiskt både inom svenska kyrkan och i förhållande till andra kyrkor.

Denna idealisering av bibeln leder till att man för sina egna syften gärna plockar valda delar av helheten för att framställa som "bibelns röda tråd". Ateistbibeln utgör en utmärkt balans mot sagda idealisering som dessutom ifrågasätter den slentrianrespekt som utan anledning ges boken.

Om kristna menar att man kan hitta Gud i bibeltexten så får de gärna förtydliga var däri han är och inte är. Innan de gör det så kan vi utgå ifrån att han är lika närvarande i dödandet av olydiga fruktträd som i fördrivandet av olydiga fruktätare.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 21 apr 2012, 19:47

Jacob skrev: Jag har ingen agenda. Borde jag ha det?
Agenda översätts till svenska som dagordning. Dvs man har klart för sig för dagen vad man tycker och tänker.
Menar du alltså att det är bakåtsträvande att ha klart för sig vad man håller på med?
Jacob skrev:Jag reagerar endast mot de otroliga falsarier som har målats upp.
'
Falsarier? Korrekta och tydligt källgivna citat menar du väl?
Jacob skrev:Det finns säkert en hel del vettigt att beakta, beundra, eller avsky för den delen, i Bibeln och därför är det en viktig bok som inte ska förkastas av ideologiska orsaker.
Vad menar du med förkasta? På vilket sätt menar du att någon här "förkastar" bibeln? Som ateist torde du förkasta den som källa för en förmedlad gudomlig uppenbarelse.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 21 apr 2012, 19:49

Jacob skrev:Jag har ingen agenda. Borde jag ha det?
Du borde, rimligtvis, ha någon anledning till att skriva i den här tråden.
Jacob skrev:Jag reagerar endast mot de otroliga falsarier som har målats upp. Inget annat.
Se mig som en ateistisk och rättvis domare.
Jag blir en tokkristen bara för att jag har förståndet intakt.
Otroliga falsarier? Så som exempelvis?
Jacob skrev:Det finns säkert en hel del vettigt att beakta, beundra, eller avsky för den delen, i Bibeln och därför är det en viktig bok som inte ska förkastas av ideologiska orsaker.
Jaså? Du kan inte komma med något exempel?

sicher

Inlägg av sicher » lör 21 apr 2012, 21:38

Jacob skrev: Men som jag ser det som beror ju den här faktorn nästan enbart på en missuppfattning om vad Bibeln är. Att tro att varenda stavelse i Bibeln är "sanningen enligt Gud" är ju helt absurt - om man förstår någonting om kontexten. Det kan hända att det finns helgalna kristna som inte kan någonting om kontext, men jag tror inte att de är så vanliga.
Ungefär hur många tror du att de är?

/M

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 22 apr 2012, 00:15

Jacob skrev:Jag reagerar endast mot de otroliga falsarier som har målats upp. Inget annat.
Du har vid upprepade tillfällen uppmanats att exemplifiera vad som skulle vara osant i de citat som återges på AteistBibelns hemsida. Hur kan raka citat med hänvisningar till bibelverserna vara "otroliga falsarier"?
Jacob skrev:Se mig som en ateistisk och rättvis domare.
Jag tror att de flesta här har fått ett helt annat intryck...
Jacob skrev:Jag blir en tokkristen bara för att jag har förståndet intakt.
Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » sön 22 apr 2012, 14:42

Intressant att följa debatten.
Många bra saker har skrivits.

Visst vill jag provocera och skapa debatt, men jag vill inte göra det genom smutsiga metoder.
Att få spott och spä på ett seriösare forum som detta var till en början tråkigt då jag har goda intentioner.

Tycker B Hellqvist beskriver det väldigt bra här:
B Hellqvist skrev:/...poängen med att lyfta fram bisarra citat ur bibeln ett sätt att ifrågasätta folks slentrianmässiga respekt för boken. De flesta kan på sin höjd erinra sig några få citat från konfirmationsundervisningen, men intrycket att biblen är värd respekt då den är guds ord/inspirerad av gud ställs på ända när citat efter citat med hög WTF-faktor radas upp. De bokstavstrogna besväras inte lika mycket, då de köpt hela paketet, men vaniljkristna och slentrianreligiösa kan behöva en påminnelse om att bibeln inte är boken de minns från någon prästs högst selektiva betraktelser. Kristendomen har filtrerats av präster, först på latin, sedan på folkspråken, och då relativt få läst bibeln från pärm till pärm så blir det russinplockandet som får folk att tro att bibeln är "den goda boken". Om man plockar fram lustigheter från obskyra profeter utmanar man den bilden, men det måste kompletteras med att ifrågasätta premisserna för hela trossystemet (gud satte dit människorna så att de skulle kunna bli förlåtna genom att gud offrade sig själv och bad om deras underkastelse). Fundamentalisterna är svårare att göra något åt än ljumma SvK-medlemmar som stöder kyrkan för att det hör till kulturen. Kyrkbröllop, dop och begravningar är riter som i åtskilliga fall utförs för att det är traditionellt. Kan man lyfta fram det absurda i tron så kanske vissa religiösa gruppers anspråk på att få sätta den politiska agendan undergrävas mer effektivt.

Det visar sig ju att nästan all kritik och personangrepp jag fått kommer från Jacob som på senare tid även skriver saker som:
Jacob skrev:FU2.
Är du ett troll? Detta har redan varit uppe i tråden *snip*
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=655093

Onödigt. Undvik personangrepp på meddebattörer.
/Trilobite
Jacob skrev:Menar du alltså att du är dum i huvudet?
Jacob skrev:FU2 (igen)
Således rycker jag på axlarna, men gläds ändå av en i övrigt bra diskussion kring bibeln, hur och om den kan eller bör användas.

Arbetet med uppslagsverket fortsätter.
10 nya tokiga bibelcitat senaste veckan.

Just nu finns där 367 katalogiserade bibelcitat.
180 bibelcitat från GT
184 bibelcitat från NT
3 bibelcitat från Apokryferna
Över 3000 unika besökare per månad.
Mest besökta ämne senaste veckan är förmodligen exorcism eftersom det varit på tapeten nu.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » sön 22 apr 2012, 14:47

[pga ovanstående och att det är söndag så får Jacob ta paus från forumet under dagen //C-J
Oh, behave!

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 09:30

Alla frågor är besvarade och inget nytt har framkommit. Tråden kanske ska låsas?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 23 apr 2012, 09:51

E_manuel skrev:Alla frågor är besvarade och inget nytt har framkommit. Tråden kanske ska låsas?
Jag känner mig också klar med ämnet nu.
Ber om ursäkt till berörda för att jag fullständigt tappade humöret härom dagen.
Bra att jag fick ett litet straff för det, tar verkligen åt mig och ångrar min ohövliga ton.

Skriv svar