Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 10:16

Jacob skrev:
E_manuel skrev:Alla frågor är besvarade och inget nytt har framkommit. Tråden kanske ska låsas?
Jag känner mig också klar med ämnet nu.
Ber om ursäkt till berörda för att jag fullständigt tappade humöret härom dagen.
Bra att jag fick ett litet straff för det, tar verkligen åt mig och ångrar min ohövliga ton.
Vi kan alla bli lite upphetsiga ibland. Du är förlåten.

Radikalrealist

Inlägg av Radikalrealist » mån 23 apr 2012, 10:22

E_manuel skrev:
Jacob skrev:
E_manuel skrev:Alla frågor är besvarade och inget nytt har framkommit. Tråden kanske ska låsas?
Jag känner mig också klar med ämnet nu.
Ber om ursäkt till berörda för att jag fullständigt tappade humöret härom dagen.
Bra att jag fick ett litet straff för det, tar verkligen åt mig och ångrar min ohövliga ton.
Vi kan alla bli lite upphetsiga ibland. Du är förlåten.
Vilken rätt har du att förlåta? Det var väl inte dig han var otrevlig mot?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 10:36

Radikalrealist skrev: Vilken rätt har du att förlåta? Det var väl inte dig han var otrevlig mot?
Jakob är förlåten av Jesus. Huruvida han är det av dig eller andra, det kan jag naturligtvis inte uttala mig om.

Radikalrealist

Inlägg av Radikalrealist » mån 23 apr 2012, 11:10

E_manuel skrev:
Radikalrealist skrev: Vilken rätt har du att förlåta? Det var väl inte dig han var otrevlig mot?
Jakob är förlåten av Jesus. Huruvida han är det av dig eller andra, det kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
Och just därför suger kristendomens moralanspråk. "Jesus" har ingen möjlighet att förlåta Jacob. Det kan endast de som Jacob betett sig dåligt mot göra.

(eller ja, visst kan han, men det har noll betydelse. Jag kan till exempel inte förlåta Al-Assad, inte heller kan "jesus" det. Och om han hypotetiskt skulle kunna, är det epic fail iaf)

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » mån 23 apr 2012, 12:11

Radikalrealist skrev:
E_manuel skrev:
Och just därför suger kristendomens moralanspråk. "Jesus" har ingen möjlighet att förlåta Jacob. Det kan endast de som Jacob betett sig dåligt mot göra.

(eller ja, visst kan han, men det har noll betydelse. Jag kan till exempel inte förlåta Al-Assad, inte heller kan "jesus" det. Och om han hypotetiskt skulle kunna, är det epic fail iaf)
Att Jesus kan kunna förlåta skulle man kunna tänka är upp till den med blind tro, att tro.
Det vore emellertid oetiskt att frånta den drabbade möjligheten att förlåta eller inte.

Huruvida Jesus skulle vilja förlåta, om han kunde, är en annan femma.
Jesus säger:
"Den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld."
Matt 5:22
Klart som korvspad.

Enligt mig kan Jesus inte förlåta eftersom han varken vill, har befogenhet eller finns. :-)

Jag skulle emellertid gladeligen förlåta Jacob om han ändrat ståndpunkt och bad om förlåtelse.
Men det tycker jag inte du behöver Jacob. Du får självfallet tycka det du tycker.

MVH
Jakob
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 23 apr 2012, 12:23

Jakob skrev: Jag skulle emellertid gladeligen förlåta Jacob om han ändrat ståndpunkt och bad om förlåtelse.
Men det tycker jag inte du behöver Jacob. Du får självfallet tycka det du tycker.
MVH
Jakob
Förlåter du bara om man börjar tycka precis som dig? :)
Jag har kanske gått ut lite för hårt i den här debatten.
Jag avskyr inte dig eller din sajt. Du har gjort ett bra jobb med den.
Och överlag finns det väl också ett bra syfte med den. Jag delar ju också - i princip - den ateistika synen och jag tycker också att det finns tokigheter i Bibeln.
Min poäng har mer varit att religionskritiken behöver vara betydligt smartare än bara lösryckta citat som implicerar en religiös syn som väldigt få religiösa människor skulle skriva under på. Jag tycker inte att det är ett bra sätt att debattera på.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 14:21

Jakob skrev:Enligt mig kan Jesus inte förlåta eftersom han varken vill, har befogenhet eller finns. :-)
Jag har full respekt för din övertygelse.

PS. Ibland snårigt med både en jaCob och en JaKob i samtalet. :)

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 24 apr 2012, 06:59

E_manuel skrev:
Men att han är det av Jesus, det kan du naturligtvis uttala dig om.

Men varför begränsa sig. Jag passar på att skicka med Jultomtens förlåtelse till Jakob, förutsatt att han inte slarvar med spenaten.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 07:11

nanowire skrev:
E_manuel skrev:

Men varför begränsa sig. Jag passar på att skicka med Jultomtens förlåtelse till Jakob, förutsatt att han inte slarvar med spenaten.
Det var väldigt generöst av dig.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 24 apr 2012, 23:10

E_manuel skrev:
nanowire skrev:
E_manuel skrev:

Det var väldigt generöst av dig.
Ropa inte hej än, Baal är fortfarande lite grinig.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 25 apr 2012, 08:20

nanowire skrev: Ropa inte hej än, Baal är fortfarande lite grinig.
Gör Baal anspråk på att förlåta synder? Jultomten? Det skulle kunna vara intressant att fråga Obama om medecin, men jag skulle nog hellre fråga någon som gjorde anspråk på att kunna det.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 25 apr 2012, 21:14

E_manuel skrev:
nanowire skrev: Ropa inte hej än, Baal är fortfarande lite grinig.
Gör Baal anspråk på att förlåta synder? Jultomten? Det skulle kunna vara intressant att fråga Obama om medecin, men jag skulle nog hellre fråga någon som gjorde anspråk på att kunna det.
Ehh? Om du är stygg får du inga paket, de vet varenda >3-åring.

Att Baal skulle förlåta kristna är väl inte troligt efter incidenten på Karmelberget.

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » sön 27 maj 2012, 20:22

Ja[u]c[/u]ob skrev:
Jakob skrev:
Jag skulle emellertid gladeligen förlåta Jacob om han ändrat ståndpunkt och bad om förlåtelse.
MVH
Jakob
Förlåter du bara om man börjar tycka precis som dig? :)
Handlar verkligen inte om att man skall tycka som jag.
Att däremot häva ur sig saker som att det "är precis lika lågt som rasism och islamofobi" känns emellertid, minst sagt, lågt...

Jag har kanske gått ut lite för hårt i den här debatten.
Jag avskyr inte dig eller din sajt. Du har gjort ett bra jobb med den.
Och överlag finns det väl också ett bra syfte med den. Jag delar ju också - i princip - den ateistika synen och jag tycker också att det finns tokigheter i Bibeln.
"I princip".
Jacob, det kunde du sagt från start. Det har emellertid framgått med all önskvärd tydlighet att du inte är ateist. Jag har många vänner som har en personlig tro, och tycker om dom lika mycket som mina vänner som är ateister :-) No problem.

Min poäng har mer varit att religionskritiken behöver vara betydligt smartare än bara lösryckta citat som implicerar en religiös syn som väldigt få religiösa människor skulle skriva under på. Jag tycker inte att det är ett bra sätt att debattera på.
Jag har inte insinuerat att flertalet religiösa människor har en sådan bibelsyn. Jag lyfter fram skiten religiösa ignorerar. Du tycks inte ha en aning om varför.
Det är så många om poängterat det i denna tråd att det vore dålig netiquette av mig att dra det en gång till..
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 28 maj 2012, 08:21

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 28 maj 2012, 08:38

Jakob skrev:Jacob, det kunde du sagt från start. Det har emellertid framgått med all önskvärd tydlighet att du inte är ateist. Jag har många vänner som har en personlig tro, och tycker om dom lika mycket som mina vänner som är ateister :-) No problem..
Problemet är att du vekar gilla att peka ut folk och faktiskt såra de som har en personlig tro som är viktig för dem.
Jag har inte en sådan personlig tro som du påstår att jag har. Ytterligare exempel på att du vill peka ut folk och placera dem i fack.
Min personliga tro, om det ens finns någon, är inte ämnet för den här tråden. Jag läser inte Bibeln, den är inte viktig för mig, och för mig personligen spelar det ingen roll om den innehåller mest tokigheter eller goda budskap. Men jag respekterar andra människor, deras livsval och deras trosuppfattningar. Jag anser att din sajt är mycket respektlös mot kristna. Du framställer Bibeln och kristendomen mycket negativt genom negativ quote-mining som inte är saklig. Eftersom, uppfattningen man ska få med citaten i form av stora rubriker, det är att alla dessa citat är Guds ord och påbud till människorna. Det är ju det som ska göra det till tokigheter, eller, vad annars? Men Du vet ju att så inte är fallet i de flesta citat som du har grävt fram. (Du borde veta det, men det kan hända att du själv inte läser kontexten så att du själv inte vet vad du citerar, iofs).
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Skriv svar