Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av Moridin » fre 30 mar 2012, 23:55

Blenda skrev:Vilken är det då?
Många olika sekter växte fram efter ledarens död. Det var de proto-ortodoxa som tog den politiska makten och blev det vi idag känner som den tidiga kyrkan.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 30 mar 2012, 23:55

E_manuel skrev:
pwm skrev: Mer exakt vad är det du inte begriper?
Varför frågar du mig vad som är fel i Bibeln? Jag förstår inte varför du ställer den frågan till mig? Och vad jag kan förväntas svara?
Jag frågar utifrån din trådstart där du ställer frågan "Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter?" samtidigt som du ifrågasätter frågeställarnas kompetens att ställa en fråga. Är du kompetent att svara?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 30 mar 2012, 23:56

Moridin skrev:
Blenda skrev:Vilken är det då?
Många olika sekter växte fram efter ledarens död. Det var de proto-ortodoxa som tog den politiska makten och blev det vi idag känner som den tidiga kyrkan.
Okey - tack.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 30 mar 2012, 23:58

Blenda skrev:Vad har du då emot ateistbibeln?
Jag bara undrar hur vetenskapliga de är. Eftersom de själva påstår det.

Det vore väl hemskt om de, som en del av skeptikerrörelsen, var lika vetenskapliga i sin approach som andra är gentemot örter, amuletter, healing och annat. Vi vill ju inte tro att de anstränger sig att vara vetenskapligt seriösa när det passar.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:00

pwm skrev:Jag frågar utifrån din trådstart där du ställer frågan "Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter?" samtidigt som du ifrågasätter frågeställarnas kompetens att ställa en fråga. Är du kompetent att svara?
Nej, men jag driver inte någon konsumentupplysning? De ska väl följa sin egen måttstock. Får man inte ställa lite skeptiska frågor till skeptiker?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:01

Moridin skrev: Är 3 Mos 20:13 gudomligt eller mänskligt? Hur vet du?
Jag tror att det är en syntes, som jag skrev ovan. Men jag skulle inte använda ordet "veta" i detta fall.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 mar 2012, 00:02

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Vad har du då emot ateistbibeln?
Jag bara undrar hur vetenskapliga de är. Eftersom de själva påstår det.
Vart påstår de detta?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 mar 2012, 00:03

E_manuel skrev:
Moridin skrev: Är 3 Mos 20:13 gudomligt eller mänskligt? Hur vet du?
Jag tror att det är en syntes, som jag skrev ovan. Men jag skulle inte använda ordet "veta" i detta fall.
Vilken del av 3 Mos 20:13 är "guds ursprungliga budskap" och vilken del är "människans förfalskningar av guds ord?"

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:04

Moridin skrev:
Fast nu pratar från ett perspektiv av hängivelse inte historiskt-kritiskt perspektiv. Så?
Vad önskar du? Att jag ska ge dig vägledning om hur varje enskild bibelvers ska få relevans för oss här och nu? Jag tror inte jag kan det. Kan någon det? Kanske en mytoman...

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 mar 2012, 00:06

E_manuel skrev:Vad önskar du? Att jag ska ge dig vägledning om hur varje enskild bibelvers ska få relevans för oss här och nu? Jag tror inte jag kan det. Kan någon det? Kanske en mytoman...
Du är bra på att undvika frågan. Men jag är bättre på att vara envis.

Så hur ska du ha det? Representerar 3 Mos 20:13 den bibliska gudens raka ord? Om inte, då är det människan som varit där och förfalskat. Om så är fallet, hur skiljer du ut det som den bibliska guden ursprungligen inspirerade från det människan förfalskat?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 31 mar 2012, 00:07

E_manuel skrev:
Moridin skrev:
Fast nu pratar från ett perspektiv av hängivelse inte historiskt-kritiskt perspektiv. Så?
Vad önskar du? Att jag ska ge dig vägledning om hur varje enskild bibelvers ska få relevans för oss här och nu? Jag tror inte jag kan det. Kan någon det? Kanske en mytoman...
Finns det en möjlighet för en troende att med bibeln som stöd ha ihjäl t.ex. homosexuella?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:09

Moridin skrev:
Vilken del av 3 Mos 20:13 är "guds ursprungliga budskap" och vilken del är "människans förfalskningar av guds ord?"
Jag tror att detta var Guds budskap till judarna. Jag tror knappast det är applicerbart idag. Säkert kan du hitta någon som tror det. Troligen är de i minoritet.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:10

Blenda skrev:
Finns det en möjlighet för en troende att med bibeln som stöd ha ihjäl t.ex. homosexuella?
Ja, du kan säkert framkalla vilket beteende du vill med bibeln som stöd. Massmord, krig osv. Det har bevisligen gjorts, och görs.

Se mitt svar till PMW om dynamit.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 31 mar 2012, 00:11

E_manuel skrev:
pwm skrev:Jag frågar utifrån din trådstart där du ställer frågan "Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter?" samtidigt som du ifrågasätter frågeställarnas kompetens att ställa en fråga. Är du kompetent att svara?
Nej, men jag driver inte någon konsumentupplysning? De ska väl följa sin egen måttstock. Får man inte ställa lite skeptiska frågor till skeptiker?
Ja, och de två första av de tre verkar vi ha kunnat avfärda som ovidkommande. Återstår den tredje: finns det något i bibeln som inte är gudomligt?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 mar 2012, 00:12

E_manuel skrev:Jag tror att detta var Guds budskap till judarna. Jag tror knappast det är applicerbart idag. Säkert kan du hitta någon som tror det. Troligen är de i minoritet.
Du menar alltså att det någon gång i det förflutna varit moraliskt korrekt att avrätta homosexuella och att den bibliska guden stött och eggat på detta beteende?

Skriv svar