Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av Anders H » mån 28 maj 2012, 08:52

Jacob, du kan ha rätt i att det är respektlöst, men hur förtjänades den respekten? Respekt är inget man har rätt till, det är något man förtjänar. Däremot tror jag du använder ordet "quote mining" fel. Det syftar till att lyfta ett citat ur sitt sammanhang för att göra en annan poäng än den som citatets upphovsman avser. Att bara belysa citat, är inte vad man normalt menar med quote mining.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 28 maj 2012, 08:57

Anders H skrev:Jacob, du kan ha rätt i att det är respektlöst, men hur förtjänades den respekten? Respekt är inget man har rätt till, det är något man förtjänar.
Nej, varför det? Så du anser att småbarn inte skall respekteras förrän de har förtjänat det? Hur då? Genom att vinna i fotboll eller i slagsmål på skolgården?
Anders H skrev: Däremot tror jag du använder ordet "quote mining" fel. Det syftar till att lyfta ett citat ur sitt sammanhang för att göra en annan poäng än den som citatets upphovsman avser. Att bara belysa citat, är inte vad man normalt menar med quote mining.
Citaten är ryckta ur sitt sammanhang och det är meningen att man ska tro att detta är Bibelns budskap. Att det är något som Gud eller Jesus vill säga till människor om hur man ska leva. Men så är det ju inte alls. T.ex. när det handlar om de böcker som är myter eller släktkrönikor borde detta vara alldeles uppenbart för alla.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 28 maj 2012, 09:00

Jacob skrev:
Anders H skrev:Jacob, du kan ha rätt i att det är respektlöst, men hur förtjänades den respekten? Respekt är inget man har rätt till, det är något man förtjänar.
Nej, varför det? Så du anser att småbarn inte skall respekteras förrän de har förtjänat det? Hur då? Genom att vinna i fotboll eller i slagsmål på skolgården?
Anders H skrev: Däremot tror jag du använder ordet "quote mining" fel. Det syftar till att lyfta ett citat ur sitt sammanhang för att göra en annan poäng än den som citatets upphovsman avser. Att bara belysa citat, är inte vad man normalt menar med quote mining.
Citaten är ryckta ur sitt sammanhang och det är meningen att man ska tro att detta är Bibelns budskap. Att det är något som Gud eller Jesus vill säga till människor om hur man ska leva. Men så är det ju inte alls. T.ex. när det handlar om de böcker som är myter eller släktkrönikor borde detta vara alldeles uppenbart för alla.
Barn gör sällan utsagor om hur verkligheten är beskaffad, men absolut, skulle man bedöma en troende som om den vore ett litet barn, skulle givetvis saken vara en annan. Förresten, har Jakob sagt att det han citerar inte är myter, eller försöker du få det till quote mining trots att det inte är det?

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 28 maj 2012, 10:36

jacob skrev:Jag läser inte Bibeln, den är inte viktig för mig, och för mig personligen spelar det ingen roll om den innehåller mest tokigheter eller goda budskap.
Yeah right, det är därför du tjatat om detta sida upp och sida ner och fortfarande inte fattat poängen...

Hur var det nu igen, hur många debattinlägg har du skrivit där du fördömer påvens stöd för våldtäkt av nioåringen? För du håller väl med om att det är en mycket viktigare fråga än att klaga på att en liten svensk sajt belyser tokigheter i bibeln som du ändå inte bryr dig om?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » mån 28 maj 2012, 11:57

Vissa har väl som hobby att vara indignerade å andras vägnar...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

sicher

Inlägg av sicher » mån 28 maj 2012, 19:40

Jacob skrev:T.ex. när det handlar om de böcker som är myter eller släktkrönikor borde detta vara alldeles uppenbart för alla.
Det borde nog vara alldeles uppenbart för alla, ja. Men dessvärre är det inte så.

/M

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 29 maj 2012, 07:02

Jacob skrev: T.ex. när det handlar om de böcker som är myter eller släktkrönikor borde detta vara alldeles uppenbart för alla.
Kan du förtydliga vilka böcker i Bibeln du tänker på som inte är myter och släktkrönikor?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 11:27

Blenda skrev:
Jacob skrev: T.ex. när det handlar om de böcker som är myter eller släktkrönikor borde detta vara alldeles uppenbart för alla.
Kan du förtydliga vilka böcker i Bibeln du tänker på som inte är myter och släktkrönikor?
Nej
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 29 maj 2012, 12:45

Jacob skrev:
Blenda skrev:
Nej
:shock: Och du undrar varför folk ifrågasätter dina argument?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 18:40

Flabbergasted skrev::shock: Och du undrar varför folk ifrågasätter dina argument?
Nej, det bryr jag mig inte om :)

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 29 maj 2012, 19:15

jacob skrev:Nej, det bryr jag mig inte om :)
Inte särskilt förvånande. Men vad bra, då behöver ingen ha dåligt samvete för att inte ta dig på ens en gnutta allvar i nåt som du skriver, tack för det! :lol:

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 29 maj 2012, 20:22

Tillåt mig presentera Ateistbibeln Live!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 23:23

Anders H skrev:Tillåt mig presentera Ateistbibeln Live!
Intressant.. Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv.
Nämen, där ser man. Det har inte framkommit i tråden att det var så. Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 23:25

Flabbergasted skrev:
jacob skrev:Nej, det bryr jag mig inte om :)
Inte särskilt förvånande. Men vad bra, då behöver ingen ha dåligt samvete för att inte ta dig på ens en gnutta allvar i nåt som du skriver, tack för det! :lol:
Det bryr jag mig inte heller om! :) Försök inte ens

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 07:10

Jacob skrev:Intressant.. Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv.
Nämen, där ser man. Det har inte framkommit i tråden att det var så. Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.
Är inte citatens korrekthet opåverkad av iögonfallande rubriker, rubriker som syftar till att övertydligt exponera bibeln som en dålig moralisk norm? Hur får du till detta?

Skriv svar