Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av anundi » ons 30 maj 2012, 07:58

Jacob skrev:Intressant.. Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv.
Nämen, där ser man. Det har inte framkommit i tråden att det var så. Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.
Finns det rubriker i Bibeln?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 15:05

anundi skrev:
Jacob skrev:Intressant.. Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv.
Nämen, där ser man. Det har inte framkommit i tråden att det var så. Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.
Nej, rubrikerna finns på AteistBibeln.se
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 15:06

Anders H skrev:
Är inte citatens korrekthet opåverkad av iögonfallande rubriker, rubriker som syftar till att övertydligt exponera bibeln som en dålig moralisk norm? Hur får du till detta?
Ungefär som att säga att alla Aftonbladets rubriker är sakliga och seriösa. Hur får du till detta?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 15:08

Aftonbladet är ett bra exempel faktiskt, eftersom även där kan någon vara korrekt citerad trots att rubriken är iögonfallande. Men om du misstänker att han citerar fel, finns alltid möjligheten att gå till källan.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 30 maj 2012, 15:22

Fast rubriksättningen är faktiskt lite väl skruvad på en del ställen på ateistbibeln. Kunde arbetas igenom lite mer. Detta ska inte ses som någon slags anslutning till Jacobs konstiga hangups.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 15:24

Som han sa i samtalet, om man sätter citaten inom sitt kontext, blir det skruvat. Rubrikerna reflekterar detta. Att försvara förekomsten av ett galet stycke genom att åberopa kontext, är ett misstag inte ett smart grepp.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 31 maj 2012, 13:36

Jacob skrev:
anundi skrev:
Nej, rubrikerna finns på AteistBibeln.se
Vi kan alltså dra slutsatsen att "ett helt korrekt citerande" kan stämma trots att rubrikerna är saltade, även om du i ovanstående citat vill ge sken av annat.

(Rubrikernas utformning och mening kan diskuteras, men det är en annan sak).

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 31 maj 2012, 21:48

Anders H skrev:Aftonbladet är ett bra exempel faktiskt, eftersom även där kan någon vara korrekt citerad trots att rubriken är iögonfallande. Men om du misstänker att han citerar fel, finns alltid möjligheten att gå till källan.
Så vof.se/forums samlade rekommendation är att Aftonbladet-liknande rubriker är den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området ateism? :)

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 31 maj 2012, 21:52

Jacob skrev:
Anders H skrev:Aftonbladet är ett bra exempel faktiskt, eftersom även där kan någon vara korrekt citerad trots att rubriken är iögonfallande. Men om du misstänker att han citerar fel, finns alltid möjligheten att gå till källan.
Så vof.se/forums samlade rekommendation är att Aftonbladet-liknande rubriker är den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området ateism? :)
Det var inte riktigt det jag sa. Men poängen är att du fortfarande måste demonstrera varför en rubrik som summerar kontexten gör att citatet som kommer från kontexten är felaktig.
Jacob skrev:Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv. [...] Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 31 maj 2012, 22:36

Anders H skrev:
Jacob skrev:
Det var inte riktigt det jag sa. Men poängen är att du fortfarande måste demonstrera varför en rubrik som summerar kontexten gör att citatet som kommer från kontexten är felaktig.
Jacob skrev:Jakob säger i programmet att han ibland har skruvat till och saltat till rubrikerna lite, för att det ska ta skruv. [...] Hittills har det ju bara varit tal om ett helt korrekt citerande.
Nej, fel. Poängen är att du ska motivera och förklara varför Aftonbladet-liknande rubriker är den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området ateism. Gör detta nu. Det är din sak att motivera detta. Kan du det, eller kan du inte?

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 01 jun 2012, 08:01

Jacob skrev:Nej, fel. Poängen är att du ska motivera och förklara varför Aftonbladet-liknande rubriker är den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området ateism. Gör detta nu. Det är din sak att motivera detta. Kan du det, eller kan du inte?
Hur går det med din kritik mot påvens godkännande av våldtäkt på 9-åringar, Jacob? Jag tycker du inte ägnar dig åt den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 01 jun 2012, 13:58

Flabbergasted skrev:Hur går det med din kritik mot påvens godkännande av våldtäkt på 9-åringar, Jacob? Jag tycker du inte ägnar dig åt den form av kritik som skeptikerrörelsen bör ägna sig åt inom området.
Hur går det med din egen kritik av just detta? Du som är en del av skeptikerrörelsen, du har ju enl egen utsaga denna plikt, eller? Jag anser mig inte vara en del av denna rörelse och jag väljer att kritisera det som jag finner relevant eller intressant att kritisera/kommentera beroende på dagsformen. Vad du tycker om det intresserar mig inte alls. Extremt uppenbara tokigheter som t.ex. homeopati, scientologi, eller vissa uttalanden från katolska kyrkan o dyl, är så uppenbart tokiga att det skulle bara kännas som att sparka in öppna dörrar om jag skulle ägna mig aktivt åt sådan kritik. Det intresserar mig inte. Jag är mer intresserad av de svårare och mer subtila felen och problemen som förekommer mer allmänt inom det som är mainstream. Det subtila är mer intressant än det uppenbara. Det är en helt annan utmaning. Men vi är alla olika. En del njuter av att sparka in öppna dörrar och att håna och stampa på mindre vetande och ibland förvirrade själar, så fortsätt med det då. Men försök inte påtvinga den stilen på mig, det kommer aldrig att hända.

Mitt personliga samvete inom mänskliga rättigheter osv är ständigt obefläckat då jag alltid har röstat åt vänster 8-) :P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 02 jun 2012, 00:09

Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 02 jun 2012, 10:25

"Men vi följer bibeln strikt...." Jehovas Vittnen finns inte i Sverige?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 02 jun 2012, 10:46

J.K Nilsson skrev:"Men vi följer bibeln strikt...." Jehovas Vittnen finns inte i Sverige?
J.K Nilsson
Jag är absolut för kritik mot dem.

Skriv svar