Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:14

pwm skrev:de två första av de tre verkar vi ha kunnat avfärda som ovidkommande
Vilka "vi"? Har detta passerat någon slags kollektiv VOF domstol? För mig är det inte ovidkommande. För dig är det. Låt gå. Gläds åt mångfalden

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 31 mar 2012, 00:15

E_manuel skrev:
Blenda skrev:
Finns det en möjlighet för en troende att med bibeln som stöd ha ihjäl t.ex. homosexuella?
Ja, du kan säkert framkalla vilket beteende du vill med bibeln som stöd. Massmord, krig osv. Det har bevisligen gjorts, och görs.

Se mitt svar till PMW om dynamit.
Så en god Gud har sett till att ge människorna, de ofullkomliga människorna, en manual för att ha ihjäl varandra?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:18

Moridin skrev:Du menar alltså att det någon gång i det förflutna varit moraliskt korrekt att avrätta homosexuella och att den bibliska guden stött och eggat på detta beteende?
Ja, men det betyder knappast att jag:
1) Tycker om det eller kan försvara det
2) Tycker att det är moraliskt korrekt för någon att handla så idag

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:21

Blenda skrev:
Så en god Gud har sett till att ge människorna, de ofullkomliga människorna, en manual för att ha ihjäl varandra?
Jag tänker knappast använda svensk kultur och moral anno 2012 för att recensera huruvida Gud är god. Som om jag trodde att svensk kultur var alltigenom god och höjd över all kritik. Vår kultur och moral ändras. Det betyder att recensionen ändras. Kommer alltid att göra det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 31 mar 2012, 00:22

E_manuel skrev:
Moridin skrev:Du menar alltså att det någon gång i det förflutna varit moraliskt korrekt att avrätta homosexuella och att den bibliska guden stött och eggat på detta beteende?
Ja, men det betyder knappast att jag:
1) Tycker om det eller kan försvara det
2) Tycker att det är moraliskt korrekt för någon att handla så idag
Så du tycker att hängde det bara på dig, så skulle vissa delar ur bibeln kunna strykas eftersom de inte rimmar med dagens samhälle?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 31 mar 2012, 00:24

E_manuel skrev:
Blenda skrev:
Jag tänker knappast använda svensk kultur och moral anno 2012 för att recensera huruvida Gud är god. Som om jag trodde att svensk kultur var alltigenom god och höjd över all kritik. Vår kultur och moral ändras. Det betyder att recensionen ändras. Kommer alltid att göra det.
Är inte Gud evig? Eller förändras han i takt med människorna och samhället?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 31 mar 2012, 00:29

E_manuel skrev:
pwm skrev:de två första av de tre verkar vi ha kunnat avfärda som ovidkommande
Vilka "vi"? Har detta passerat någon slags kollektiv VOF domstol? För mig är det inte ovidkommande. För dig är det. Låt gå. Gläds åt mångfalden
Jag ber om ursäkt. Tänkte på trådstartarens frågor:
1) Vilka är det som driver webbplatsen? Det framgår inte vilka som står bakom.
Kommentaren var: vad spelar det för roll? Ingen invändning har framförts.

Samt
2) Vilken slags akademisk bakgrund har författarna till AteistBibeln.se? Är de t ex skolade i teologi, religion, historia, eller hermeneutik?
Kommentar: vad spelar det för roll? Ingen invändning.

Återstår din tredje fråga. Ser du själv något problem med bibeltexterna?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 mar 2012, 00:31

E_manuel skrev:
Ja
Då blir det genast problematiskt för dig för ett antal skäl:

1. Du dyrkar en gud som anser att det är moraliskt korrekt eller rent av moraliskt beaktansvärt att döda vuxna män för att de ömsesidigt frivillig sex med andra vuxna män. Vad skulle du säga om en person som dyrkade en lokal krigsherre som dödade homosexuella män fast den visste att det var fel?

2. Du håller själv inte med den bibliska gudens moralsyn och anser att den är förkastlig. Alltså anser du att denne guden har fel, så om så är fallet så faller föreställningen att denna guden är allvetande.

3. Du kan inte längre tro på en gudagiven absolutmoral, för en sådan skulle vara oföränderlig. Det vill säga, om det någon gång varit så att X varit moraliskt korrekt, så är det alltid moraliskt korrekt, oavsett kultur och tid.

4. Du erkänner att du körsbärsplockar bibelns innehåll och accepterar det som känns acceptabelt och meningsfullt för dig, medan du förkastar som absurt det som inte passar din inställning och syn på världen.

5. Biblisk moral är i princip godtycklig då den innehåller allt från att döda människor för harmlösa beteenden till att förbjuda att mörda andra människor. Det är nästan ytterligheterna på det fulla bredden av mänskligt beteende.

6. Då den bibliska guden helt plötsligt kan ändra sig rörande vad som är moraliskt korrekt, från t. ex. att avrätta män som har sex med män till att förbjuda mord, så finns det ingen framtida stabilitet i den moralteorin. Den bibliska guden kan när som helst ändra sig igen. Hur vet du att den bibliska guden inte kommer ändra sig imorgon och göra sexbrott moralisk korrekt? Eller massmord?

etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 31 mar 2012, 00:40

Bra frågor. Allihopa. Det ska bli ett nöje att svara på dem alla.

Det blir dock inte förrän söndag eftersom jag är bortrest med bara en smartphone från imorgonbitti kl6

Ska vi starta nya trådar eller harva här?

Väl mött

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 31 mar 2012, 00:52

E_manuel skrev:Min förståelse av AteistBibeln.se är att den ska fungera som någon slags konsumentupplysning, och att den vurmar starkt för vetenskap och rationalism. Därför är jag intresserad av svaret på följande frågor:

2) Vilken slags akademisk bakgrund har författarna till AteistBibeln.se? Är de t ex skolade i teologi, religion, historia, eller hermeneutik?

3) Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter? T ex det vetenskapen vet om den tid, historia, kultur och kontext som bibeltexterna skrevs i? Jag hittar t ex inga källhänvisningar.

Tacksam för svar.
1. Det handlar om tre initierade killar från Strömsund. Johannes, Lärkan och Yngve.

2. Johannes hade VG i religion, på högstadiet. Han har också läst en ABF-kurs i sociala medier. Lärkan arbetar som mellanstadielärare. Han undervisar i både geografi och bild - och lite träslöjd. En gång hjälpte han till med rekvisita, när femteklassarna skulle sätta upp en pjäs om Jesu födelse. Yngve jobbar som leverantör åt ett lokalt företag. Han är konfirmerad. Han har också ett kusinbarn, som läst en termin historia på högskolan i Skövde. Alla tre har en gemensam kompis i det kristna motorcykelgänget Knights of Heaven.

3. Tror att Illustrerad vetenskap ligger högt på listan. Liksom Populär historia. Och Humanisten. Och Kulturradion i P1. Och forumet på richarddawkins.net.

Varsågod.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 31 mar 2012, 07:11

Moridin skrev:
E_manuel skrev:
Blenda skrev:Vad har du då emot ateistbibeln?
Jag bara undrar hur vetenskapliga de är. Eftersom de själva påstår det.
Vart påstår de detta?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 31 mar 2012, 07:18

Det enda jag kan hitta under fliken "Varför ateistbibeln" är följande:

"Syftet med denna blogg är gott. Upplysning och ett vidgat perspektiv.
Vi förespråkar god etik och rationellt tänkande. Önskar dig förnuft, logik och reson"

Inte särskilt pretentiöst tycker jag.

sicher

Inlägg av sicher » lör 31 mar 2012, 08:33

Moridin skrev: 5. Biblisk moral är i princip godtycklig då den innehåller allt från att döda människor för harmlösa beteenden till att förbjuda att mörda andra människor. Det är nästan ytterligheterna på det fulla bredden av mänskligt beteende.

6. Då den bibliska guden helt plötsligt kan ändra sig rörande vad som är moraliskt korrekt, från t. ex. att avrätta män som har sex med män till att förbjuda mord, så finns det ingen framtida stabilitet i den moralteorin. Den bibliska guden kan när som helst ändra sig igen. Hur vet du att den bibliska guden inte kommer ändra sig imorgon och göra sexbrott moralisk korrekt? Eller massmord?
Jag undrar om inte E_manuel är snubblande nära en uppfattning att den "Bibliska moralen" egentligen är en omformulering av den moral som samhället i övrigt uppbringat. Det skulle omöjliggöra en moralisk kovändning från guds sida enligt punkterna 5 och 6 ovan.

Alltså, man eliminerar gradvis de delar av Bibeln som inte passar samhällets moral - för att det är sunt. Det som styr moralbegreppet har då ingenting med gud och Bibeln att göra utan det är precis tvärt om - uppfattningen om vad gud och Bibeln är och betyder styrs helt och hållet av människornas och samhällets moral. Det betyder att man lika gärna kunde (eller borde) eliminera gud ur den här ekvationen. Upphovet till människans moraluppfattning får man leta efter på annat håll.

/M

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 31 mar 2012, 08:38

Den diskuterade sidan är bra eftersom den är väldigt ödmjuk och försiktig i sina anspråk. Det finns till exempel inga pretentioner att utifrån bibelcitaten beskriva den "sanna" kristendomens väsen och budskap, vilket brukar vara fallet i både kristna och ateistiska sidor av denna typ.

Syftena är begränsade och opretentiösa. Att inget sammanhang eller någon egentlig tolkning, utöver humoristiska rubriker, ges är på intet sätt ovetenskapligt i och med att inga egentliga vetenskapliga anspråk görs på hemsidan. Utöver kanske anspråket att man citerar på ett korrekt sätt.

Sidan gör anspråk på att vara underhållande och att delge världen en del bibelcitat som annars inte brukar uppmärksammas.

Menar E_manuel att sidan gör några orimliga anspråk? Vilka?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » lör 31 mar 2012, 10:22

E_manuel skrev:Min förståelse av AteistBibeln.se är att den ska fungera som någon slags konsumentupplysning, och att den vurmar starkt för vetenskap och rationalism. Därför är jag intresserad av svaret på följande frågor:

Jag heter Jakob Ståhle.
AteistBibeln är ett en mans verk. Ett bibelstudie gjort av mig alena.
Ingen.
3) Vilken forskning tar de hänsyn till i sin uttolkning och förståelse av bibeltexter? T ex det vetenskapen vet om den tid, historia, kultur och kontext som bibeltexterna skrevs i? Jag hittar t ex inga källhänvisningar.
Ingen.

Tycker det är helt OK att ställa frågor.
Ibland får man svar, även om Jesus kanske överdrev en aning i Joh 14:13.

Så av ren nyfikenhet är jag intresserad av svaret på följande frågor till dig "E_manuel":

1. Vem är du?
2. Vid vilken ålder kom du till tro?
3. Vilka skäl fick dig att, bland religioner, välja kristendom?
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Skriv svar