Frågor till AteistBibeln - Del 2

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Frågor till AteistBibeln - Del 2

Inlägg av B Hellqvist » sön 01 apr 2012, 22:27

E_manuel skrev:
B Hellqvist skrev:. Bibeln skrevs av personer som hade noll koll på fysik (astro- och annan), reproduktionslära, biologi, hydrologi, vanlig jävla anständighet, etc, etc.
Du menar att du förväntar dig att människor som levde för tusentals år sedan skulle göra det? Det förvånar mig verkligen.
Nej, jag förväntar mig inte det, men jag slutar inte förundras över att det finns personer som tror att en skrift författad av getfarmare och religiösa fanatiker har någon relevans idag.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 01 apr 2012, 22:30

E_manuel skrev:Därför tycker jag inte att det är rimligt att en webbplats som behandlar en gammal urkund skriven för snart 2000 år sedan också har relevant vetenskap kompetens i området.
Bibeln är en samling böcker som skrevs under vitt skilda tider. Äldsta delarna är mer än 1000 år äldre än yngsta -- det är som att sätta ihop ett verk med delar från vikingatiden och andra kapitel skrivna av Strindberg. Till yttermera visso är de delar som kommit att väljas ut till att bli bibeln, guds ord, ett urval från en än större mängd böcker. Hur man kunnat avgöra vilka böcker som var guds ord och vilka som inte platsade i samma division är väl inte så där jävla klart.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 22:36

B Hellqvist skrev: Nej, jag förväntar mig inte det, men jag slutar inte förundras över att det finns personer som tror att en skrift författad av getfarmare och religiösa fanatiker har någon relevans idag.
Du har inte funderat på att göra en vetenskaplig kvalitativ undersökning om det? Det kanske skulle stilla din kunskapstörst

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 22:37

pwm skrev:Bibeln är en samling böcker som skrevs under vitt skilda tider. Äldsta delarna är mer än 1000 år äldre än yngsta -- det är som att sätta ihop ett verk med delar från vikingatiden och andra kapitel skrivna av Strindberg. Till yttermera visso är de delar som kommit att väljas ut till att bli bibeln, guds ord, ett urval från en än större mängd böcker. Hur man kunnat avgöra vilka böcker som var guds ord och vilka som inte platsade i samma division är väl inte så där jävla klart.
Word

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 01 apr 2012, 22:42

E_manuel skrev:
B Hellqvist skrev: Nej, jag förväntar mig inte det, men jag slutar inte förundras över att det finns personer som tror att en skrift författad av getfarmare och religiösa fanatiker har någon relevans idag.
Du har inte funderat på att göra en vetenskaplig kvalitativ undersökning om det? Det kanske skulle stilla din kunskapstörst
Redan gjort.
Bild

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 apr 2012, 22:43

E_manuel skrev:
pwm skrev:Bibeln är en samling böcker som skrevs under vitt skilda tider. Äldsta delarna är mer än 1000 år äldre än yngsta -- det är som att sätta ihop ett verk med delar från vikingatiden och andra kapitel skrivna av Strindberg. Till yttermera visso är de delar som kommit att väljas ut till att bli bibeln, guds ord, ett urval från en än större mängd böcker. Hur man kunnat avgöra vilka böcker som var guds ord och vilka som inte platsade i samma division är väl inte så där jävla klart.
Word
+1 Word
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 23:08

pwm skrev:
E_manuel skrev:
Redan gjort.
Bild
Bra, men du förundras ändå? Det är ju fantastiskt

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 05 apr 2012, 09:41

B Hellqvist skrev:jag slutar inte förundras över att det finns personer som tror att en skrift författad av getfarmare och religiösa fanatiker har någon relevans idag.
Svaret på detta hittar du här:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=35&t=17536

Svaret är: mening

Skriv svar