100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 22:17

Jag har varit här relativt kort tid, och det har genererat ett frågebatteri. Det är trevligt att finna så många välsinnade och samtalsivriga människor på en och samma plats. Det enda problemet är att dessa frågor tenderar att behandla i princip ALLT mellan himmel och jord. Därav denna tråd som får behandla - just det.

Denna fråga är från Moridin.
Moridin skrev:Kom ihåg att dessa enligt dig själva var inspirerade av en allsmäktig och allvetande gudomlig varelse.
Du menar att Gud borde gett författarna av Bibeln en fullständig upplysning av all slags kunskap?

Gör de själva sådana anspråk? Gör jag det? Om de inte gör det, och jag inte gör det, varför antar du det?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: 100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av Moridin » sön 01 apr 2012, 22:40

Den första frågan vi bör ställa oss är: varför ska vi ta det som står i bibeln på allvar? Svaret från den största majoriteten av troende kristna är för att författarna till de olika delarna har blivit inspirerade från den bibliske guden.

Om man då påpekar de många vetenskapliga och historiska bristerna i texten och resonerar att detta passar dåligt med en föreställning att författarna till texten blivit gudomligt inspirerade, resonerar du att inspirationen är begränsad i sin omfattning?

Då kommer vi tillbaka till problemets kärna: hur avgör du vilka delar som är korrekta (alltså gudomligt inspirerade) och vilka som inte är det annat än vetenskaplig och historisk evidens? Om du går med på att de enda rimliga metoder för att avgöra om bibelns delar är vetenskapligt och historiskt korrekta är just dessa, så faller ju den ursprungliga antagandet att vi bör ta bibeln på allvar för att författarna blivit gudomligt inspirerade.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 22:40

Blenda skrev:Så du tycker att hängde det bara på dig, så skulle vissa delar ur bibeln kunna strykas eftersom de inte rimmar med dagens samhälle?
Nej, jag propagerar inte för att vi ska stryka delar i någon historisk skrift.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 01 apr 2012, 22:48

E_manuel skrev:
Blenda skrev:Så du tycker att hängde det bara på dig, så skulle vissa delar ur bibeln kunna strykas eftersom de inte rimmar med dagens samhälle?
Inte ens om den historiska skriften beskrivs så här:
E_manuel skrev: Att läsa Bibeln, utan vetenskaplig förståelse för kontext, och bara utifrån "jag känner och tycker" och "vad kan detta säga mig i mitt liv". kan vara direkt skadligt. En läsning av Bibeln som inte försöker förstå vad Jesus (eller Bibelns författare) menade och hur hans åhörare uppfattade honom där och då kan leda till - VAD SOM HELST.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 23:02

Moridin skrev:Om man då påpekar de många vetenskapliga och historiska bristerna i texten och resonerar att detta passar dåligt med en föreställning att författarna till texten blivit gudomligt inspirerade, resonerar du att inspirationen är begränsad i sin omfattning?
TIME-OUT. Hur tror du att kristna menar när de säger "inspirerad"?

1) Kom Bibeln till genom diktamen, eldskrift eller liknande? Såsom Koranen?

2) Genom att Bibelns upphovsmän blev besatta så att de var styrda av Gud? På ett sådant sett att deras fel och okunskaper (mänsklighet) sattes ur spel?

Kristna menar inget av ovan. Men jag blir osäker, tror du det?
Senast redigerad av 1 E_manuel, redigerad totalt 0 gånger.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » sön 01 apr 2012, 23:04

Blenda skrev:
E_manuel skrev:
Inte ens om den historiska skriften beskrivs så här:
E_manuel skrev: Att läsa Bibeln, utan vetenskaplig förståelse för kontext, och bara utifrån "jag känner och tycker" och "vad kan detta säga mig i mitt liv". kan vara direkt skadligt. En läsning av Bibeln som inte försöker förstå vad Jesus (eller Bibelns författare) menade och hur hans åhörare uppfattade honom där och då kan leda till - VAD SOM HELST.
Svar #3:

Nej

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 01 apr 2012, 23:05

De kanske var inspirerade likt det som brukar stå i början av vissa filmer: "inspirerad av verkliga händelser". Filmerna brukar även avslutas med "alla likheter med verkliga personer eller händelser är rent tillfälliga"...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 01 apr 2012, 23:06

E_manuel skrev:
Moridin skrev:Om man då påpekar de många vetenskapliga och historiska bristerna i texten och resonerar att detta passar dåligt med en föreställning att författarna till texten blivit gudomligt inspirerade, resonerar du att inspirationen är begränsad i sin omfattning?
TIME-OUT. Hur tror du att kristna menar när de säger "inspirerad"?

2) Genom att Bibelns upphovsmän blev besatta så att de var styrda av Gud? På ett sådant sett att deras fel och okunskaper (mänsklighet) sattes ur spel?

http://www.folkbibeln.com/bibeln/bibeln ... rad-av-gud

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 01 apr 2012, 23:11

E_manuel skrev:1) Kom Bibeln till genom diktamen, eldskrift eller liknande?
Nej bibeln sattes ihop för ca 1700 år sedan. Ett gäng som ansågs (eller ansåg sig själva) som mer begåvade än genomsnittet valde ut några av de tillgängliga alstren och satte ihop en bibel. Du tror mig antagligen inte nu, men det finns än idag människor som tycker att det där ska ha någon bäring på våra liv.

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » sön 01 apr 2012, 23:48

E_manuel skrev: TIME-OUT. Hur tror du att kristna menar när de säger "inspirerad"?

Det predikas i kyrkor i Sverige att hela bibeln är inspirerad av gud.
Jag tog själv del av detta (och har det inspelat) i höstas.

Ej heller konstigt att man tror att ordet kommer från gud om man har en gudstrotro och läser bibeln.
Se nedan. Ordet kommer från gud och det är tok-sant!

Blenda bidrog med en bra länk och jag kompletterar med lite från ateistbibeln.se/amne/bibeln

Herrens Ande har talat genom mig...... 2 Sam 23:2

har varnat genom sina profeter........ 2 Kung 17:13

ta en bokrulle och skriv mina ord............. Jer 36:2

Herrens ord genom profeterna............... Sak 7:12

förkunnar med ord som Anden lär....... 1 Kor 2:13

hela Skriften är utandad av Gud.......... 2 Tim 3:16f

talat genom profeterna och Sonen......... Hebr 1:1f

inte genom egen genom mänsklig vilja,
utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud.... 2 Petr 1:20f

detta är Jesu Kristi uppenbarelse............. Upp 1:1

skriv, dessa ord är sanna....................... Upp 21:5

Her­rens lära är sann............... Ps 19:8

Det evangelium jag förkunnat är inget mänskligt påfund.
Jag har fått det genom uppenbarelse av Jesus Kristus.... Gal 1:11-12

Vad jag skriver är sant, det tar jag Gud till vittne på... Gal 1:20

Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte.
Den heliga anden låter mitt samvete bestyrka det... Rom 9:1

Vår herre Jesu Gud och fader, vet att jag inte ljuger...... 2 Kor 11:31

Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det,
och vi vet att hans vittnesbörd är sant... Joh 21:24

Jesus: Det var om mig Mose skrev. Om ni inte tror på vad han skrivit,
hur skall ni då kunna tro på vad jag har sagt?.... Joh 5:46-47

(Det är lite extra kul att Paulus upprepar att han inte ljuger...;-)
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 02 apr 2012, 07:05

Blenda skrev: Är inte Gud evig? Eller förändras han i takt med människorna och samhället?
Det är inte Gud som förändras i takt med människor och samhälle, det är vår gudsbild.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 02 apr 2012, 07:13

Jakob, tack för dina frågor!
1. Vem är du?
Jag är ingen av rang eller betydelse.
2. Vid vilken ålder kom du till tro?
32
3. Vilka skäl fick dig att, bland religioner, välja kristendom?
Jag grävde där jag stod och då låg kristendomen närmast till hands. Hade jag bott i Saudi så hade det troligen varit islam. Och så vidare.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 02 apr 2012, 07:26

E_manuel skrev:
3. Vilka skäl fick dig att, bland religioner, välja kristendom?
Jag grävde där jag stod och då låg kristendomen närmast till hands. Hade jag bott i Saudi så hade det troligen varit islam. Och så vidare.
Hur stor påverkan har vad man tror på verklighetens faktiska beskaffenhet? Om du hade varit hindu, hade Jahve varit icke-existerande då? Eller hade du blivit dömd till den eviga elden för att du valde fel religion?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 02 apr 2012, 08:06

Anders H skrev:Hur stor påverkan har vad man tror på verklighetens faktiska beskaffenhet?
"Hur stor påverkan"... Vilken skala ska användas? Vad är 0 och vad är hundra?

"vad man tror"... Vem avser du? Vem är "man"? Är det din granne? Eller en genomsnittlig svensk?
Anders H skrev:Om du hade varit hindu, hade Jahve varit icke-existerande då?
Det vet jag inte. Jag kan för lite om hinduism för att kunna göra ett sådant tanke-experimentet rättvisa.
Anders H skrev:Eller hade du blivit dömd till den eviga elden för att du valde fel religion?
Låt oss se här...
Alternativ 1: Om jag varit hindu hade Jahve existerat då?
Alternativ 2: Eller hade jag blivit dömd till den eviga elden?

Vill du att jag välja på det ena eller andra? Dina frågor ter sig osammanhängande.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 02 apr 2012, 08:11

Frågan är alltså om Gud finns för att du tror på honom. Du påpekade ju att du gärna hade valt islam om du hade haft en annan kulturell bakgrund. Beträffande den andra frågan: Som du vet tar Jahve inte lätt på att man tillber andra gudar, och eftersom du valde rätt religion, så klarar du dig. Men samtidigt, du nämnde att det var din kulturella bakgrund som låg till grund för ditt val. Vad det rent effektivt betyder, är att en annan kulturell bakgrund skulle ha lett till ett annat val. Alltså, en annan kulturell bakgrund skulle ha orsakat ett brott mot det första budordet. Min andra fråga är alltså hur du tror att Jahve hade reagerat om du valt fel religion?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar