100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: 100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av E_manuel » fre 27 apr 2012, 22:56

TAB skrev:Hört talas om självmordsekter?
För att skapa den typen av självmordsbeteende krävs bland annat en stark ledare och isolering för att bryta ner det kritiska tänkandet. Från
Carl J. Jensen, III and Yvonne Hsieh, L"aw Enforcement and the Millennialist Vision: A Behavioral Approach," accessed from Law Enforcement Online:
... isolation causes a reduction of critical thinking on the part of group members who become entrenched in the belief proposed by the group leadership. As a result, group members relinquish all responsibility for group decision making to their leader and blame the cause of all group grievances on some outside entity or force, a process known as projection. Finally, isolation and projection combine to produce pathological anger, the final component of the triad."
De tidiga kristna uppfyller inte kriterierna för att vara en "självmordssekt". Den växte över tid och ett stort geografiskt område. Detta har kartlagts väl av sociologen Rodney Stark i boken "The Rise of Christianity: A Sociologist Reconsiders History" 1996. Från wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rise_o ... ity_(book)
the sociologist Rodney Stark, which examines the rise of Christianity from a small movement in Galilee and Judea at the time of Jesus, to the majority religion of the Roman Empire a few centuries later.
Rodney Stark argumenterar för att de kristna martyrernas död inte var irrationell som hos en självmordssekt. Så här skriver Laurence R. Iannaccone,
George Mason University, i sitt paper "The Market for Martyrs":
Rational people do not readily sacrifice their health, status,
income, comfort, freedom, much less their life. But most people do endure substantial
costs for reasons other than personal benefit. Apparently rational individuals routinely
risk wealth, health, and even life for family and friends, and sometimes even strangers.
Nearly everyone claims willingness to suffer and even die for their most cherished
values, and a non-trivial number make good on their claims. As Stark (1996) has shown,
the Early Christian martyrs faced death in a manner that is (probably) best interpreted as
voluntary, deliberate, non- violent, and rational.
Senast redigerad av 1 E_manuel, redigerad totalt 0 gånger.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 27 apr 2012, 23:00

dogmatisk ikonoklast skrev:
E_manuel skrev:
dogmatisk ikonoklast skrev:Helt plötsligt är sanningshalten i det folk tror på relevant? Jag trodde att det var meningsfullheten som räknades...
Och på vilket sätt är de uteslutande?
Ja du. Bra fråga.
Det sätt vi använder mening på idag, för att konstruera oss själva, går inte att applicera på hur människor som levde för 2000 år sedan. Det går inte ens att applicera på människor som levde under modernismen.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 27 apr 2012, 23:01

Dûrion Annûndil skrev:Problemet är väl att han här dödar trädet bara för att han är sur, det låter så inkonsekvent för den som sen säger "vänd andra kinden till" när man är arg på någon.
Jag förstår inte vad du vill komma till -----> alls.

Du talar om träd som om de vore människor?

Vore du buddhist skulle jag förstå. Jag tror personligen inte på tingens besjälning.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 27 apr 2012, 23:13

Eon skrev:
Inser du att det finns inga som helst säkra belägg ö h t för att några "lärjungar", oavsett antal, har funnits? Diskussionen ligger vid om huruvida Jesus har existerat som individ. Han kan ha varit en sammanblandning av flera personer.

Lästips 1
Lästips 2
Skämtar du? Det är allmänt vedertaget att Jesus funnits inom vetenskapen. Det är inte ens 50/50.
Decennierna efter Jesus (påstådda) död. Men editeringar av det som skulle bli NT skedde under mer än hundra år.
Bra, då vill jag se bevis för editeringarna och inte någon konspirationsteori.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 27 apr 2012, 23:27

Ordet skrev: Kan du verifiera sanningshalten i detta påstående?
Nej, jag är ledsen. Förlåt. Jag kan inte backa upp detta påstående med källor. Jag kommer inte påstå det igen.

Källor kan vaskas fram för följande apostlar som var bland de mest tongivande i den tidiga kyrkan:
- Peter
- Paulus
- Jakob (Jesu bror)
- Johannes

Här är en läsvärd artikel om de kristnas förföljelse och dess omfattning:
http://www.religionfacts.com/christiani ... cution.htm

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 28 apr 2012, 06:43

E_manuel skrev:Skämtar du? Det är allmänt vedertaget att Jesus funnits inom vetenskapen. Det är inte ens 50/50.
Här får man vara lite försiktig. Det vedertagna (som jag uppfattat det) är att det (troligen - det är långt ifrån bevisat!) fanns en person vid namn Jesus som predikade runt år 30. I vilken grad denne person gjorde det som beskrivs i evangelierna är en helt annan sak. Evangelierna är inte historiska dokument utan i första hand teologiska dokument, och det är fullt möjligt att den Jesus som beskrivs i evangelierna är ett amalgam av flera existerande personer plus en massa hitte-på.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 28 apr 2012, 06:52

E-manuel skrev:
Decennierna efter Jesus (påstådda) död. Men editeringar av det som skulle bli NT skedde under mer än hundra år.
Bra, då vill jag se bevis för editeringarna och inte någon konspirationsteori.
Det är vedertaget inom bibelvetenskapliga forskningen att det som blev NT sammanställdes och editerades under ganska långt tid. Du kan ju börja med att läsa här för en översikt:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_testam ... omposition
http://en.wikipedia.org/wiki/Textual_va ... _Testament
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 28 apr 2012, 07:12

Vad menar du med editering?

Från Wikipedia sidorna du hänvisar till:
Therefore, some of the books of the New Testament were at least in a first-draft stage, though there is negilable evidence in these quotes or among biblical manuscripts for the existence of different early drafts
There are trivial discrepancies between manuscripts; the majority of the errors are clearly errors of transcription or very minor in scope.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 28 apr 2012, 07:36

E_manuel skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Problemet är väl att han här dödar trädet bara för att han är sur, det låter så inkonsekvent för den som sen säger "vänd andra kinden till" när man är arg på någon.
Jag förstår inte vad du vill komma till -----> alls.

Du talar om träd som om de vore människor?

Vore du buddhist skulle jag förstå. Jag tror personligen inte på tingens besjälning.
Jesus behandlar trädet som en människa, han besjälar det med ont uppsåt, och bestraffar det sedan.

Därav problematiken hur man behandlar "någon".
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 28 apr 2012, 07:51

Jesus behandlar inte trädet speciellt annorlunda än sina lärjungar, men skillnaden är att enligt denna berättelse är Jesus animist.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 28 apr 2012, 08:02

E_manuel skrev:Vad menar du med editering?
Det var du som använde ordet, så börja med att ange din definition av editering.
E_manuel skrev:Bra, då vill jag se bevis för editeringarna och inte någon konspirationsteori.
Men som exempel följande info.
Wikipedia skrev:Origen, writing in the 3rd century, was one of the first who remarked differences between manuscripts of texts that were eventually collected as the New Testament. He declared his preferences among variant readings. For example, in Matthew 27:16–17, he favored "Barabbas" against "Jesus Barabbas" (In Matt. Comm. ser. 121). In John 1:28, he preferred "Bethabara" over "Bethany" as the location where John was baptizing (Commentary on John VI.40 (24)). "Gergeza" was preferred over "Geraza" or "Gadara" (Commentary on John VI.40 (24) – see Matthew 8:28). At Hebrews 2:9, Origen noticed two different readings: "apart from God" and "by the grace of God".

John Mill estimated the number of variations in the New Testament text at 30,000[1] based on "nearly 100 manuscripts."[2] Eberhard Nestle estimated this number as 150,000–200,000 variants.[3] Bart D. Ehrman has estimated that there are "between 200,000–400,000 variants [in] several million pages of manuscripts."
Så det jag menar med editering är att de bibeltexter man hade tillgång till under de första århundradena evt varierade textmässigt i hög grad. Kyrkofäderna sammanställde texterna och bestämde hur texten skulle lyda i den "slutgiltiga" versionen.
Min viktigaste poäng här är att vi vet att texterna ändrades. Vi kan inte säga säkert hur mycket som faktiskt ändrades i texterna, dvs vi kan inte lita på att det som står i NT är vad som fanns i de ursprungliga texterna.

Användarvisningsbild
matsw

100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av matsw » lör 28 apr 2012, 09:37

E_manuel skrev:Skämtar du? Det är allmänt vedertaget att Jesus funnits inom vetenskapen. Det är inte ens 50/50.
Vad menar du med att Jesus funnits? Det är väldigt troligt att det finns/har funnits personer som hetat Jesus, även under första århundradet, tom predikande. Dert finns berättelser om en upprorsmakare som hette jesus och som korsfästes vid jerusalems förstörelse. Osv. Det finns antagligen hundratals personer som man skulle kunna säga var förebilden för den LITTERÄRA gestalten jesus.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 28 apr 2012, 09:55

matsw skrev:
Vad menar du med att Jesus funnits? Det är väldigt troligt att det finns/har funnits personer som hetat Jesus, även under första århundradet, tom predikande. Dert finns berättelser om en upprorsmakare som hette jesus och som korsfästes vid jerusalems förstörelse. Osv. Det finns antagligen hundratals personer som man skulle kunna säga var förebilden för den LITTERÄRA gestalten jesus.
Det kan jag hålla med om

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 28 apr 2012, 10:49

E_manuel skrev:
matsw skrev:
Det kan jag hålla med om
Men Emanuel, om du håller med om det matsw säger här, hur kan du då göra ditt första påstående ovan? De blir då helt motsägelsefulla.
Är vi alltså överens om att det INTE är allmänt vedertaget inom vetenskapen att den Jesus som beskrivs i NT har existerat som person, men att det är allmänt vedertaget att det kan ha existerat en eller flera personer som kan ha varit förebilden till den Jesus som beskrivs i NT? Du är med på att det är två helt olika saker va?

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 28 apr 2012, 14:54

E_manuel skrev:Det sätt vi använder mening på idag, för att konstruera oss själva, går inte att applicera på hur människor som levde för 2000 år sedan. Det går inte ens att applicera på människor som levde under modernismen.
Varför inte?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Skriv svar