100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: 100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 04 maj 2012, 00:39

E_manuel skrev: Flera av dessa går in i varandra.

Jag tror på Gud eftersom:
- Jag har personligen upplevt Guds ingripande i mitt liv
E_manuel skrev:- Jag har flera gånger upplevt att Gud hör bön. Ibland det som flera skulle titulera "mirakulöst"
Hur vet du att det är just "gud" du har upplevt? Hur vet du att "bönesvaren" inte beror på tillfäligheter eller feltänk? Hur vet du det? Vet du verkligen detta säkert?

Är det inte den rimligare förklaringen att du har tolkat detta helt fel? Eftersom ALLA människor är partiska och kan göra misstag så kan du ju ha misstagit dig. Hur definierar du gud? Hur identifierar du din gud? Har du talat med honom? Om din gud finns, varför ska guden välja dig? Varför ska din gud gynna dina böner och ej t.ex. ett barn som drabbats av svåra sjukdomar och dör? Är du särskilt utvald av din gud? En slags profet?
- Jag blev en ny människa efter att jag började tro på Gud, något som bevittnats av familj och vänner
- Mitt liv fick en ny mening, och nya perspektiv
- Jag får inspiration och verktyg att bli en bättre människa
- Det kristna budskapet tilltalar mig
Nu är det så krasst i verkligheten att bara för att ett påstående har positiva konsekvenser gör inte att det är ett sant påstående, alltså är detta inget giltigt argument för varken mig eller dig själv eller någon annan för att din gud existerar.

Tror jag att det finns en diamant gömd i mitt hus kan jag bli jättelycklig över dessa faktum, men om det är en lögn, är min lycka verkligen något åtråvärt?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
matsw

100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av matsw » fre 04 maj 2012, 06:02

E_manuel skrev:- Jag har personligen upplevt Guds ingripande i mitt liv
På vilket sätt? ( inga detaljer, specificera typ av ingripande). Har Gud pratat med dig eller bara "hört bön"?
E_manuel skrev:- Jag blev en ny människa efter att jag började tro på Gud, något som bevittnats av familj och vänner
Inget av detta är ett argument för att tro på gud. De första punkterna är ett RESULTAT av att du (tror att du) är troende. Den sista är helt irrelevant och pekar snarare på den egentliga anledningen att du tror.
E_manuel skrev:- Jag har flera gånger upplevt att Gud hör bön. Ibland det som flera skulle titulera "mirakulöst"
är det detta du menar i första punkten? Sammanträffanden är väldigt sannolika och tolkningspotentialen enorm... Så vad var den egentliga anledningen?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 08 maj 2012, 20:29

Victor_Von_Doom skrev:Hur vet du att det är just "gud" du har upplevt? Hur vet du att "bönesvaren" inte beror på tillfäligheter eller feltänk? Hur vet du det? Vet du verkligen detta säkert?
Det kan jag självklart inte veta. Det är något jag tror.
Victor_Von_Doom skrev:Är det inte den rimligare förklaringen att du har tolkat detta helt fel?
Nej, jag tror självklart inte det.
Victor_Von_Doom skrev:Hur definierar du gud?
Gud ryms inte i en definition. Jag kan inte ens definiera min fru eller mina barn. Själv säger Gud till Abraham "Jag ÄR".
Victor_Von_Doom skrev:Hur identifierar du din gud?
Gud finns överallt. Det är i honom vi lever, rör oss och är till.
Victor_Von_Doom skrev:Har du talat med honom?
Jag ber till Gud varje dag.
Victor_Von_Doom skrev:Om din gud finns, varför ska guden välja dig?
Gud söker alla.
Victor_Von_Doom skrev:Varför ska din gud gynna dina böner och ej t.ex. ett barn som drabbats av svåra sjukdomar och dör? Är du särskilt utvald av din gud?
Gud gynnar inte alla mina böner.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 08 maj 2012, 20:34

matsw skrev:Har Gud pratat med dig eller bara "hört bön"?
Jag har aldrig haft någon audiell förnimmelse, om det är det du menar?
E_manuel skrev:Inget av detta är ett argument för att tro på gud.
Detta är skäl till att jag tror.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 08 maj 2012, 20:59

Emanuel: tack för din lista.
E_manuel skrev:- Jag har personligen upplevt Guds ingripande i mitt liv
Det är fullt möjligt att uppleva något utan att det faktiskt inträffat. Våra sinnen och hjärnor lurar oss hela tiden, i större och mindre grad.
E_manuel skrev:- Jag blev en ny människa efter att jag började tro på Gud, något som bevittnats av familj och vänner
Dessa fyra punkter säger ju bara att du tror därför att du vill tro, och för att du upplever positiva effekter av det. Det säger inget om huruvida det är troligt att gud finns.
Se punkt 1, och nedan, det finns fullt rimliga förklaringar på denna upplevelse, som är långt troligare än existensen av en gud. Dessutom, tycker du inte det är problematiskt att tillbe en gud som hör dina böner (flera gånger) men som konstant ignorerar oskyldiga barns lidande i t.ex. afrika?

Summa summarum: Inget av de argument du angett är giltiga skäl för att hålla det för troligt att gud finns. Beklagar. Men tack för listan i alla fall, nu förstår jag mer dina tankegångar.
E_manuel skrev:Jag ber till Gud varje dag.
Det var inte vad Victor frågade. Att be till något är inte evidens för att det faktiskt finns något som lyssnar. Inte ens om man upplever att man får svar. Jag föreslår att du läser på om självsuggestion, hallucinationer och schizofreni så märker du hur relativt vanligt det är. Det är mänskligt, och det behövs inte någon gudomlighet för att förklara det.
E_manuel skrev:Detta är skäl till att jag tror.
Jo, det förstår vi. Men vi försöker få dig att inse att det inte är några särskilt bra skäl till att tro...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

TAB

Inlägg av TAB » ons 09 maj 2012, 10:54

Tack för dina tidigare svar Emanuel.
Jag har sett att diskussionen har gått åt det håll jag ville och att det jag ville säga härnäst har tagits upp av andra. Det är därför jag inte skrivit något mer. Vi får se om det är något jag funderar på senare =)

Ordet

Inlägg av Ordet » tor 10 maj 2012, 18:35

E_manuel skrev: Gud ryms inte i en definition. Jag kan inte ens definiera min fru eller mina barn. Själv säger Gud till Abraham "Jag ÄR".
Såvitt jag förstår så ÄR jag också, betyder detta att jag är Gud? Om inte, vad har det detta citat för relevans? Ett par andra saker, du kan inte definiera din fru eller dina barn men du kan förmodligen säga en hel del om deras egenskaper både fysiskt och psykiskt samt deras begåvningar och begränsningar. Det är ofta detta man menar när man ber en person definiera SIN Gud.
E_manuel skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Hur identifierar du din gud?
Gud finns överallt. Det är i honom vi lever, rör oss och är till.
Det vore intressant att få reda på hur du vet detta och kanske ännu mera intressant, vad betyder det?

TAB

Inlägg av TAB » ons 16 maj 2012, 07:21

E_manuel skrev:
Flabbergasted skrev: Jag tror Gud finns eftersom:
1) anledning 1
2) anledning 2
3) anledning 2
osv...
Flera av dessa går in i varandra.

Jag tror på Gud eftersom:
- Jag har personligen upplevt Guds ingripande i mitt liv
- Jag blev en ny människa efter att jag började tro på Gud, något som bevittnats av familj och vänner
- Jag har flera gånger upplevt att Gud hör bön. Ibland det som flera skulle titulera "mirakulöst"
Skulle du vilja dela med dig av dessa upplevelser, din guds ingripande och tillfällen när han har hört bön?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 16 maj 2012, 21:29

TAB skrev:Tack för dina tidigare svar Emanuel.
Jag har sett att diskussionen har gått åt det håll jag ville och att det jag ville säga härnäst har tagits upp av andra. Det är därför jag inte skrivit något mer. Vi får se om det är något jag funderar på senare =)
TAB, TACK själv. :)

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 16 maj 2012, 21:31

TAB skrev:Skulle du vilja dela med dig av dessa upplevelser, din guds ingripande och tillfällen när han har hört bön?
Nej, jag ser det som alltför privat och jag ser inget syfte med det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 16 maj 2012, 21:36

Ordet skrev:du kan inte definiera din fru eller dina barn men du kan förmodligen säga en hel del om deras egenskaper både fysiskt och psykiskt samt deras begåvningar och begränsningar. Det är ofta detta man menar när man ber en person definiera SIN Gud.
Du har rätt. Jag kan börja lista egenskaper som jag tillskriver Gud, men listan kan på intet sätt ses som fullständig.

- Omnipotent
- Omnipresent
- Omniscient

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 16 maj 2012, 21:36

E_manuel skrev:
Nej, jag ser det som alltför privat och jag ser inget syfte med det.
Men! det är ju just sånt som jag vill veta! Så klart att jag respekterar att detta är personligt osv. Men jag som ser mig ändå som i huvudsak ateist - men samtidigt som andlig sökare - vill ju hemskt gärna får reda på ALLT om detta. Jag VILL bli mer andlig än vad jag är men för att bli det måste jag få reda på mer om detta. (Eller inte - om jag lär mig att alla former av andlighet är "hoax")
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 16 maj 2012, 21:39

E_manuel skrev:
Ordet skrev:du kan inte definiera din fru eller dina barn men du kan förmodligen säga en hel del om deras egenskaper både fysiskt och psykiskt samt deras begåvningar och begränsningar. Det är ofta detta man menar när man ber en person definiera SIN Gud.
Du har rätt. Jag kan börja lista egenskaper som jag tillskriver Gud, men listan kan på intet sätt ses som fullständig.

- Omnipotent
- Omnipresent
- Omniscient
Jag måste säga att du är dålig på att marknadsgöra "Gud". Jag är akademiker men har bara en vag uppfattning om dessa ord. Det här måste gå att göras mer begripligt.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 16 maj 2012, 21:44

Flabbergasted skrev:Det är fullt möjligt att uppleva något utan att det faktiskt inträffat. Våra sinnen och hjärnor lurar oss hela tiden, i större och mindre grad.
Check
E_manuel skrev:Dessa fyra punkter säger ju bara att du tror därför att du vill tro, och för att du upplever positiva effekter av det. Det säger inget om huruvida det är troligt att gud finns.
Check
E_manuel skrev:Summa summarum: Inget av de argument du angett är giltiga skäl för att hålla det för troligt att gud finns. Beklagar.
Det var inte syftet, min vän.
E_manuel skrev:Jag föreslår att du läser på om självsuggestion, hallucinationer och schizofreni så märker du hur relativt vanligt det är.
Jag har läst psykologi, så att jag är inte helt obekant med det.
E_manuel skrev:Jo, det förstår vi. Men vi försöker få dig att inse att det inte är några särskilt bra skäl till att tro...
Att jag mår bra av det är ett tillräckligt bra skäl för mig. Eller att jag finner det meningsfullt. Eller att jag känner gemenskap med andra kristna. Eller att det ger mig en historisk och kulturell kontext. Eller att det ger mig intressanta möten. Eller tillfällen till reflektion. Eller verktyg för att arbeta med mig själv.

Som både du och jag ser så är det goda skäl för mig. Det betyder inte att det är goda skäl för dig.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 16 maj 2012, 21:49

Jacob skrev:Men jag som ser mig ändå som i huvudsak ateist - men samtidigt som andlig sökare - vill ju hemskt gärna får reda på ALLT om detta.
Jag är också sökare. Jag ser inte livets frågor som en gåta som ska lösas. Eller ens kan lösas. Utan som ett mysterium som jag får tränga in i. Det finns inte bara en dörr. Bakom en dörr finns nästa. Och nästa.
Jacob skrev:Jag VILL bli mer andlig än vad jag är men för att bli det måste jag få reda på mer om detta. (Eller inte - om jag lär mig att alla former av andlighet är "hoax")
Hmm. Jag förstår vad du menar, men jag ser inte någon uppdelning mellan andligt och oandligt. Att bli mer andlig är att bli mig själv. Eller kanske mer hel. Det är inget väsensskilt från "verkligheten". Det är verkligheten.

Skriv svar