100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: 100 frågor till Emanuel om himmel och jord

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 15:09

TAB skrev:Så Kristendomen är som en stor studiecirkel där man tolkar gamla texter. Alla får tolka hur dem vill, bara man tror att Jesus vad Guds son?
Du har rätt i att Jesus betonar vikten av att "tro". Det är ett återkommande tema. Samtidigt så avvisar han inte Thomas tvivlaren och omfamnar gärna de svaga.

Förutom tro så är handling centralt hos Jesus. Han talar om att "följa honom" och praktisera sin tro genom att "göra gott", "älska sin nästa" osv

Tro och handling går hand i hand.

Jesus betonade ofta "intention". Som jag förstår det är det viktigare "varför" vi gör saker än "vad". Det betyder inte att vi kan göra vad som helst, men det betyder att vi kan göra rätt saker av fel intention. Det betyder också att vi kan göra olika saker.

Hur kan jag avgöra om någon är kristen? Har en tro? Har goda handlingar? Med en god intention? Det är snudd på omöjligt. Samtidigt säger ju Jesus även det: "döm inte andra".

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 15:13

Dûrion Annûndil skrev: Så frågan kvarstår. Varför reagerar Jesus på detta okaraktäristiska sätt?
Jesus talade ofta om träd och att bära frukt, samt konsekvenser av att inte bära frukt. Jag tror att svaret kan kan finnas där.

Betänk att författaren av evangeliet hade en intention med det han skrev. Varför tog han med denna händelse? För att det var en kul anekdot?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 23 apr 2012, 15:29

E_manuel skrev:Samtidigt så avvisar han inte Thomas tvivlaren ....
Framförallt verkar han inte ha avvisat Johannes.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 23 apr 2012, 15:51

E_manuel skrev:
TAB skrev:Så Kristendomen är som en stor studiecirkel där man tolkar gamla texter. Alla får tolka hur dem vill, bara man tror att Jesus vad Guds son?
Du har rätt i att Jesus betonar vikten av att "tro". Det är ett återkommande tema. Samtidigt så avvisar han inte Thomas tvivlaren och omfamnar gärna de svaga.

Förutom tro så är handling centralt hos Jesus. Han talar om att "följa honom" och praktisera sin tro genom att "göra gott", "älska sin nästa" osv

Tro och handling går hand i hand.

Jesus betonade ofta "intention". Som jag förstår det är det viktigare "varför" vi gör saker än "vad". Det betyder inte att vi kan göra vad som helst, men det betyder att vi kan göra rätt saker av fel intention. Det betyder också att vi kan göra olika saker.

Hur kan jag avgöra om någon är kristen? Har en tro? Har goda handlingar? Med en god intention? Det är snudd på omöjligt. Samtidigt säger ju Jesus även det: "döm inte andra".
Så, sammanfattningsvis kan man säga att efter ett jordeliv som profet är den enda information som Gud har lyckats (nåja) förmedla till oss på ett klart sätt själva grundidén att vi skall vara snälla mot varandra!?

Det är ju faktiskt mindre information än vad en genomsnittlig drop-in alien abduction av en random hillbilly över en kväll genererar! Där får vi oftast både reda på att vi skall vara snälla mot varandra och att vi skall sluta med miljöförstöringen.

Worst profet ever.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 23 apr 2012, 17:38

E_manuel skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Så frågan kvarstår. Varför reagerar Jesus på detta okaraktäristiska sätt?
Jesus talade ofta om träd och att bära frukt, samt konsekvenser av att inte bära frukt. Jag tror att svaret kan kan finnas där.

Betänk att författaren av evangeliet hade en intention med det han skrev. Varför tog han med denna händelse? För att det var en kul anekdot?
Menar du att den händelsen är en bildlig berättelse? Att Jesus inte på riktigt fick trädet att vissna?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 23 apr 2012, 17:55

anundi skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Varför reagerar Jesus på detta okaraktäristiska sätt?
Allt Jesus gör är rätt och som det ska vara. Du har antingen läst fel bibelpassager, eller läst de rätta, men på fel sätt. Om Jesus hatar fikon så gör han det. Det är ok.
Du har missuppfattat historien. Jesus älskade fikon, men fick fikon.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 23 apr 2012, 17:57

TAB skrev: Ok, nu kanske jag börjar förstå lite mer.

Så Kristendomen är som en stor studiecirkel där man tolkar gamla texter. Alla får tolka hur dem vill, bara man tror att Jesus vad Guds son?
Alldeles riktigt.

Dessutom får man numera på sina ställen tolka "Jesus", "Gud" och "son" som man vill.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 23 apr 2012, 17:59

Dûrion Annûndil skrev:
Så frågan kvarstår. Varför reagerar Jesus på detta okaraktäristiska sätt?

För att även framstå som en förebild för coacher inom näringslivet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 23 apr 2012, 18:06

Hittade något som väl ska föreställa något slags förklaring här: http://www.answering-islam.org/svenska/ ... trdet.html

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 20:48

gubblukt skrev:Så, sammanfattningsvis kan man säga att efter ett jordeliv som profet är den enda information som Gud har lyckats (nåja) förmedla till oss på ett klart sätt själva grundidén att vi skall vara snälla mot varandra!?
Jesus får flera gånger frågan om hur han själv skulle sammanfatta sina läror, och så här säger han: "Du älska Herren din Gud av hela din själ, hela ditt hjärta och hela ditt förstånd och din nästa som dig själv".

De som aktivt valt och väljer att utmana sig själv på detta område kan berätta att det inte är helt enkelt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 20:49

Dûrion Annûndil skrev:
E_manuel skrev:

Menar du att den händelsen är en bildlig berättelse? Att Jesus inte på riktigt fick trädet att vissna?
Nej. Jag tror att det är uppenbart att författaren vill få oss att tro att Jesus fick trädet att vissna, och att han hade ett syfte med det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 20:50

Blenda skrev:Hittade något som väl ska föreställa något slags förklaring här: http://www.answering-islam.org/svenska/ ... trdet.html
Tack, det var intressant.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 23 apr 2012, 22:56

E_manuel skrev:Nej. Jag tror att det är uppenbart att författaren vill få oss att tro att Jesus fick trädet att vissna, och att han hade ett syfte med det.
Bibeln ljuger alltså?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 22:57

Dûrion Annûndil skrev:
E_manuel skrev:Nej. Jag tror att det är uppenbart att författaren vill få oss att tro att Jesus fick trädet att vissna, och att han hade ett syfte med det.
Bibeln ljuger alltså?
På vilket sätt menar du?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 23 apr 2012, 22:58

E_manuel skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Bibeln ljuger alltså?
På vilket sätt menar du?
Det står att Jesus fick trädet att vissna, men du menar att det var inte sant, utan bara något författaren ville få oss att tro?

Skriv svar