Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 13:56

Att pröva ett resonemang genom underbara samtal och sedan bestämma sig för att den ursprungliga tanken var korrekt låter inte som vidare god forskning. Och frågeställningen är av den arten att en bra forskare nog räknar med en viss egen bias.

Att du har vänner online är inget jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter att du vet någonting om människorna som diskuterar i denna tråd och jag tror inte heller att du betraktar dem som dina vänner.

När har du ändrat ståndpunkt?
We are the dead

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 14:38

Xantippa skrev: När har du ändrat ståndpunkt?
I denna tråd: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=35&t=17519

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 14:55

Men jag pratade ju om den här tråden och det gjorde du med.
We are the dead

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 23 maj 2012, 15:57

E_manuel skrev:
Specificera gärna inlägget du syftar på istället för att länka till hela tråden med 17 sidor text.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 19:19

Flabbergasted skrev:
E_manuel skrev:
Specificera gärna inlägget du syftar på istället för att länka till hela tråden med 17 sidor text.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 35#p572173

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 50#p572266

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 65#p572381

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 23 maj 2012, 22:43

Tack för det.
Du är alltså nu av åsikten att det inte är alls säkert att det funnits en specifik person som hette Jesus och som gjorde det som beskrivs i Bibeln?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 24 maj 2012, 10:38

Flabbergasted skrev:
Tack för det.
Du är alltså nu av åsikten att det inte är alls säkert att det funnits en specifik person som hette Jesus och som gjorde det som beskrivs i Bibeln?
Detta klarlades här:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 50#p572232

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 24 maj 2012, 14:06

E_manuel skrev:
Flabbergasted skrev:Du är alltså nu av åsikten att det inte är alls säkert att det funnits en specifik person som hette Jesus och som gjorde det som beskrivs i Bibeln?
Detta klarlades här:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 50#p572232
Vänta lite nu. Du hävdade först att du ändrat åsikt gällande:
E_manuel skrev:
matsw skrev:
E_manuel skrev:Skämtar du? Det är allmänt vedertaget att Jesus funnits inom vetenskapen. Det är inte ens 50/50.
Vad menar du med att Jesus funnits? Det är väldigt troligt att det finns/har funnits personer som hetat Jesus, även under första århundradet, tom predikande. Dert finns berättelser om en upprorsmakare som hette jesus och som korsfästes vid jerusalems förstörelse. Osv. Det finns antagligen hundratals personer som man skulle kunna säga var förebilden för den LITTERÄRA gestalten jesus.
Det kan jag hålla med om
Jag tolkar det som att du ändrat dig från åsikten att det är vedertaget inom vetenskapen att Jesus var en verklig person till åsikten att vi inte kan säga med någon säkerhet alls att den Jesus som beskrivs i bibeln faktiskt har funnits (vilket var det matsw skrev i sin post och som du sade dig hålla med om).
Men det du länkade till nu var nåt helt annat:
E_manuel skrev:Det är allmänt vedertaget att den Jesus som beskrivs i NT har existerat som person
vilket ju var precis din åsikt från början. Så vad är det du har ändrat ståndpunkt om?

Förtydliga därför tack, ditt svar på min fråga:
flabbergasted skrev:Du är alltså nu av åsikten att det inte är alls säkert att det funnits en specifik person som hette Jesus och som gjorde det som beskrivs i Bibeln?
Ett enkelt "ja" eller "nej" är fullgott svar.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 24 maj 2012, 18:57

Flabbergasted skrev: Jag tolkar det som att du ändrat dig från åsikten att det är vedertaget inom vetenskapen att Jesus var en verklig person till åsikten att vi inte kan säga med någon säkerhet alls att den Jesus som beskrivs i bibeln faktiskt har funnits (vilket var det matsw skrev i sin post och som du sade dig hålla med om).
Du har rätt i att min uppföljande kommentar var dåligt formulerad. Det jag avsåg är precis det som du beskriver ovan.
flabbergasted skrev:Du är alltså nu av åsikten att det inte är alls säkert att det funnits en specifik person som hette Jesus och som gjorde det som beskrivs i Bibeln?
Jag tror att Jesus har funnits, och att han är Guds son. Jag kan inte säga vet, eller säkert.

Stör du dig på detta? Du verkar vilja ha tvärsäkra svar, som de som du ställde i din andra tråden? Tyvärr jag kan inte ge dig tvärsäkra svar.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 24 maj 2012, 21:27

E_manuel skrev:
Flabbergasted skrev: Jag tolkar det som att du ändrat dig från åsikten att det är vedertaget inom vetenskapen att Jesus var en verklig person till åsikten att vi inte kan säga med någon säkerhet alls att den Jesus som beskrivs i bibeln faktiskt har funnits (vilket var det matsw skrev i sin post och som du sade dig hålla med om).
Du har rätt i att min uppföljande kommentar var dåligt formulerad. Det jag avsåg är precis det som du beskriver ovan.
Jag tror att Jesus har funnits, och att han är Guds son. Jag kan inte säga vet, eller säkert.
Jag är ledsen, det är sent och jag är trött, men jag får verkligen ingen rätsida på vad du säger dig ha ändrat ståndpunkt kring just gällande Jesus. Om du skulle kunna bara skriva två meningar: 1) "jag ansåg först X" och 2) "nu anser jag istället Y" så skulle jag vara väldigt tacksam.
E_manuel skrev:Stör du dig på detta? Du verkar vilja ha tvärsäkra svar, som de som du ställde i din andra tråden? Tyvärr jag kan inte ge dig tvärsäkra svar.
Det jag stör mig på är din tendens att uttala dig som att du har kunskap där du saknar den. Du gör påståenden som du hävdar är sanna utan att kunna visa något giltigt stöd för det. Du tycks dessutom inte själv ha tänkt igenom din egen tro särskilt noga, vilket bidrar till att jag har svårt att ta dig på allvar när du uttrycker dig om universum och Guds plats i det hela.

Skriv svar