Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Inlägg av JemyM » tor 05 apr 2012, 10:19

Återpostar en klassiker i sammanhanget. Vill man ser religiositet och meningsfullhet i sin renare form skall man fråga en spetsforskare om deras ämne.

Bild
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 05 apr 2012, 10:20

JemyM skrev:Sociologi säger du? Jag skulle sagt psykologi och kulturantropologi.
Antropologi? ja!
Psykologi nej, nej, nej.

Meningsskapande är en grupp process, psykologi är historiskt mer upptagen med individer.
För att något skall kännas meningsfullt måste det också kännas äkta därför finns det också stor potential att inte faktagrundade företeelser förlorar sin mening.
Äkthet är väldigt relevant för att uppleva något som meningsfullt. Äktheten är snarare något som förhandlas människor emellan och behöver inte ha något med vetenskap att göra. Äkthet kan förknippas med ett varumärke, person, plats, osv
Då känslan av äkthet faller bort skapas istället känslor om tvivel, otrygghet, kognitiv dissonans och saknad av meningsfullhet i tvärt kontrast mot det du skriver.
Nej, det har jag inte skrivit. Det säger sig självt att något blir irrelevant om det inte upplevs som meningsfullt.

Vetenskaplighet är alltså mer meningsfullt och mer meningsskapande eftersom den finner mening i verkligheten och löper föga risk för de negativa emotioner som kommer som nödvändig konsekvens av en icke faktagrundad hållning.
.... snip ....
Det är inte heller en slump att filmer som V för Vendetta och Flugornas Herre står oss närmare och därmed upplevs mer meningsfulla än t.ex. Oden och Tor. De är mer meningsfulla eftersom de står närmare vår upplevelse av att leva det moderna livet med de sociala och kulturella fenomen gruppkonflikter och kompromisslös politik innebär.
Detta säger mer om dig, och de du delar detta med, än om något annat.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 05 apr 2012, 10:21

E_manuel skrev:Nej det tror jag inte du kan finna någon slags stöd för i sociologin som formulerar begreppet "mening".
Ok. Jag sorterar det under kuriosa, och föredrar att betrakta detta det, låt oss kalla det för "korrelation till verkligheten", som betydelsefullt eller som en betydelsefull bonus.
Senast redigerad av 1 anundi, redigerad totalt 0 gånger.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 05 apr 2012, 10:23

Xantippa skrev:
E_manuel skrev:
Xantippa skrev:Med fler möjligheter att ta reda på hur världen är beskaffad överger också fler människor sin religiösa tro eller delar av den, inte sant?
Jag har faktiskt inga siffror på detta, har du? Vore intressant att läsa
Det finns så mycket man inte har siffror på. Låt oss säga att påståendet bygger på min övertygelse. Jag tror, starkt, att det finns ett samband mellan upplysning och mindre övertro.
Jag tror det finns fler troende än ateister, men någon måste väl ha undersökt detta?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tor 05 apr 2012, 10:24

anundi skrev:
E_manuel skrev:Nej det tror jag inte du kan finna någon slags stöd för i sociologin som formulerar begreppet "mening".
Ok. Jag sorterar det under kuriosa, och föredrar att betrakta detta det, låt oss kalla det för "korrelation till verkligheten", som betydelsefullt eller som en betydelsefull bonus.
Exakt, det säger något om dig. Men kan inte betraktas ha bäring för alla. Ens majoriteten.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 05 apr 2012, 10:51

E_manuel skrev:Exakt, det säger något om dig. Men kan inte betraktas ha bäring för alla. Ens majoriteten.
Vi har lång väg att vandra. :)

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 05 apr 2012, 10:54

E_manuel skrev:Meningsskapande är en grupp process, psykologi är historiskt mer upptagen med individer.
Vill man förstå vatten behöver man förstå vattenmolekyl, vattenmolekyler, is och ånga. Ignorera individ, grupp eller miljö och vatten blir obegripligt.

Kanske du menar att "grupper" och "grupprocesser" inte behöver människor, men vad tror du socialpsykologi, samhällspsykologi, kulturpsykologi och social kognition syftar till? Jag håller just nu på att fila på min C-uppsats om intergrupprelationer och gruppolarisering där den kognitiva tolkningen av polemiska begrepp är konsekvenser av att ingå i ett sammanhang som begränsats pågrund av individers sociala identitet. Konstruktion av grupp, medlem, ickemedlem och utgrupp bygger samtliga på psykologiska processer där grupprocesser blir helt obegripliga om man aktivt sållar bort "processaren".
Äkthet är väldigt relevant för att uppleva något som meningsfullt. Äktheten är snarare något som förhandlas människor emellan och behöver inte ha något med vetenskap att göra. Äkthet kan förknippas med ett varumärke, person, plats, osv
Människor är naturligt vetenskapmän som aktivt bygger en subjektiv rekonstruktion av sina upplevelser där vad som är för dem viktigt sorteras, kategoriseras, analyseras och kontinuerligt jämförs med nya intryck under hela livsloppet. Detta är en grundläggande del av vår konstruktion nödvändigt för vår funktion.
Det är därför stor risk att det som känns äkta men saknar verklighetsförankring på sikt kommer att förlora denna känsla.
Detta säger mer om dig, och de du delar detta med, än om något annat.
Det du sa nu är varesig argument eller fakta som styrker din position utan ett försök att fly ditt ansvar i att komma med sådana. Kanske du behöver fundera på det här lite till och passa på att informera dig om andra discipliner med samhällsvetenskaplig betydelse. Själv har jag tagit mig igenom både sociologi, socialantropologi, statsvetenskap, psykologi och idéhistoria vid det här laget.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Englund

Inlägg av Englund » tor 05 apr 2012, 11:00

JemyM skrev:Jag håller just nu på att fila på min C-uppsats
Jag hade fått för mig att du redan doktorerat i psykologi. Fast det kanske du har, men ändock filar på en gammal C-uppsats?!
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 05 apr 2012, 11:41

E_manuel skrev:För många skeptiker är det viktigt att berättelser är vetenskapligt grundade. Detta säger mer om dem själva, och deras identitetssträvan än något annat. För en skeptiker är en vetenskapligt grundad berättelse mer meningsfull än den som inte är det. Men är det så för alla människor? Knappast.

Det klassiska problemet är att vi förutsätter att alla är lika oss själva. Vem ska bestämma vad som är meningsfullt? Måste alla använda vetenskap som en premiss för att bedöma om en berättelse är meningsfull? Det är intolerant. Det faller på sin egen orimlighet och saknar insikt i berättelsens och ritualens funktion.
Tillstår du även att det finns massor av troende som anser det viktigt att deras ritualer/berättelser är vetenskapligt grundade?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 05 apr 2012, 12:28

Det är helt enkelt inte meningsfullt att tro på fantasifoster.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 05 apr 2012, 14:49

Englund skrev:
JemyM skrev:Jag håller just nu på att fila på min C-uppsats
Jag hade fått för mig att du redan doktorerat i psykologi. Fast det kanske du har, men ändock filar på en gammal C-uppsats?!
Nej, jag är faktiskt bara på C-nivå ännu. Doktorand är en målsättning.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 05 apr 2012, 17:28

En nackdel med den naturvetenskapliga världsbilden är att den inte talar till individen, att det inte är en berättelse med en själv som huvudperson. De s.k. "alternativs" världsbilderna kan ju göra det på ett helt annat sätt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 05 apr 2012, 17:42

Xantippa skrev:Med fler möjligheter att ta reda på hur världen är beskaffad överger också fler människor sin religiösa tro eller delar av den, inte sant?
Det verkar åtminstone så:
tonyf skrev:Så på bara c:a 250+250 år 0 ateister (men vetenskaplig revolution startad) till 1 ateist (och upplysningen i full blom) till nu ungefär flera tiotals procent i Europa. Ganska långsamt i en människas liv men ändå en mycket snabb historisk utveckling.
E_manuel skrev: Jag har faktiskt inga siffror på detta, har du? Vore intressant att läsa
Det finns många undersökningar nuförtiden. De undersöker något olika saker och de är alltid svåra att exakt tolka (och också bedömma exakt hur tillförlitliga de är). Men se t.ex. World Values Survey som en start.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 05 apr 2012, 18:13

E_manuel skrev:Sanning hjälper oss inte att förstå en berättelse eller rituals funktion. Det hjälper oss inte heller att förstå varför människor använder sig av berättelser och ritualer som inte är sanna. Det gör däremot "meningsfullhet". Sanning är underordnat.
Sanningen hjälper oss att förstå en berättelses eller rituals funktion. Detta är inte ens ett påstående om världen utan en ren truism: Sanningen om en berättelses eller rituals funktion är per definition av sanning en beskrivning av vad berättelsens eller ritualens funktion faktiskt är.

Och sedan för att berättelsen eller ritualen skall upplevas meningsfullt för de som tar del av den, så måste den uppfylla åtminstone något behov hos de som tar del av den. Detta är ju ofta (ungefär) psykologiska behov. Och vilka dessa är beror ju på vad för typ av berättelse eller ritual det är. För en berättlse så är det ju ofta ett behov av underhållning. Berättelsen behöver då inte nödvändigtvis vara starkt verklighetesförankrad i den meningen att berättelsens innehåll ger en sann beskrivning av världen. Och det kan vara (och är ofta) oproblematiskt om man inte ger något anspråk på att berättelsen så ger. Men att berättelsen(s innehåll) inte ger någon sann beskrivning av världen utan är ren underhållning är ju fortfarande en sanning. Och om man skulle påstå att den ger det utan att den ger det: en osanning. Och här börjar problemen. Ty även om det ofta inte märks, så finns hela tiden en risk med att leva i osanning. Som JemyM påpekade ovan, hela tiden en risk med dissonans. (Förutom då andra t.ex. mer praktiska risker som att det finns störe risk att handla fel i världen om man slarvar med vad som är sanna beskrivningar av världen eller inte. Och dessutom som Victor_Von_Doom påpekar att det kan vara meningslöst i sig självt att tro på osanningar (även om man inte märker det själv förrän den dissonans som JemyM talar om materialiseras).)

Berättelser och ritualer kan ju också vara meningsfulla i andra meningar att ge beskrivningar av verkligheten på andra sätt en underhållning. Som att manifestera gemenskaper av olika slag t.ex. Men detta kan de ju göra utan att då dessutom ge osanningar om världen. Ty om de gör det så blir de ju (av orsakerna bland annat som nämndes i stycket ovan i samband med underhållning) faktiskt mindre meningsfulla.

Problemet är ju att av olika orsaker så tenderar många berättelser och ritualer trots detta att ge osanna beskrivningar av världen. Inte minst religiösa berättelser och ritualer (men alls icke enbart religiösa). Och det är ett stort problem som gör dem mindre meningsfulla (eller kanske negativt meningsfulla). Ty världen är som den är oavsett vad vi tror eller tycker om det. Om vi lever i en falsk bild av världen så är fortfarande världen som den är, inte som vi felaktigt påstår att den är.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 05 apr 2012, 22:02

VeVeN skrev:En nackdel med den naturvetenskapliga världsbilden är att den inte talar till individen, att det inte är en berättelse med en själv som huvudperson. De s.k. "alternativs" världsbilderna kan ju göra det på ett helt annat sätt.
¨
Jag tror det är svårt för vissa att hantera bristen på enkla, "slutgiltiga" svar på allting.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Skriv svar