Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: Meningsfullt är viktigare än vetenskaplig

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 11:17

matsw skrev: knappast... Läs mitt svar.
Jag har läst. Jag ser fram emot Jacobs svar.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 12:01

E_manuel skrev:
så du har inget eget att komma med? Vad betydde då ditt "bingo"?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 12:07

matsw skrev:
E_manuel skrev:
så du har inget eget att komma med? Vad betydde då ditt "bingo"?
Mitt Bingo betydde att Jacob förstod.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 11:01

Tack för ett underbart samtal. Då kan vi sammanfatta detta med:

Nutidsmänniskor är fullt upptagna med att skapa mening. Det är trots allt denna mening som vi använder för att konstruera oss själva, en nödvändighet i en tid då vår identitet är mindre given.

Äkthet är ett mer relevant begrepp än sant. T ex kan äktheten i ett par "wranglers" uppskattas med tanke på dess association till vilda västern. Huruvida detta är sant är mindre relevant. Det upplevs som äkta tack vare en cirkulation av berättelser (ofta genom reklam) om "wranglers" förpassade i en vilda västern miljö.

Skeptiker finner mening i berättelser som är grundade i vetenskap och bevisföring. Detta är helt enkelt EN slags äkthet. Så är knappast fallet för alla. För en annan kan äkthet betygas av dess association till ett samfund, JR Tolkien eller Disney.

Mening är det som är överordnat. Det viktiga är inte att det upplevs som sant, utan som äkta. Huruvida det är vetenskapligt förankrat är bara en slags äkthet.

Med detta kan vi förstå varför en del människor väljer att tro på en religion. En skeptiker skulle säga: varför tror de på något som inte är sant? Det är inte det mest relevanta. Det mest relevanta är att de finner det meningsfullt.

Utan att förstå konstruktionen av mening och dess betydelse för våra liv kan vi inte förstå varför människor värderar berättelser. Oavsett berättelsens vetenskapliga förankring.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 12:43

E_manuel, är det en ren slump att din sammanfattande slutsats är identisk med den slutsats du skrev i början av tråden?
We are the dead

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 23 maj 2012, 13:02

E_manuel skrev:Mening är det som är överordnat. Det viktiga är inte att det upplevs som sant, utan som äkta.
Det är najs med känsla av "äkta" men vi överlever inte om vi gör avkall på sanning.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 13:04

Xantippa skrev:E_manuel, är det en ren slump att din sammanfattande slutsats är identisk med den slutsats du skrev i början av tråden?
Nej, inget har kommit till av en slump. Det har kommit till av en orsak.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 13:07

matsw skrev:
E_manuel skrev:Mening är det som är överordnat. Det viktiga är inte att det upplevs som sant, utan som äkta.
Det är najs med känsla av "äkta" men vi överlever inte om vi gör avkall på sanning.
Jag funderar på... kan vi överleva utan att göra någon avkall på sanning. Troligen inte?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 maj 2012, 13:09

E_manuel skrev:Nej, inget har kommit till av en slump.
Det vet du inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 13:09

E_manuel skrev:
Xantippa skrev:E_manuel, är det en ren slump att din sammanfattande slutsats är identisk med den slutsats du skrev i början av tråden?
Nej, inget har kommit till av en slump. Det har kommit till av en orsak.
Lustigt, men jag menar faktiskt allvar. Det du skriver efter att du tackar för "ett underbart samtal" är precis samma som du skriver i trådens början.
Det "underbara samtalet" har inte givit dig en enda ny infallsvinkel. Det skulle för mig kännas som ett väldigt meningslöst samtal och inte alls underbart.
We are the dead

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 13:17

Xantippa skrev:Lustigt, men jag menar faktiskt allvar. Det du skriver efter att du tackar för "ett underbart samtal" är precis samma som du skriver i trådens början.
Det "underbara samtalet" har inte givit dig en enda ny infallsvinkel. Det skulle för mig kännas som ett väldigt meningslöst samtal och inte alls underbart.
Samtalet lärde mig väldigt mycket. Mest om de som deltog i den. Däri var det underbart.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 13:21

E_manuel skrev:
Samtalet lärde mig väldigt mycket. Mest om de som deltog i den. Däri var det underbart.
Snälla, förklara dina insikter om de som deltog i samtalet. Hur dumma är de och hur skarpsynt är du?
We are the dead

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 13:26

Xantippa skrev:Snälla, förklara dina insikter om de som deltog i samtalet. Hur dumma är de och hur skarpsynt är du?
Jag kan försäkra dig om att det inte rör sig om någon intellektuell gradering, om det är det du far efter? Människan är mycket mer komplex än så.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 23 maj 2012, 13:29

E_manuel skrev:
Xantippa skrev:Snälla, förklara dina insikter om de som deltog i samtalet. Hur dumma är de och hur skarpsynt är du?
Jag kan försäkra mig om att det inte rör sig om någon intellektuell gradering, om det är det du far efter? Människan är mycket mer komplex än så.
Månndä?

Jag får känslan av att du ändå gör en gradering. Du pratar om ett underbart samtal där "du lärt dig massor" om de andra deltagarna. Det du lärt dig påverkar inte alls det du redan från början var övertygad om att du visste.

För det första är det omöjligt att lära sig någonting om någon annan via ett diskussionsforum.
För det andra verkar du ganska ointresserad av det där öppna samtalet du mellan raderna efterfrågar.
We are the dead

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 23 maj 2012, 13:35

Xantippa skrev:Jag får känslan av att du ändå gör en gradering.
Varför det? Det är väl rätt poänglöst? Tror du att jag sitter med papper och penna och författar en slags hi-score?
Xantippa skrev:Du pratar om ett underbart samtal där "du lärt dig massor" om de andra deltagarna. Det du lärt dig påverkar inte alls det du redan från början var övertygad om att du visste.
Att pröva ett resonemang och landa i detsamma är inte ett dåligt resultat. Det görs inom forskningen hela tiden.
Xantippa skrev:För det första är det omöjligt att lära sig någonting om någon annan via ett diskussionsforum.
Det håller jag verkligen inte med om. Jag har många vänner som jag endast träffat online
Xantippa skrev:För det andra verkar du ganska ointresserad av det där öppna samtalet du mellan raderna efterfrågar.
Hur jag "verkar" är din subjektiva upplevelse. Den kan jag inte ta ifrån dig.

Gällande det öppna samtalet så välkomnar jag den. Jag har vid flera tillfällen ändrat ståndpunkt.

Skriv svar