Argument till religionskritisk lektion

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Argument till religionskritisk lektion

Inlägg av Anders H » fre 13 apr 2012, 11:59

trilobite skrev:Ointelligent design kan ju vara kul att ta upp.
Det är ett kraftfullt argument. Jag personligen undviker argumentet, eftersom jag en gång sumpade det på ren facklig anatomisk kunskap. Jon använder detta argument flitigt med bravur. Han har rätt kompetens för att göra det.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » fre 13 apr 2012, 15:30

Förutom redan goda givna förslag vill jag vurma lite för de heliga skrifterna.
Själv har jag ju en fäbless för bibelns tokigheter...

Uppenbara argument för en påhittad gud kan vara att människan vill ha ordning och svar på existentiella frågor samt känna en högre mening med sitt liv.

Argument mot gudar kan vara att det finns så många olika gudar och religioner som hävdar att dessa gud(ar) är de enda existerande. En omöjlighet i sig.

Argument för att kritisera den abrahamitiska guden Jahve är att han är en tyrann (inte som argument mot existens, men som religionskritik). Se exempelvis:
Barnamord

Argument mot kristendomen är att bibeln tappar avsevärt i trovärdighet om man läser de partier kyrkorna gärna undviker.
Tokigheter i Nya testamentet (177 bibelställen)

Dela ut en bibel till var och en och låt dem använda uppslagsverket för bibelord som sällan hörs i kyrkorna:
AteistBibeln
Att de själva får se och läsa ur bibeln lär, enligt mig, vara en "frälsning" för religionskritiker...
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
hsvensson
Kontakt:

Inlägg av hsvensson » fre 13 apr 2012, 21:27

Om jag försöker se tillbaka på min egen - samt min bild av mina klasskamraters - attityd och kunskapsnivå när jag gick tredje året i gymnasiet så upplevde jag mig ganska udda som reflekterat så pass mycket kring teologiska frågor. Även när jag jämförde mig med andra kristna i min egen ålder. Trots detta fanns det en hel del gudsbevis jag inte stötte på förrän senare. Jag skulle tro att man kan vara relativt omedveten om apologetiken i den åldern och att det kan upplevas lite konstlat att bemöta argument som de först behöver sätta sig in i innan de ens kan förstå motargumenten (men samtidigt har jag dålig koll på hur ungdomar resonerar nu för tiden, och Wikipedia fanns ju inte ens när jag gick tredje året på gymnasiet, dvs 94/95).

Jag tror att man skulle kunna nå fram genom att, likt Daniel Dennett, illustrera hur mycket konstigheter folk tror på, och hur många det är som gör det (tänker t.ex. på när han visar en bild på ett område som bland annat rymmer den heliga floden Ganges, som är tagen från rymden och som visar en tydlig fläck bestående av flera miljoner människor som samlats vid en och samma plats samtidigt). Radar man upp några exempel och betonar att de alla inte kan vara en beskrivning av verkligheten, eftersom de i regel är ömsesidigt uteslutande, så visar man att människor är beredda att tro på uppenbart falska föreställningar och dessutom låta det styra hela ens liv. Jag tror att det möjligen kan få eleverna att börja reflektera kring åtminstone den problematiken. Det i sig, menar jag, illustrerar vikten av att ha ett kritiskt tänkande.

Mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 14 apr 2012, 12:06

Jag tycker du bör ta upp argumenten efter relevans. Gör lite research och se vilka argument som är vanligast och kanske hos vilka grupper.
Vill du ta upp något argument som var relevant för Aristoteles eller medeltida teologer. Gör för all del det, men nämn den historiska kontexten, och att det kanske inte är relevant idag. Förankra det hela i verkligheten, hoppa hellre över ett argument än att inte förklara varför du tar upp ett. Lycka till.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » lör 14 apr 2012, 16:34

hsvensson skrev:Om jag försöker se tillbaka på min egen - samt min bild av mina klasskamraters - attityd och kunskapsnivå när jag gick tredje året i gymnasiet så upplevde jag mig ganska udda som reflekterat så pass mycket kring teologiska frågor. Även när jag jämförde mig med andra kristna i min egen ålder. Trots detta fanns det en hel del gudsbevis jag inte stötte på förrän senare. Jag skulle tro att man kan vara relativt omedveten om apologetiken i den åldern och att det kan upplevas lite konstlat att bemöta argument som de först behöver sätta sig in i innan de ens kan förstå motargumenten (men samtidigt har jag dålig koll på hur ungdomar resonerar nu för tiden, och Wikipedia fanns ju inte ens när jag gick tredje året på gymnasiet, dvs 94/95).

Jag tror att man skulle kunna nå fram genom att, likt Daniel Dennett, illustrera hur mycket konstigheter folk tror på, och hur många det är som gör det (tänker t.ex. på när han visar en bild på ett område som bland annat rymmer den heliga floden Ganges, som är tagen från rymden och som visar en tydlig fläck bestående av flera miljoner människor som samlats vid en och samma plats samtidigt). Radar man upp några exempel och betonar att de alla inte kan vara en beskrivning av verkligheten, eftersom de i regel är ömsesidigt uteslutande, så visar man att människor är beredda att tro på uppenbart falska föreställningar och dessutom låta det styra hela ens liv. Jag tror att det möjligen kan få eleverna att börja reflektera kring åtminstone den problematiken. Det i sig, menar jag, illustrerar vikten av att ha ett kritiskt tänkande.

Mvh
Henrik
Fick mig att tänka på hur många i min gymnasieklass reagerade när vi såg en film där människor med olika religiös hemvist genomförde diverse ritualer. Det fnissades -- med rätta -- en hel del. Det gjordes förstås ingen undersökning av saken, men jag tvivlar starkt på att filmen bidrog till att förstärka synen på religion som någonting i allmänhet positivt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 19:19

ANOMALiES skrev:- Evolutionen gör en gud osannolik
Katolska kyrkan säger att Gud skapade genom evolutionen. Det kan man tycka vad man vill om, men uppenbarligen har de miljontals som omfamnar katolska kyrkans läror inget problem med detta argument? Det bör i vartefall nämnas?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 19:20

Andreas83 skrev:
Fick mig att tänka på hur många i min gymnasieklass reagerade när vi såg en film där människor med olika religiös hemvist genomförde diverse ritualer. Det fnissades -- med rätta -- en hel del. Det gjordes förstås ingen undersökning av saken, men jag tvivlar starkt på att filmen bidrog till att förstärka synen på religion som någonting i allmänhet positivt.
Huruvida det fnissades säger väl inget om ritualernas betydelse för dem som utförde dem? Snarare så bekräftar det väl det vi redan vet - nämligen att människan är rädda för det de inte känner till?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 14 apr 2012, 20:52

E_manuel skrev:
Katolska kyrkan säger att Gud skapade genom evolutionen. Det kan man tycka vad man vill om, men uppenbarligen har de miljontals som omfamnar katolska kyrkans läror inget problem med detta argument? Det bör i vartefall nämnas?
Den vetenskapliga teorin menar att det är ett naturligt urval som gör selektionerna. Att erkänna evolution går bra, utan att erkänna den vetenskapliga teorin. T.ex. kan man acceptera ett gemensamt ursprung och att Gud är upphovsmannen. Not science. Inte vår syn.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 21:02

Anders H skrev:
E_manuel skrev:
Den vetenskapliga teorin menar att det är ett naturligt urval som gör selektionerna. Att erkänna evolution går bra, utan att erkänna den vetenskapliga teorin. T.ex. kan man acceptera ett gemensamt ursprung och att Gud är upphovsmannen. Not science. Inte vår syn.
Evolutionen säger inget om att Gud finns. Eller inte finns. Därmed gör den varken gud sannolik eller osannolik.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 14 apr 2012, 21:09

E_manuel skrev:Evolutionen säger inget om att Gud finns. Eller inte finns. Därmed gör den varken gud sannolik eller osannolik.
Det är egentligen inte evolutionsteorin som gör Guds existens osannolik, utan god-of-the-gaps-argumentation applicerad på evolutionsteorin. Däremot, evolutionsteorin förklarar komplexitet och mångfald på ett lysande enkelt vis utan att åberopa några övernaturliga väsen, vilket betyder att en korrekt förståelse av teorin betyder att Gud, oavsett vilka eller vilken, inte behövs för att ekvationen ska gå ihop. God-of-the-gaps-resonemanget fungerar bättre på frågan om livets uppkomst, eftersom vetenskapen inte har något svar på den frågan. Men det är lika befängt att i det läget påstå att "jag förstår inte" leder till "det/de övernaturliga väsen som jag tror på".

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 21:11

Anders H skrev:
E_manuel skrev:Evolutionen säger inget om att Gud finns. Eller inte finns. Därmed gör den varken gud sannolik eller osannolik.
Det är egentligen inte evolutionsteorin som gör Guds existens osannolik
Exakt min poäng. Och det är detta påstående jag diskuterar "- Evolutionen gör en gud osannolik" och inget annat.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 14 apr 2012, 21:13

E_manuel skrev:Exakt min poäng. Och det är detta påstående jag diskuterar "- Evolutionen gör en gud osannolik" och inget annat.
En korrekt förståelse av teorin lämnar inget utrymme för Gud. Då förstår du den korrekt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 14 apr 2012, 21:15

Anders H skrev:
E_manuel skrev:Exakt min poäng. Och det är detta påstående jag diskuterar "- Evolutionen gör en gud osannolik" och inget annat.
En korrekt förståelse av teorin lämnar inget utrymme för Gud. Då förstår du den korrekt.
Det spelar ingen roll vad jag förstår. Det är argumentet vi diskuterar och inte min förståelse.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 14 apr 2012, 21:18

E_manuel skrev:Det spelar ingen roll vad jag förstår. Det är argumentet vi diskuterar och inte min förståelse.
Om du inte är en spelare i leken, är inte dina övernaturliga föreställningar heller en parameter. Arternas mångfald förklaras av evolutionsteorin utan gud/gudar, och som en följd av det, gör teorin att en gud som påstår sig vara inblandad, är osannolik. Och för att bekräfta det du säger: Helt oberoende av vad du förstår, ja.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 14 apr 2012, 22:42

Kanske lämpligt att låta denna tråd fortsätta i den riktning som den hade i stället för att grotta ner sig i ännu en diskussion om troende får tycka att vetenskap och gud funkar ihop. De flesta troende har ju en sådan inre föreställning, vilket liksom inte är någon idé att älta i den här diskussionen.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Skriv svar