Argument till religionskritisk lektion

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Argument till religionskritisk lektion

Inlägg av Anders H » sön 15 apr 2012, 08:24

trilobite skrev:Kanske lämpligt att låta denna tråd fortsätta i den riktning som den hade i stället för att grotta ner sig i ännu en diskussion om troende får tycka att vetenskap och gud funkar ihop. De flesta troende har ju en sådan inre föreställning, vilket liksom inte är någon idé att älta i den här diskussionen.
Jag har ingen åsikt, men evolutionsteori är vetenskap, och när den missrepresenteras borde man få ge replik. Eller spelar det roll att det är av religiösa skäl?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 15 apr 2012, 20:46

E_manuel skrev:
ANOMALiES skrev:- Evolutionen gör en gud osannolik
Katolska kyrkan säger att Gud skapade genom evolutionen. Det kan man tycka vad man vill om, men uppenbarligen har de miljontals som omfamnar katolska kyrkans läror inget problem med detta argument? Det bör i vartefall nämnas?
http://dl.dropbox.com/u/63396434/Gud%20 ... tionen.pdf
Vid kvällens litteraturstudium fick jag illustrerat hur katolska kyrkan får ihop det resonemanget. Ursäkta den taffliga scanningen.
Ernie 6/2004
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 15 apr 2012, 23:28

Jakob skrev:Att de själva får se och läsa ur bibeln lär, enligt mig, vara en "frälsning" för religionskritiker...
Nobody expects the Spanish Atheistic Inquisition! :)
http://www.youtube.com/watch?v=Ixgc_FGam3s
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Inlägg av ANOMALiES » mån 16 apr 2012, 19:54

E_manuel skrev:
Katolska kyrkan säger att Gud skapade genom evolutionen. Det kan man tycka vad man vill om, men uppenbarligen har de miljontals som omfamnar katolska kyrkans läror inget problem med detta argument? Det bör i vartefall nämnas?
Ett uppenbart problem med att försöka förena evolutionsteorin med en skapargud är frågan om när människan fick en själ. Evolverade själen fram? När i så fall? Betyder det att en föräldrarna till den första människan med själ varken kommer till himmel eller helvete efter döden? Förslag på lösning mottages tacksamt!
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Inlägg av ANOMALiES » mån 16 apr 2012, 19:57

Jakob skrev:Förutom redan goda givna förslag vill jag vurma lite för de heliga skrifterna.
Själv har jag ju en fäbless för bibelns tokigheter...

Uppenbara argument för en påhittad gud kan vara att människan vill ha ordning och svar på existentiella frågor samt känna en högre mening med sitt liv.

Argument mot gudar kan vara att det finns så många olika gudar och religioner som hävdar att dessa gud(ar) är de enda existerande. En omöjlighet i sig.

Argument för att kritisera den abrahamitiska guden Jahve är att han är en tyrann (inte som argument mot existens, men som religionskritik). Se exempelvis:
Barnamord

Argument mot kristendomen är att bibeln tappar avsevärt i trovärdighet om man läser de partier kyrkorna gärna undviker.
Tokigheter i Nya testamentet (177 bibelställen)

Dela ut en bibel till var och en och låt dem använda uppslagsverket för bibelord som sällan hörs i kyrkorna:
AteistBibeln
Att de själva får se och läsa ur bibeln lär, enligt mig, vara en "frälsning" för religionskritiker...
Jag skulle hemskt gärna ha en lektion och gå specifikt in på den abrahamitiska guden, men eftersom att jag inte vet vilken religion (om någon) eleverna bekänner sig till så behöver jag något som fungerar på så många gudar som möjligt. Att då gå in i detalj på de heliga skrifterna tror jag blir för specifikt - men om någon frågar om det på lektionen kör jag mer än gärna in en del tokigheter från Bibeln :wink:
Deus est mortuus. Logica obtinet.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » fre 20 apr 2012, 15:06

ANOMALiES skrev:
E_manuel skrev:
Ett uppenbart problem med att försöka förena evolutionsteorin med en skapargud är frågan om när människan fick en själ. Evolverade själen fram? När i så fall? Betyder det att en föräldrarna till den första människan med själ varken kommer till himmel eller helvete efter döden? Förslag på lösning mottages tacksamt!
Mycket intressanta frågor. Dessvärre har jag inga svar. Inte ens en gissning.

Skriv svar