Kod: Markera allt
static void Main(string[] args)
{
bool? gudFinns = null;
Console.WriteLine(gudFinns);
}

static void Main(string[] args)
{
bool? gudFinns = null;
Console.WriteLine(gudFinns);
}
Så vad är du agnostisk mot i en tråd som handlar om VoF:s förhållande till religion? Tandfén?micke.d skrev:Argumentera gärna om det jag säger, istället för om sånt som du hittar på.
Vem annars?Zoid skrev:Definierar du själv om beläggen är otillräckliga?micke.d skrev:Nej, jag är agnostiker i förhållande till alla X där det saknas belägg för X och det saknas belägg för icke-X. Eller om beläggen annars är otillräckliga.
Det kan man, men kanske inte för alla X.Zoid skrev: Du kan ju rent logiskt aldrig få en negativ evidens
Det torde framgå av tråden.Anders H skrev:Så vad är du agnostisk mot i en tråd som handlar om VoF:s förhållande till religion? Tandfén?micke.d skrev:Argumentera gärna om det jag säger, istället för om sånt som du hittar på.
Inga objektiva belägg alltså?micke.d skrev:Vem annars?Zoid skrev:Definierar du själv om beläggen är otillräckliga?micke.d skrev:Nej, jag är agnostiker i förhållande till alla X där det saknas belägg för X och det saknas belägg för icke-X. Eller om beläggen annars är otillräckliga.
Zoid skrev: Du kan ju rent logiskt aldrig få en negativ evidens
Gud är per definition övernaturlig, enhörningar är också övernaturliga. Om vi antar att övernaturliga väsen inte existerar behöver vi ju inte upprätta en checklista med tomtar, vättar, enhörningar, Loch Nessodjuret, etc... Logiken ger ju att enhörningar inte existerar om Gud inte existerar...Det kan man, men kanske inte för alla X.
Imponerande.micke.d skrev:Det torde framgå av tråden.Anders H skrev:Så vad är du agnostisk mot i en tråd som handlar om VoF:s förhållande till religion? Tandfén?micke.d skrev:Argumentera gärna om det jag säger, istället för om sånt som du hittar på.
Jag kanske missförstod vad du frågade om. Det jag menar är någon sorts utvärdering av beläggen är nödvändig. Finns det goda belägg är ju saken klar. (Vad du menar med objektiva belägg är jag inte säker på.)Zoid skrev:Inga objektiva belägg alltså?
Visst får du anta det, om du så vill. Menar du att detta antagande ger dig någon vetskap? Hur då?Zoid skrev:Zoid skrev: Du kan ju rent logiskt aldrig få en negativ evidensGud är per definition övernaturlig, enhörningar är också övernaturliga. Om vi antar att övernaturliga väsen inte existerar behöver vi ju inte upprätta en checklista med tomtar, vättar, enhörningar, Loch Nessodjuret, etc... Logiken ger ju att enhörningar inte existerar om Gud inte existerar...Det kan man, men kanske inte för alla X.
Problemet är nog då att "absolut säker på X (eller ~X)" är en fiktiv position som man rimligen inte kan nå med naturvetenskapliga metoder. Man kan ju alltid ha fel.micke.d skrev:Visst. Jag använder agnosticism i betydelsen att det handlar om vetskap, inte om åsikter. Enligt det skulle då allt utom 10 (och -10) vara agnostiskt.Moridin skrev:Men det finns ju mellanting, som du själv gick med på. Om 0 är "ingen åsikt i frågan om X existerar" och 10 är "vet säkert att X inte existerar", kan man ju vara en 6:a eller en 7:a etc. De behöver man inte säga att man anser sig ha säker kunskap, men 7 är ju mer nära 10 än vad -7 (alltså en mellanposition mellan "Vet säkert att X existerar" och "ingen åsikt i fråga om X existerar") är.
Jag antog ju att du inte hade glömt vad du skulle återkomma till, men det var tydligen ett felaktigt antagande. Jag borde kanske ha insett att du inte hade för avsikt att återkomma i den frågan.Anders H skrev:Imponerande.micke.d skrev:Det torde framgå av tråden.
Du antar här implicit att X är en fråga som låter sig undersökas med naturvetenskapliga metoder. Alla X är inte såna, vad jag förstår. Menar du att alla X går att undersöka med naturvetenskapliga metoder?Moridin skrev:Problemet är nog då att "absolut säker på X (eller ~X)" är en fiktiv position som man rimligen inte kan nå med naturvetenskapliga metoder. Man kan ju alltid ha fel.
Sannolikheten att dessa väsen skulle finnas är såpass liten att det ger mig tillräckligt mycket vetskap för att fastställa att de inte existerar (att jag sedan inte kan bevisa det är ju en akademisk fråga).micke.d skrev: Visst får du anta det, om du så vill. Menar du att detta antagande ger dig någon vetskap? Hur då?
Hur bedömer du sannolikheter i det här sammanhanget?Zoid skrev:Sannolikheten att dessa väsen skulle finnas är såpass liten att det ger mig tillräckligt mycket vetskap för att fastställa att de inte existerar (att jag sedan inte kan bevisa det är ju en akademisk fråga).
Vilken kunskap menar du att man kan nå genom att tillämpa rakkniven i detta sammanhang? Hur?Victor_Von_Doom skrev:DUH... WILLIAM AV OCKHAM!
Du undviker frågan, vilket är att "säker på X" är principiellt en onåbar position ur ett naturvetenskapens position. Så det går lätt att säga att någon annan inte kan vara säker på X eller ~X, men det är ju inte detta man menar.micke.d skrev:Du antar här implicit att X är en fråga som låter sig undersökas med naturvetenskapliga metoder. Alla X är inte såna, vad jag förstår. Menar du att alla X går att undersöka med naturvetenskapliga metoder?Moridin skrev:Problemet är nog då att "absolut säker på X (eller ~X)" är en fiktiv position som man rimligen inte kan nå med naturvetenskapliga metoder. Man kan ju alltid ha fel.