Tillåt mig citera ett par meningar från slutklämmen...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 11 apr 2012, 22:04

...i boken Förnuft och högmod av Lena Andersson angående islamsk terrorism och Bin Laden.
Omhuldandet av religiositet som något varmt och känsligt fortgår hur verkligheten än ser ut. Religiösa ledare kan inte vara onda, terrorism kan inte härledas ur religion eftersom religion är det goda och sköra i människan. Om man ändå halkat snett och sprängt bomber i lärans namn är det för att man tolkat den fel. Läran och gudarna måste alltid fredas, även av dem som inte tror. Jag undrar om icke-kommunister var lika ivriga att framhålla att Ulrike Meinhof tolkat kommunismen fel.
När man betraktar hennes mod och uppriktighet, undrar jag varför Lars Vilks fick alla jihads?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Tillåt mig citera ett par meningar från slutklämmen...

Inlägg av Vidugavia » ons 11 apr 2012, 22:09

Anders H skrev:...i boken Förnuft och högmod av Lena Andersson angående islamsk terrorism och Bin Laden.
Omhuldandet av religiositet som något varmt och känsligt fortgår hur verkligheten än ser ut. Religiösa ledare kan inte vara onda, terrorism kan inte härledas ur religion eftersom religion är det goda och sköra i människan. Om man ändå halkat snett och sprängt bomber i lärans namn är det för att man tolkat den fel. Läran och gudarna måste alltid fredas, även av dem som inte tror. Jag undrar om icke-kommunister var lika ivriga att framhålla att Ulrike Meinhof tolkat kommunismen fel.
När man betraktar hennes mod och uppriktighet, undrar jag varför Lars Vilks fick alla jihads?
Citerar Andersson några icke-muslimer som ivrigt hävdar att Bin Laden tolkat islam fel?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 11 apr 2012, 22:30

En stor del av hennes bok handlar om förhållandet till islam. Man växer av att läsa den, hon visar prov på genuin respekt för människan. Du får dock inga direkta citat, men du kommer säkert att känna igen några av de turer hon hänvisar till. Köp!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 11 apr 2012, 22:33

Som jag misstänkte då.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 12 apr 2012, 05:13

Vidugavia skrev:Som jag misstänkte då.
oh, vilken makalös slagfärdighet... Kan du nedlåta dig till att faktiskt skriva något mer än vaga insinuationer?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 06:32

Vidugavia skrev:Som jag misstänkte då.
Har du läst boken, eller spelar jag boll mot en vägg? Men på sätt och vis kastar du annat ljus över min fråga. Den handlade inte om trovärdigheten hos dem som kritiserar böcker de inte läst, men det jag misstänker är att religionens riddare agerar reflexmässigt. En bild (såsom rondellhunden) är så mycket tydligare än en text, men texter kan också häda. Du gör min poäng.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 06:34

matsw skrev:oh, vilken makalös slagfärdighet... Kan du nedlåta dig till att faktiskt skriva något mer än vaga insinuationer?
Notera att min frågeställning i trådöppningen inte handlar om Lena Anderssons trovärdighet, utan om apologeternas reaktioner. Törs du dra någon slutsats efter det som spelats upp här?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 12 apr 2012, 09:31

Mina slutsatser är att Lena Anderssons bok förmodligen inte är intressant att läsa om hon inte kan citera några icke-muslimer som ivrigt hävdar att Bin Laden tolkat islam fel. Om hon inte kan göra detta så är hennes resonemang förmodligen en halmgubbe och därför ointressant för att förstå någonting annat än hennes egna argumentationsteknik.

Halmgubberisken ökas också av det onyanserade sätt hon beskriver sina tänkta meningsmotståndare på. Det är inte bara så att sagda meningsmotståndare vill undvika vad de ser som orimliga kollektiviseringar, påpeka att Bin Laden inte kan ses som representativ för muslimer i allmänhet och att väldigt många muslimska teologer ser hans dåd som omoraliska.

De ivriga icke-muslimska islamförsvararna menar enligt Andersson att:

- Religiositet är i alla avseenden något positivt som alltid ska försvaras oavsett situation.
- Religiösa ledare kan inte vara onda.
- Terrorism kan inte inspireras av religion.
- All terrorism som säger sig vara inspirerad av religion bygger på feltolkningar av läran.

Dessa punkter formerar en väldigt extrem världsbild som jag ärligt talat inte kan påminna mig ha stött på i sinnevärlden. För att jag ska ta denna beskrivning på allvar behöver jag tydliga belägg för dess realreferens. Andersson beskriver sin uppfattning av "apologeternas reaktioner". Denna beskrivnings relevans är avhängig om det är en trovärdig återgivning av existerande och på något sätt inflytelserika icke-muslimska perspektiv på Bin Ladens terroristverksamhet.

Annars är det lika bra att avfärda det hela som en halmgubbe och konstatera: Som jag misstänkte då.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 09:33

Vidugavia skrev:Mina slutsatser är att Lena Anderssons bok förmodligen inte är intressant att läsa om hon inte kan citera några icke-muslimer som ivrigt hävdar att Bin Laden tolkat islam fel. Om hon inte kan göra detta så är hennes resonemang förmodligen en halmgubbe och därför ointressant för att förstå någonting annat än hennes egna argumentationsteknik.

Halmgubberisken ökas också av det onyanserade sätt hon beskriver sina tänkta meningsmotståndare på. Det är inte bara så att sagda meningsmotståndare vill undvika vad de ser som orimliga kollektiviseringar, påpeka att Bin Laden inte kan ses som representativ för muslimer i allmänhet och att väldigt många muslimska teologer ser hans dåd som omoraliska.

De ivriga icke-muslimska islamförsvararna menar enligt Andersson att:

- Religiositet är i alla avseenden något positivt som alltid ska försvaras oavsett situation.
- Religiösa ledare kan inte vara onda.
- Terrorism kan inte inspireras av religion.
- All terrorism som säger sig vara inspirerad av religion bygger på feltolkningar av läran.

Dessa punkter formerar en väldigt extrem världsbild som jag ärligt talat inte kan påminna mig ha stött på i sinnevärlden. För att jag ska ta denna beskrivning på allvar behöver jag tydliga belägg för dess realreferens. Andersson beskriver sin uppfattning av "apologeternas reaktioner". Denna beskrivnings relevans är avhängig om det är en trovärdig återgivning av existerande och på något sätt inflytelserika icke-muslimska perspektiv på Bin Ladens terroristverksamhet.

Annars är det lika bra att avfärda det hela som en halmgubbe och konstatera: Som jag misstänkte då.
Innan jag kommenterar detta, vad vet du om de belägg som redogörs i boken, och bör du inte avfärda dessa först?

Edit: Visst ja, du hade inte läst boken. Sorry.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 12 apr 2012, 09:52

Anders H skrev:Innan jag kommenterar detta, vad vet du om de belägg som redogörs i boken, och bör du inte avfärda dessa först?

Edit: Visst ja, du hade inte läst boken. Sorry.
Jag hymlar inte med att jag har fördomar gällande en massa saker. Det är mycket möjligt att Andersson har belägg för sin väldigt extrema framställning av hur ivriga islamförsvarande icke-muslimer resonerar men jag bedömer det som ganska osannolikt utifrån tidigare erfarenheter av dylika resonemang. Fördomar sparar tid.

Då jag trots mina fördomar dock är öppen för möjligheten att Andersson har rätt så undrar jag därför ödmjukt om Andersson, för att stärka sin tes, citerar några icke-muslimer som ivrigt hävdar att Bin Laden tolkat islam fel. Det går också bra om hon exemplifierar någon specifik ivrig islamförsvarande icke-muslim vars argumentation kan sammanfattas enligt ovanstående.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 10:03

Nu är min poäng redan gjord, så nu skulle vi kunna diskutera hennes belägg, men det får bli i en annan tråd. Det viktiga här är att man (i detta fall du) inte behöver veta vad man pratar om, för att kunna säga att de som kritiserar religion (i detta fallet Islam) har fel. Det bestrider du inte va?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 12 apr 2012, 10:29

Anders H skrev:Nu är min poäng redan gjord, så nu skulle vi kunna diskutera hennes belägg, men det får bli i en annan tråd. Det viktiga här är att man (i detta fall du) inte behöver veta vad man pratar om, för att kunna säga att de som kritiserar religion (i detta fallet Islam) har fel. Det bestrider du inte va?
Det är smått bisarrt hur mycket du kan fantisera ihop utifrån vad jag skriver. Det Andersson gör ovan är inte att kritisera Islam utan det hon kritiserar är påstådda icke-muslimska försvarare av Islam.

Även om jag är skeptisk utifrån mina tidigare erfarenheter av dylika resonemang så är jag öppen för att hon kan ha rätt. Men då vill jag först ha något slags belägg för att hon vet vad hon pratar om. Gärna citat av vem det är hon pratar om.

Det är Andersson och du som gillande citerar henne som gör en beskrivning av världen och det är därför på er som bevisbördan ligger att belägga påståendena.

Jag har ännu inte uttalat mig gällande att hon har rätt eller fel. Det kan mycket väl vara så att hennes beskrivning är relevant för något i sinnevärlden men det kan också vara en ointressant halmgubbe.

Sedan så är det givetvis helt rimligt, även för totalt okunniga människor, att avfärda kritiker av islamförsvarare, islam, ishockey, global uppvärmning och prinsesstårta så länge sagda kritiker inte kan belägga sina påståenden om det aktuella ämnet.

Jag upprepar därför min undran:
Citerar Andersson några icke-muslimer som ivrigt hävdar att Bin Laden tolkat islam fel? Exemplifierar hon någon specifik ivrig islamförsvarande icke-muslim vars argumentation kan sammanfattas enligt ovanstående?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 11:20

Eftersom Vidugavia oroar sig för Lena Anderssons yrkesskicklighet så kan jag givetvis upprepa mitt svar. Det finns gott om belägg i form av hänvisning till händelseförlopp, om än inga direkta citat. Eftersom vi pratar om just den vi pratar om, är Vidugavias oro extra obefogad. Du har säkert läst annat hon har skrivit, och vet mycket väl att hon inte bara slänger ur sig saker. Det Andersson gör är som sagt inte att kritisera Islam utan det hon kritiserar är påstådda icke-muslimska försvarare av Islam, och Boken innehåller många kapitel, på några sidor var, som återger sådana händelser. Mediarapportering, domslut, ledarskribenters reaktioner, med mera. Det håller den kvalité hon brukar leverera, Vidugavias oro är helt obefogad.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 12 apr 2012, 11:54

Anders H skrev:
matsw skrev:oh, vilken makalös slagfärdighet... Kan du nedlåta dig till att faktiskt skriva något mer än vaga insinuationer?
Notera att min frågeställning i trådöppningen inte handlar om Lena Anderssons trovärdighet, utan om apologeternas reaktioner. Törs du dra någon slutsats efter det som spelats upp här?
Att du drog upp storgäddan! Gratulerar! Snyggaste exemplaret jag sett. Intressant att se hur reflexmässigt hen slukade det.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 12 apr 2012, 12:00

Jag tackar och bockar. :-)

Skriv svar