Cherry Picking

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: Cherry Picking

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 23:20

Gambit skrev: Vad vill du man ska göra?
Att inse att man själv ägnar sig åt det, kan inte vara skadligt. Tvärtom det kan vara en god självinsikt.
Gambit skrev: Låta bli att påpeka uppenbar körsbärsplockning av artighet?
Jag tänker att det är intressant är varför man påpekar detta, och hur man gör det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 23:21

Dûrion Annûndil skrev:I ett av dina tidigaste inlägg föreslog du att det skulle vara en rökridå eller halmgubbe att komma med den kritiken, "anklagelsen", men nu anser du att det alla gör det jämt och ständigt. Då borde det väl vara viktigt att påpeka detta problem?
Ett stort problem har varit att jag inte förstått hur du/ni definierat detta. Om "påpeka att andra ägnar sig åt körsbärsplockning" är metoden, så kan den användas på olika sätt.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 23:29

J.K Nilsson skrev:
E_manuel skrev: Nej, det får står för den kognitiva vetenskapen. Är du väl bekant med den?
Jag kan gå med på att den beskriver hur man arbetar med den tårtbit man är intresserad av, inte att du försöker arbeta med hela tårtan. När du plockar körsbärna ur det tårtbiten då har du passerat den kognitiva vetenskapens domäner och närmar dig oärligheten. Det är genom att vi har forskningsfrihet som vi klarar av att beskriva hela tårtan, det är genom forskningsfriheten vi kan få återmatning om vi fokuserar för mycket på vissa detaljer i en tårtbit så vi kan bli bättre. Vetenskap är en pågående process, det är när man maniskt hävdar någonting som vi kliver av processen och ägnar oss något annat.

J.K Nilsson
Hur forskare arbetar i sin profession skiljer sig väl ändå hur de agerar i sin vardag? På jobbet kan vi följa en vetenskaplig dokumenterad och distribuerad metod, men det är knappast så vi fungerar i vardagen? När vi köper glass? Uppfostrar barn? Etc.

Jag inbillar mig att alla är rätt lika på det sättet, men att det görs överdrivna nummer av detta bland skeptiker?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 23 apr 2012, 23:41

Jo men så här:

En löpsedel på aftonbladet med efterföljande rubrik i tidningen:
"Mobiltelefoner kan ge dig cancer" I artikeln kan vi läsa om hur ett forskarlag har hittat ett svagt samband mellan att använda mobiltelefon och förekomst av en viss cancersort. I mitten av artikeln kommer de obligatoriska uttalandena av Kjell Hansson-Mild, i slutet av artikeln skriver man pliktskyldigast att forskarlaget själv inte kan finna ett statistiskt säkerställt samband.

Aftonbladet försöker inte ge sken av att vara vetenskaplig alltså är det fel att säga att dom Pseudovetenskapliga. Däremot har man plockat bitar ur rapporten och rapporterat som om det var slutsatsen fast man inte skriver att man själva har tolkat rapporten så utan man gör en "lekmanna"-tolkning av det resultat som forskargruppen redovisar innan de behandlar det statistiskt. Här har man körsbärsplockat för att bygga en poäng själv som det egentligen inte finns stöd för. Det går inte att säga att dom ljuger men dom är inte ärliga heller.

Det går utöver "kognitiv psykologi".

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 23 apr 2012, 23:46

E_manuel skrev: Jag inbillar mig att alla är rätt lika på det sättet, men att det görs överdrivna nummer av detta bland skeptiker?
Bara när folk försöker övertyga andra hur förträffligt deras val är. Om de väljer glass själva och påstår att det är den godaste den har ätit så är det inte så mycket att orda om men när man börjar svamla om Anna Wahlgren-barnuppfostran så är det gula kortet nära. Och framför allt när någon ramlar in här på forumet och påstår att vi etablerade medlemmar har fel och drar upp sin historia om varför vi har fel...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 23:48

En majoritet av våra kognitiva processer är omedvetna eller hur? Då är det väl knappast rättvist att hänvisa till de få tillfällen då de är det?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 23 apr 2012, 23:52

J.K Nilsson skrev: Och framför allt när någon ramlar in här på forumet och påstår att vi etablerade medlemmar har fel och drar upp sin historia om varför vi har fel...
Menar du att du är biased mot nya medlemmar? Och på vilket sätt spelar det någon som helst roll hur länge man varit här?

Användarvisningsbild
matsw

Cherry Picking

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 02:44

E_manuel skrev:En majoritet av våra kognitiva processer är omedvetna eller hur? Då är det väl knappast rättvist att hänvisa till de få tillfällen då de är det?
anser du att man bör efterstäva rationell argumentation eller anser du att det är HYCKLERI eftersom vi är så ändå är så irrationella?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 07:09

matsw skrev:
E_manuel skrev:En majoritet av våra kognitiva processer är omedvetna eller hur? Då är det väl knappast rättvist att hänvisa till de få tillfällen då de är det?
anser du att man bör efterstäva rationell argumentation eller anser du att det är HYCKLERI eftersom vi är så ändå är så irrationella?
Det är bra att kunna argumentera rationellt

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tis 24 apr 2012, 07:49

Jag kan förstå lite grann vad E_manuel far efter. När det handlar om sakförhållanden är cherrypicking alltid ett problem, eftersom slutsatsen blir falsk. Men när det handlar om vad man väljer att tycka/"tro" så är det fritt fram för alla att sätta ihop sitt eget lilla partiprogram/religiösa manifest i huvudet med de bitar man gillar. Man kan fortfarande kritiseras för inkonsistens och för att det man tycker är fel i den andres ögon, men att det är cherrypicking är inte nödvändigtvis ett problem i sig i det fallet.

Exempel:

Jag känner kristna som inte skäms över att bara ha valt ut de "goda" delarna i Bibeln och skiter i att såväl tro på som försvara resten av den.
Om man däremot för fram budskapet att kristendom är alltid bra, och gudsbilden i bibeln alltid är god, och enbart visar sina privat utvalda delar som bevis, blir det problem.

En politiskt intresserad person kan välja de delar ur nationaldemokraternas partiprogram som hen gillar, och stå för de åsikterna, utan att behöva anklagas för att försöka dölja de delar i partiprogrammet som innehåller helknäppa saker.
Om man däremot hävdar att allt partiet står för, eller allt i partiprogrammet, är bra, och vägrar erkänna de knäppa delarna är det en felaktig representation av partiet/partiprogrammet.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:00

amandaduregard skrev:Jag kan förstå lite grann vad E_manuel far efter. När det handlar om sakförhållanden är cherrypicking alltid ett problem, eftersom slutsatsen blir falsk. Men när det handlar om vad man väljer att tycka/"tro" så är det fritt fram för alla att sätta ihop sitt eget lilla partiprogram/religiösa manifest i huvudet med de bitar man gillar. Man kan fortfarande kritiseras för inkonsistens och för att det man tycker är fel i den andres ögon, men att det är cherrypicking är inte nödvändigtvis ett problem i sig i det fallet.

Exempel:

Jag känner kristna som inte skäms över att bara ha valt ut de "goda" delarna i Bibeln och skiter i att såväl tro på som försvara resten av den.
Om man däremot för fram budskapet att kristendom är alltid bra, och gudsbilden i bibeln alltid är god, och enbart visar sina privat utvalda delar som bevis, blir det problem.

En politiskt intresserad person kan välja de delar ur nationaldemokraternas partiprogram som hen gillar, och stå för de åsikterna, utan att behöva anklagas för att försöka dölja de delar i partiprogrammet som innehåller helknäppa saker.
Om man däremot hävdar att allt partiet står för, eller allt i partiprogrammet, är bra, och vägrar erkänna de knäppa delarna är det en felaktig representation av partiet/partiprogrammet.
Jag skulle personligen inte använda orden "lite grann". Jag skulle säga att du mycket väl förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 24 apr 2012, 13:18

amandaduregard skrev: Jag känner kristna som inte skäms över att bara ha valt ut de "goda" delarna i Bibeln och skiter i att såväl tro på som försvara resten av den.
Det är alltid problem med att använda bibeln som källa på det här sättet. Bibeln är nämligen ingen samling åsikter utan själva källmaterialet för sanningshalten till den kristna tron. Om man vill tro på sanna saker måste man ha en systematisk och rationell, ja vetenskaplig metod för att sålla bort det som är falskt. Erkänner man att man inte har en sådan här grund så erkänner man att det inte finns några rationella skäl att tro på Bibelns värde som källmaterial för religionen.

Att hålla på så här med bibeln är lite som att lyfta fram alla gånger börsen gick upp år 2009 och hävda att det inte alls var någon finanskris det året.

Jag kan också välja ut det som jag tycker verkar bra med Jesus idéer (jag tycker de är rätt crappy i jämförelse med annat idégods - Jesus för mig framstår mest som fanatisk, mästrande och kategorisk), men det gör ju knappast idéerna sanna rent objektivt. Åsikterna blir åsikter bland mängden - jämförbara med din närmaste insändare (ja det är ingen särskilt stor filosofisk verkshöjd på Jesus i dagens läge). Och Jesus kan omöjligt bli till gud bara för att man råkar gilla hans idégods.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tis 24 apr 2012, 14:25

Victor_Von_Doom skrev:
amandaduregard skrev: Jag känner kristna som inte skäms över att bara ha valt ut de "goda" delarna i Bibeln och skiter i att såväl tro på som försvara resten av den.
Det är alltid problem med att använda bibeln som källa på det här sättet. Bibeln är nämligen ingen samling åsikter utan själva källmaterialet för sanningshalten till den kristna tron. Om man vill tro på sanna saker måste man ha en systematisk och rationell, ja vetenskaplig metod för att sålla bort det som är falskt. Erkänner man att man inte har en sådan här grund så erkänner man att det inte finns några rationella skäl att tro på Bibelns värde som källmaterial för religionen.
Ja, det erkänner de allt. De tror la mest på de fina grejerna för att det känns gött, och hanterar det ungefär som en ordspråksbok.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 24 apr 2012, 17:33

J.K Nilsson skrev: Annars är jag förvånad över att ingen kommit upp den här än:
http://www.youtube.com/watch?v=gVSKKsQ_xzw

J.K Nilsson
Dude! Första jag gjorde, juh!
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 24 apr 2012, 18:35

Annars finns ju en film om cherry picking i bibeln, som alla som citerar måste se. http://www.youtube.com/watch?v=SfrO6LJyhII
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar