Övergreppen på barn i religionsfrihetens namn måste stoppas

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
katten

Övergreppen på barn i religionsfrihetens namn måste stoppas

Inlägg av katten » sön 22 apr 2012, 21:15

Margó Ingvardon hade en debattartikel i DN idag 22/4 2012.
"Onda andar. Fallet i Borås med djävulsutdrivning på ett barn- där samtliga åtalade friades- är ännu ett exemempel på hur barn utsätts för fasansfulla övergrepp i religionsfrihetens namn. Det är dags för trossamfunden att säga ifrån, att barn inte får kränkas på detta sätt. Barn upp till tolv års ålder bör "fridlysas" från religiös utövning i såväl samfund som friskolor."

Mycket tänkvärt, men hennes utredning " I god tro" från 1998 verkar inte ha lett någon vart?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Övergreppen på barn i religionsfrihetens namn måste stop

Inlägg av Anders H » mån 23 apr 2012, 08:05

Religionsfriheten ska inte ge något utrymme för barnmisshandel, men den förekommer i debatten, även när det gäller t.ex. rituell omskärelse. Vad som får och inte får göras är reglerat ändå. Religionsfrihet ger dig inte rätten att tro, den har du ändå. Relgionsfrihet ger dig inte rätten att misshandla dina barn, den har du inte ändå. Religionsfriheten åberopas däremot gärna av rättshaverister som vill ha särskilda privilegium. Men det allra största problemet är synen på just religiös tro.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 27 apr 2012, 16:07

Apropå repliker som sagts i debatten om omskärelse, så kan det inte förbjudas rätt och slätt. Om en operation mot fimos misslyckas, löste man det åtminstone förr med att helt enkelt ta bort förhuden. Jag tror att det fortfarande är aktuellt. Religiöst motiverade ingrepp och rituella ingrepp utan bedövning är vad vi vänder oss emot. Just judisk omskärelse är inte medicinskt motiverad och ibland utförd utan bedövning.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 26 jun 2012, 22:57

Problemet att skilja mellan religiösa ingrepp och medicinska ingrepp har förvirrat Mattias Irving till den milda grad att han vill tillåta ingreppen helt oavsett. Därför erbjuder jag mig att skära förhuden av Mattias Irving, utan bedövning.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tis 26 jun 2012, 23:38

En trevlig utveckling i frågan:
Tysk domstol förbjuder omskärelse
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 27 jun 2012, 08:34

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » ons 27 jun 2012, 08:46

När sitter ni och skapar identitet genom att jämföra era snoppar och mobba den som har förhud?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 27 jun 2012, 08:47

Kan inte låta bli att tänka på hur förhånad och förlöjligad Kire blev då han hävdade att rituella övergrepp på barn förekom...

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 27 jun 2012, 09:11

Anders H skrev:Och så ett mindre trevligt försvar av barnimsshandel: Att bli av med förhuden utan bedövning ska ses som att sätta tandställning på barnet.
Jo, man ser ju spädbarn med tandställning och ärr efter öronoperationer tamefan överallt.

Jag är så lyckligt lottad att jag sluppit båda, men om man nu behöver såna ingrepp kommer det väl ändå senare i livet än en omskärelse?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 27 jun 2012, 09:14

Gambit skrev:
Anders H skrev:Och så ett mindre trevligt försvar av barnimsshandel: Att bli av med förhuden utan bedövning ska ses som att sätta tandställning på barnet.
Jo, man ser ju spädbarn med tandställning och ärr efter öronoperationer tamefan överallt.

Jag är så lyckligt lottad att jag sluppit båda, men om man nu behöver såna ingrepp kommer det väl ändå senare i livet än en omskärelse?
Kan inte låta bli att tänka på de där mammorna som låter operera sina barn för att de ska uppträda på diverse skönhetstävlingar.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » ons 27 jun 2012, 09:19

Jag får inte jämförelsen att hålla riktigt, huruvida tandställning är medicinskt nödvändig varierar från fall till fall - men det görs i alla fall en individuell bedömning.

Om det fanns en sekt som satte tandställning på alla sina barn vid en viss ålder skulle jag definitivt ifrågasätta det.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 27 jun 2012, 09:28

Jonas Duregård skrev:
Jag får inte jämförelsen att hålla riktigt, huruvida tandställning är medicinskt nödvändig varierar från fall till fall - men det görs i alla fall en individuell bedömning.

Om det fanns en sekt som satte tandställning på alla sina barn vid en viss ålder skulle jag definitivt ifrågasätta det.
Att jämförelsen inte riktigt håller, var ett försiktigt och diplomatiskt sagt. Jag själv skulle säga att Torbjörn har helt fel. Men det är ju fortfarande trevligare för barnet att få rituell tandställning... Tro mig...

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 27 jun 2012, 13:10

katten skrev:Margó Ingvardon hade en debattartikel i DN idag 22/4 2012.
"Onda andar. Fallet i Borås med djävulsutdrivning på ett barn- där samtliga åtalade friades- är ännu ett exemempel på hur barn utsätts för fasansfulla övergrepp i religionsfrihetens namn. Det är dags för trossamfunden att säga ifrån, att barn inte får kränkas på detta sätt. Barn upp till tolv års ålder bör "fridlysas" från religiös utövning i såväl samfund som friskolor."

Mycket tänkvärt, men hennes utredning " I god tro" från 1998 verkar inte ha lett någon vart?

Men sådant här är rena och skära utopier. Jag gillar inte Invardons svammel, hur väl det än lägger sig till rätta runt ryggraden.

För det första: de anklagade i andeutdrivningsfallet friades inte genom att åberopa religionsfrihet så det fallet är helt irrelevant. För det andra: de anklagade sades ha utsatt barnet för misshandel. De har naturligtvis inte ställts inför rätta för andeutdrivning, eftersom något sådant inte existerar. För det tredje: Misshandeln kunde inte bevisas och de friades därför.

Man får inte begå övergrepp mot någon, inte heller av religiösa skäl. Sedan är ju det här med övergrepp en mycket glidande skala vars gråzoner är oerhört svåra och ibland direkt olämpliga att lagstifta om.

Det är också viktigt att inte glömma bort att vissa seder, som omskärelse av pojkar (som jag personligen kan tycka borde falla inom ramarna för vad man inte får göra mot barn) i många fall inte har några religiösa förtecken överhuvudtaget, exempelvis omskär man alla pojkar i många sydamerikanska länder. Där är det rutin och läkarna utför ingreppen som en del av den tidiga spädbarnsvården, jämte vaccinationer och annat.
We are the dead

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 27 jun 2012, 15:47

Kommentaren om hustrumisshandel var faktiskt rätt begåvad, och frågan om det är rätt eller fel att spöa sin hustru, är säkert jättekomplicerad för Jerlerup, men de flesta av oss klarar att reda ut den. Har man lite förnuft, borde man även klara av att avgöra om det är rätt eller fel att skära ett barn i snoppen utan bedövning.

Mycket ska man behöva läsa... :cry:

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 28 jun 2012, 15:54

Skriv svar