Religionsmotståndare är Hycklare

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

Re: Religionsmotståndare är Hycklare

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:03

Pär C skrev:
E_manuel skrev:Eller påståendet "Religiösa tror på saker som inte existerar i verkligheten". När bevisligen de flesta i vår kultur ägnar sig åt att en konsumtion av fiktiva värden upphausad av reklam utan korrelation till den objektiva verkligheten.
Om du kunde få merparten troende att ställa upp på att religiösa budskap och Coca-Cola kampanjer har snarlika kopplingar till verkligheten så vore mycket vunnet.
Det är nog en "lost cause".

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:09

Anders H skrev:
E_manuel skrev:eftersom alla ägnar sig åt det.
Nej, det är vi inte. Att vissa är religiösa, och att några av dessa får sin upplevelse genom shopping var det du sa. Jag sa att det finns andra som icke-religiösa. Att få en religiös att förstå att det kan finnas icke-religiösa, är lika hopplöst som att försöka få icke-religiösa att förstå att det finns religiösa, men här kan man använda sitt förstånd.
Nej, det handlar inte om "vissa" och inte om "några". Det handlar inte heller om något aktivt eller medvetet val. Det spelar egentligen inte någon roll om du anser att din konsumtion har eller inte har religiösa förtecken. Konsumtion som religion är en del av den västerländska postmodernismen och detta är väl grundat inom konsumentkultursteori. I den mån du deltar i den västerländska kulturen så är du inbegripen.

Användarvisningsbild
matsw

Religionsmotståndare är Hycklare

Inlägg av matsw » tis 24 apr 2012, 08:14

E_manuel skrev:
matsw skrev:
E_manuel skrev:Det mest skrämmande är att anti-religiösa aktivt deltar i detta dagligen - utan att reflektera över det.
Men detta är ju inte sant. Kommersialismen kritiseras ju rätt hårt, tex förljugen reklam.
Så jag skulle kunna kontra med: LÖGNARE!
Mats, är du medveten om att du framstår som en irrationell religiös fanatiker vars tempel blivit vanhelgat. Fundera på varför du överreagerar. Du behöver inte kontra med något över-emotionellt nonsens. Slappna av. Gå till gymmet, ta en promenad eller ta en shoppingrunda.
Precis så reagerade jag på den post jag prafraserade. Känn dig själv...
Senast redigerad av 3 matsw, redigerad totalt 0 gång.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 24 apr 2012, 08:14

E_manuel skrev:Nej, det handlar inte om "vissa" och inte om "några". Det handlar inte heller om något aktivt eller medvetet val. Det spelar egentligen inte någon roll om du anser att din konsumtion har eller inte har religiösa förtecken. Konsumtion som religion är en del av den västerländska postmodernismen och detta är väl grundat inom konsumentkultursteori. I den mån du deltar i den västerländska kulturen så är du inbegripen.
Låt mig inta min position på samma sätt som du intar din. Jag tror att alla egentligen är icke-religiösa, för jag kan inte föreställa mig hur det är att verkligen vara religiös. Och att du helt enkelt pratar i nattmössan.

Nu får kompromisserna komma från ditt håll, jag ger upp.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 08:17

E_manuel skrev:Säkerligen har du hört talas om Baudrillard, Grant Mc Cracken, Bernard Cova och Robert Kozinetz?

Jag vet inte vad som är mer skrämmande. Att du ifrågasätter detta eller att du inte låtsas känna till det efter dina strapatser i psykologi, antropologi och sociologi.

För att vara på den säkra sidan så kan du förkovra dig i dessa böcker:

The Consumer Society: Myths and Structures (Published in association with Theory, Culture & Society) by Jean Baudrillard
The Consumer Society Reader by Juliet Schor, D. B. Holt and Douglas Holt 
Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities (Midland Book) by Grant David McCracken
Culture and Consumption II: Markets, Meaning, and Brand Management (v. 2) by Grant David McCracken
Consuming Life by Zygmunt Bauman
Consumer Tribes by Bernard Cova, Robert Kozinets and Avi Shankar
Consuming Experience by Antonella Caru and Bernard Cova
Ja, jag har läst och behärskar både socialantropologi, sociologi och psykologi. Att du förväxlar kulturella system med religion berättar två saker; 1. Du har inte läst grundkurs i antropologi och är inte autodidakt heller. 2. Du har inte läst böckerna du refererar till.

Jag vet mycket väl hur socialantropologin hanterar konsumerismen, jag förkovrade mig i det ämnet med både artiklar och ljudböcker för fyra-fem år sedan. Din koll på vad socialantropologin sagt om västerländska kultursammansättningar är extremt svag eftersom du tror "konsumerism" är den ENDA kulturen i västerländska samhällen och den ENDA socialantropologin sätter vikt vid! För mig säger du "dividera är som minus"; lika på långt håll om man kisar och inte har en aning om hur de skiljer sig åt. 

Det riktigt stora är dock att du saknar kött på benen!
Jag kan tillochmed försvara din tes bättre än vad du gjort i denna tråd eftersom jag vet vilka kulturella element som jämförs hur. Men jag vet att det är en lögn helt enkelt för att jag vet hur socialantropologin definierar, studerar och skiljer "religion" (inklusive fenomen som animism och magiskt tänkande).
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:20

Anders H skrev:Låt mig inta min position på samma sätt som du intar din. Jag tror att alla egentligen är icke-religiösa, för jag kan inte föreställa mig hur det är att verkligen vara religiös. Och att du helt enkelt pratar i nattmössan.

Nu får kompromisserna komma från ditt håll, jag ger upp.
Det är just det som är poängen. Det handlar inte om DIG och inte om DIN föreställning. Det handlar inte heller om MIG och MIN föreställning.

Det handlar fortfarande om det som är allmänt vedertaget inom konsumentkultursteori.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:22

JemyM skrev: eftersom du tror "konsumerism" är den ENDA kulturen i västerländska samhällen och den ENDA socialantropologin sätter vikt vid!
Det har jag inte hävdat. Nu gör du en halmgubbe.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 08:25

E_manuel skrev:
JemyM skrev: eftersom du tror "konsumerism" är den ENDA kulturen i västerländska samhällen och den ENDA socialantropologin sätter vikt vid!
Det har jag inte hävdat. Nu gör du en halmgubbe.
Och du en red herring genom selektivt svar.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 24 apr 2012, 08:26

E_manuel skrev:
Pär C skrev:
E_manuel skrev:Eller påståendet "Religiösa tror på saker som inte existerar i verkligheten". När bevisligen de flesta i vår kultur ägnar sig åt att en konsumtion av fiktiva värden upphausad av reklam utan korrelation till den objektiva verkligheten.
Om du kunde få merparten troende att ställa upp på att religiösa budskap och Coca-Cola kampanjer har snarlika kopplingar till verkligheten så vore mycket vunnet.
Det är nog en "lost cause".
Men då förstår jag inte vad religion och konsumism, och kritiken mot respektive fenomen har med varandra att göra. Den grundläggande kritiken mot religion går ju ut på att religiösa föreställningar, trots utövarnas påstående om motsatsen, inte har ankring i verkligheten och därför inte kan vara vägledande för hur vi utformar samhället. För konsumismen ska bli relevant som någon slags jämförelse så måste ju väsentligen samma kritik kunna riktas mot den.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 08:29

En googlesökning på konsumentkulturteori och religion gav mig 4 träffar på google. "Allmänt vedertaget"? Det enda kkt tycks ta upp är att religiösa föreställningar har påverkan på konsumentkultur.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:33

JemyM skrev:En googlesökning på konsumentkulturteori och religion gav mig 4 träffar på google. "Allmänt vedertaget"? Det enda kkt tycks ta upp är att religiösa föreställningar har påverkan på konsumentkultur.
Söker du på svenska? Konsumentkultursteori är knappast utbrett i Sverige, men vill du ha en svensk bok så kan jag rekommendera "Människor och Märken" med Jacob Östberg.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 08:37

Pär C skrev: Men då förstår jag inte vad religion och konsumism, och kritiken mot respektive fenomen har med varandra att göra. Den grundläggande kritiken mot religion går ju ut på att religiösa föreställningar, trots utövarnas påstående om motsatsen, inte har ankring i verkligheten och därför inte kan vara vägledande för hur vi utformar samhället. För konsumismen ska bli relevant som någon slags jämförelse så måste ju väsentligen samma kritik kunna riktas mot den.
Det jag menar är att uppgiften att övertyga "merparten" troende om att "religiösa budskap och Coca-Cola kampanjer har snarlika kopplingar till verkligheten" är ett "lost cause".
Pär C skrev:För konsumismen ska bli relevant som någon slags jämförelse så måste ju väsentligen samma kritik kunna riktas mot den.
Exakt

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 09:18

B Hellqvist skrev:Det är ju knappast så att handel, marknader och den kapitalistiska ekonomin är något som uppfunnits nyligen...
Nej, men dess betydelse har förändrats under postmodernismen.
B Hellqvist skrev:En konsekvens av ditt resonemang borde vara att religiösa som ägnar sig åt shopping hänger sig åt avgudadyrkan.
Ja, det är en rätt rolig konsekvens. Jesus hade ett och annat att säga om mammon och månglarna i templet.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 24 apr 2012, 09:22

E_manuel skrev:Det jag menar är att uppgiften att övertyga "merparten" troende om att "religiösa budskap och Coca-Cola kampanjer har snarlika kopplingar till verkligheten" är ett "lost cause".
Pär C skrev:För konsumismen ska bli relevant som någon slags jämförelse så måste ju väsentligen samma kritik kunna riktas mot den.
Exakt
Men jämförelsen är inte relevant om - vilket du i och för sig tycks hålla med - troende anser att religiösa budskap har starkare koppling till verkligheten än Coco-Cola kampanjer.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 09:29

Pär C skrev: Men jämförelsen är inte relevant om - vilket du i och för sig tycks hålla med - troende anser att religiösa budskap har starkare koppling till verkligheten än Coco-Cola kampanjer.
Det jag menar är att alla mer eller mindre ägnar sig åt budskap som inte är kopplade till verkligheten - tämligen oreflekterat dagligen. Jag har inget som helst problem med det och ser det som helt naturligt.

Det problematiska är villfarelsen att några få inte gör det.

Skriv svar