Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Jakob » tis 08 maj 2012, 20:55

Med risk för att detta klassas som reklam vill jag meddela intresserade att uppslagsverket nu finns som app.

Det har ju trots allt visats visst engagemang kring uppslagsverket för tokiga bibelord här på forumet...
Är det så att du finner någon slags nytta med det bibelstuie jag lagt ner för att gräva upp eländet och göra det lättillgängligt kan du, om inte annat som för uppmuntran, ladda hem appen.

Ateistbibeln på App Store
Bild

(Jag har full förståelse för om detta betraktas som spam, eller om det inte anses vara till allmännytta för forumets medlemmar och därför plockas bort.)

Tilläggas kan också att nätversionen av uppslagsverket snabbats upp och fått en smart och smidig filtreringsfunktion.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Jacob » ons 09 maj 2012, 09:51

Duktigt! Programmerat den själv?

Jag har funderat på att starta en egen sajt, arbetsnamn: SkeptikerBibeln.se
Den ska ta upp tokiga vetenskapliga citat för att visa hur tokigt det är ibland inom vetenskapen.
Folk har rätt att få reda på vad forskarna sysslar med, tycker jag. Det behövs fler skeptiker som är skeptiska mot vetenskapen.

Exempel:
Effects of cocaine on honeybee dance behaviour. (Journal of Experimental Biology)

More information than you ever wanted: does Facebook bring out the green-eyed monster of jealousy? (Cyberpsychology and Behavior)

The nature of navel fluff. (Medical Hypotheses)

osv

http://www.wired.co.uk/magazine/archive ... fic-papers
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 09 maj 2012, 09:58

Jacob skrev:Det behövs fler skeptiker som är skeptiska mot vetenskapen.
Jag skulle snarare påstå att kvoten är överfull.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 09 maj 2012, 10:08

Vad vill du visa med det inlägget, Jacob?

Att du inte förstår skillnaden mellan vetenskaplig metod som begrepp och Bibeln som urkund för en religion? Samt kanske att du verkar tro att vetenskapen är en statisk monolit som innebär samstämmighet och utfärdade dekret för alla och envar?

Du lyckas med det.

Och vad ska exemplen du ger tjäna för syfte? Försökte du dig på en Sarah Palin-lightvariant av "Varför bedrivs det forskning på banaflugor?!?!" kanske?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 09 maj 2012, 10:11

Gambit skrev:
pga 3 st sajter som du inte tycker om?
Tror som sagt att man kan hitta "lite" mer än tre st tokiga citat från samtliga någonsin publicerade vetenskapliga texter.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 09 maj 2012, 10:16

anundi skrev:Vad vill du visa med det inlägget, Jacob?
Jag ville visa att det är lätt att hitta tokigheter inom vetenskapen på samma sätt som det är lätt att hitta tokigheter i Bibeln. Poängen med det är att det inte är rimligt att döma ut en företeelse eller dessa anhängare bara för att det går att hitta tokiga citat. Härmed försöker jag inte därför jämställa religion och vetenskap som likvärdiga företeelser.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 09 maj 2012, 10:21

Jacob skrev:
Gambit skrev:
pga 3 st sajter som du inte tycker om?
Tror som sagt att man kan hitta "lite" mer än tre st tokiga citat från samtliga någonsin publicerade vetenskapliga texter.
Nja, se det mer som en marknadsupplysning om ditt planerade projekt. Konkurrensen är ganska tuff på vetenskaplig skepticism-skepticism-området.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 09 maj 2012, 10:26

Jacob skrev:Jag ville visa att det är lätt att hitta tokigheter inom vetenskapen på samma sätt som det är lätt att hitta tokigheter i Bibeln.
Jacob skrev:Härmed försöker jag inte därför jämställa religion och vetenskap som likvärdiga företeelser.
Gäller det ena påståendet vetenskap som metod, och det andra vetenskapliga publikationer?

I så fall vore jag tacksam om du kunde börja om från början, och hålla dig till det ena. Om inte så skulle jag uppskatta att du tog reda på vad som skiljer.

Kul hur som helst att du intresserar dig för vetenskap.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 09 maj 2012, 10:28

Jacob skrev:
anundi skrev:Vad vill du visa med det inlägget, Jacob?
Jag ville visa att det är lätt att hitta tokigheter inom vetenskapen på samma sätt som det är lätt att hitta tokigheter i Bibeln. Poängen med det är att det inte är rimligt att döma ut en företeelse eller dessa anhängare bara för att det går att hitta tokiga citat. Härmed försöker jag inte därför jämställa religion och vetenskap som likvärdiga företeelser.
Ja, att du ville visa sådana exempel är ju tydligt, men vad är poängen med det? Vetenskap är ju en metod, en sysselsättning, en process som enskilda individer företar sig?

Jag kanske missar relevansen, men det förefaller både som en irrelevant och en knasig jämförelse (eller vad det nu var).

Poängen med Ateistbibeln är ju att visa de citat som faktiskt finns i den bok som är Guds ord - och är själva grunden för religionen, eller åtminstone ingår i den som centralt fundament. Att avfärda just de knasiga citaten är bra, men jag fattar inte hur man kan göra det och samtidigt omfamna andra. På vilka grunder sker det?

Att hitta roliga eller absurda studier är lätt. En massa sådana finns samlade på NCBI ROFL: http://blogs.discovermagazine.com/disco ... ncbi-rofl/
Men (till synes?) roliga eller absurda studier är ändå inte samma sak som hemskheter i Bibeln. Totalt väsenskilt.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 09 maj 2012, 10:35

Improbable research kan vara värt ett omnämnande i sammanhanget.

Det trista med vetenskapliga felaktigheter är att de vartefter slängs på den historiska sophögen. Med religiösa skrifter är det snarast tvärtom; vanföreställningar får stå kvar och man försöker att omtolka texterna när det inte längre går att förneka.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 09 maj 2012, 12:25

Jacob skrev:Duktigt! Programmerat den själv?

Den ska ta upp tokiga vetenskapliga citat för att visa hur tokigt det är ibland inom vetenskapen.
Folk har rätt att få reda på vad forskarna sysslar med, tycker jag. Det behövs fler skeptiker som är skeptiska mot vetenskapen.

Exempel:
Effects of cocaine on honeybee dance behaviour. (Journal of Experimental Biology)

More information than you ever wanted: does Facebook bring out the green-eyed monster of jealousy? (Cyberpsychology and Behavior)

osv

Ta gärna med följande studie: The case of the disappearing teaspoons: longitudinal cohort study of the displacement of teaspoons in an Australian research institute
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 09 maj 2012, 12:54

Jag uppskattar Jacobs insats och vill tipsa om en placebokontrollerad studie av fallskärmshoppning.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » fre 11 maj 2012, 17:23

Jacob skrev:Duktigt!
Tack!
Programmerat den själv?
Nej, jag har valt en billig variant för att konvertera en wordpressblog till en app.
Eländet i bibeln har jag emellertid grävt fram på egen hand.

Exempel:

osv

Det tycker jag känns lite fånigt.
Vetenskapliga publikationer skall granskas skeptiskt vilket också görs.

Kritiserar man emellertid bibeln för att den exempelvis beskriver hur gud uppviglar till barnamord, då är det genast någon som känner sig trampad på tårna och börjar veva, åberopa "kontext" och konstruera rationaliseringar.

Men varför inte?
Skadar ju inte att du är lite kreativ på webben. ;-)
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 11 maj 2012, 17:58

Gambit skrev:Nja, se det mer som en marknadsupplysning om ditt planerade projekt. Konkurrensen är ganska tuff på vetenskaplig skepticism-skepticism-området.
Mitt planerade projekt? Kan du berätta mer om det?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 11 maj 2012, 17:59

ulltand skrev:
Jacob skrev:Jag ville visa att det är lätt att hitta tokigheter inom vetenskapen på samma sätt som det är lätt att hitta tokigheter i Bibeln.
Jacob skrev:Härmed försöker jag inte därför jämställa religion och vetenskap som likvärdiga företeelser.
Gäller det ena påståendet vetenskap som metod, och det andra vetenskapliga publikationer?

I så fall vore jag tacksam om du kunde börja om från början, och hålla dig till det ena. Om inte så skulle jag uppskatta att du tog reda på vad som skiljer.

Kul hur som helst att du intresserar dig för vetenskap.
Jag syftade så klart på vetenskapliga publikationer (i relationer till "publikationen": Bibeln). Varför spelar du dummare än vad du är?

Skriv svar