Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Jakob » tis 29 maj 2012, 18:59

Jacob skrev:
Blenda skrev:Och om man bara lyfter fram det positiva får folk då en rättvisande bild av Bibeln? Kan du namnge någon bibelsajt där det negativa lyfts fram samtidigt med det positiva?

Men vad är felet med det då? Att lyfta fram det positiva? Är det fel att lyfta fram positiva citat från Einstein eftersom han hade fel ibland?
Felet med hela världen är negativitet, att folk lyfter fram negativa saker hos andra människor/kulturer/raser/religioner i tid och otid.
Denna negativitet är destruktiv, den leder inte fram till något bra. Speciellt inte när den är falsk och ondsint.
Världen behöver mer av optimism och positivitet, varför inte ta fram det bästa av allt, plocka de godaste russinen ur alla de finaste kakorna?
Varför är det fel?
Om Bibeln i sig är destruktiv, falsk och ondsint, kan det då inte vara bra att visa det så kan vi lägga den åt sidan och istället använda oss av bättre böcker för att lära oss om optimism, positivitet och god etik?
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 29 maj 2012, 19:07

Jacob skrev:
Blenda skrev:Och om man bara lyfter fram det positiva får folk då en rättvisande bild av Bibeln? Kan du namnge någon bibelsajt där det negativa lyfts fram samtidigt med det positiva?
Men vad är felet med det då? Att lyfta fram det positiva? Är det fel att lyfta fram positiva citat från Einstein eftersom han hade fel ibland?
Felet med hela världen är negativitet, att folk lyfter fram negativa saker hos andra människor/kulturer/raser/religioner i tid och otid.
Denna negativitet är destruktiv, den leder inte fram till något bra. Speciellt inte när den är falsk och ondsint.
Världen behöver mer av optimism och positivitet, varför inte ta fram det bästa av allt, plocka de godaste russinen ur alla de finaste kakorna?
Varför är det fel?
Positivt tänkande är en felöversättning av engelskans "positive thinking" som betyder "säkert tänkande". Bara som en parantes.

Jag tycker inte att det är positivt eller kärleksfullt att låtsas som att mängder av människor som dör i Aids inte spelar roll bara för att det skulle kunna störa vissas barnatro att påpeka att detta på sina håll är en direkt är följd av vad kyrkan predikar t.ex.

sicher

Inlägg av sicher » tis 29 maj 2012, 19:46

Jacob skrev:Felet med hela världen är negativitet, att folk lyfter fram negativa saker hos andra människor/kulturer/raser/religioner i tid och otid.
Varför är det fel?
Jag håller med till 100%. AteistBibeln.se är en toppensida!

/M

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 29 maj 2012, 20:52

Jacob skrev:
Varför är det fel?
Nej, varför ska man ifrågasätta saker och ting? Kan inte alla vara lyckliga och glada och så där mysigt Thomas diLeviga? Usch för jobbiga typer som inte går i takt med majoriteten! Varsågod, ta det blå pillret...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 00:19

Jakob skrev:Om Bibeln i sig är destruktiv, falsk och ondsint, kan det då inte vara bra att visa det så kan vi lägga den åt sidan och istället använda oss av bättre böcker för att lära oss om optimism, positivitet och god etik?
Jag är inte kristen och har inte fått en kristen uppfostran, snarare tvärtom.
Så kanske har jag inte sett problemen med kristendomen lika mycket som ni som har varit i rörelsen och sett det inifrån.
Eller så har min uppfostran gjort mig mer öppen för olikheter, mer nyfiken på allt som livet har att erbjuda. Detta inkluderar nyfikenhet på religioner, på samma sätt som man kan vara nyfiken på viss musik, konst, historia, vissa länder, eller vad som helst.
Att hela Bibeln skulle vara "destruktiv, falsk och ondsint", det låter mer som din personliga vendetta mot kyrkan än något annat. Men jag vet inte, jag är inte lika bibelkunnig som du är. Du är fantastiskt insatt i Bibeln för att vara ateist.
Jag respekterar kristna och andra religiösa, jag ser deras kärleksbudskap och jag tycker att de allra flesta kristna sköter det bra. De försöker inte lura mig eller ens övertyga mig om att Gud finns. De startar inte sajter som beskriver alla fel med att vara ateist.
Jag ser mer av otrevliga attityder bland skeptiker och extrema ateister, faktiskt än vad jag gör bland kristna, som överlag är aktiva i att göra gott, i stället för att vara aktiva i att hitta fel och uttrycka kritik mot andra människor och grupper av människor. Jag tycker att det är mer hedervärt, de visar upp bättre personliga egenskaper än er som letar fel och problem med 1500-2000 år gamla texter (problem som givetvis inte är svåra att hitta). Att vara människa innebär att man måste samverka och kommunicera med andra människor. Var och en väljer att göra det på ett sätt som passar dem. Man kan välja att vara vänlig och förstående eller så kan man välja att vara konfrontativ mot de som man inte håller med eller som man av någon anledning inte tycker om. Oavsett skäl, det kan vara pga ras, hudfärg, religion, fotbollslag, politik. Vilket sätt tror du kommer att bli mest framgånsrikt för hela den mänskliga civilisationen på lång sikt? Det sätt där vi samarbetar och förstår varandra, eller det sätt där vi motarbetar varandra?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 00:26

B Hellqvist skrev: Nej, varför ska man ifrågasätta saker och ting? Kan inte alla vara lyckliga och glada och så där mysigt Thomas diLeviga? Usch för jobbiga typer som inte går i takt med majoriteten! Varsågod, ta det blå pillret...
Går i takt med majoriteten? På detta forum? Gör jag det? Nej, just det :)
För övrigt så tror inte ens en majoritet av hela svenska folket på Gud.
Inte jag heller, BTW. Det är tydligen en viktig disclaimer i denna spanska inkvisition mot misstänkta icke-ateister.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 30 maj 2012, 07:42

Jacob skrev:Felet med hela världen är negativitet, att folk lyfter fram negativa saker hos andra människor/kulturer/raser/religioner i tid och otid.
Varför är det fel?
Jacob skrev:Nej, det stämmer inte att jag tycker att det är negativt att citera [anundis anm: negativa, ogynnsamma, tokiga, galna] delar ur Bibeln.
Does not riktigt compute, inte hos mig i alla fall.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 30 maj 2012, 07:45

Jacob skrev:Går i takt med majoriteten? På detta forum? Gör jag det? Nej, just det :)
För övrigt så tror inte ens en majoritet av hela svenska folket på Gud.
Inte jag heller, BTW. Det är tydligen en viktig disclaimer i denna spanska inkvisition mot misstänkta icke-ateister.
Släpp det Jacob! Om du tycker att ateistbibeln är kass så är du i din fulla rätt att tycka så och vi andra som tycker att den är bra är i vår rätt att tycka så. Utsätt dig inte för det här mer utan acceptera att i just den här frågan/debatten står du ensam och sådant är alltid jobbigt och man hamnar lätt i motvallskärringrollen där man bara käftar emot för att markera sin autonomi. Lägg din energi på något annat.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 30 maj 2012, 07:46

Jacob skrev:Vilket sätt tror du kommer att bli mest framgånsrikt för hela den mänskliga civilisationen på lång sikt? Det sätt där vi samarbetar och förstår varandra, eller det sätt där vi motarbetar varandra?
Om du tänker på stora religiösa grupper rent generellt världen över, vilken hållning av dessa representerar de, tycker du? Ta till exempel katolska kyrkan (förslagsvis i Latinamerika), i princip hela kristna högern i USA, islamister i mellanöstern, i Afrika och i Asien.

Jämför dessa med sekularister (jag säger inte ateister eftersom ateism inte är en åsikt om samhällsform på samma sätt som sekularism). Vilka står för de synsätt du helst vill se? Generellt alltså.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 30 maj 2012, 08:04

Jacob skrev:Jag respekterar kristna och andra religiösa, jag ser deras kärleksbudskap och jag tycker att de allra flesta kristna sköter det bra.
Det är religion som står som måltavla, inte religiösa människor.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 30 maj 2012, 08:07

Jacob skrev:De startar inte sajter som beskriver alla fel med att vara ateist.
Verkligen?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 08:32

Även om man inte identifierar sig med Westboro Baptist Church, så kan man kanske relatera till William Lane Craig. Han försöker utveckla rationella argument för varför just hans personliga tro är den korrekta, och varför ateisterna har fel. Om Jacob anser att det är fel att vara apologet, kanske Jacob ska börja med sig själv, och om Jacob anser att skeptiskt arbete är fel kan han kanske kontra? Eller varför denna kommentar?
Jacob skrev:De startar inte sajter som beskriver alla fel med att vara ateist.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 08:33

Jacob: det finns en del galna ateister också - kan du inte starta en sajt där du samlar deras tokiga citat? :smile2:
We are the dead

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 08:36

Xantippa skrev:Jacob: det finns en del galna ateister också - kan du inte starta en sajt där du samlar deras tokiga citat? :smile2:
Lika bra att samla på tokiga saker icke-frimärkssamlare säger också.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 30 maj 2012, 08:37

Anders H, du har rätt. Frågan är om man ska samla vanligt eller tjejsamla?
We are the dead

Skriv svar