Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av amandaduregard » ons 30 maj 2012, 08:44

pwm skrev:
Jacob skrev:De startar inte sajter som beskriver alla fel med att vara ateist.
Verkligen?
Eller de svenska motsvarigheterna: Apg29, Frälst.se, Tidningen Inblick
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 30 maj 2012, 08:54

amandaduregard skrev:
pwm skrev:
Verkligen?
När det gäller apg29 så undrar jag om Christer Åberg var sådan där även innan han förlorade barn och fru? Eller om det handlar om en oförmåga att acceptera den förlusten? Han är så våldsamt extrem.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 14:06

Craig är också våldsamt extrem enligt normala människor, men han högaktas ändå.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 14:45

Blenda skrev: Släpp det Jacob! Om du tycker att ateistbibeln är kass så är du i din fulla rätt att tycka så och vi andra som tycker att den är bra är i vår rätt att tycka så. Utsätt dig inte för det här mer utan acceptera att i just den här frågan/debatten står du ensam och sådant är alltid jobbigt och man hamnar lätt i motvallskärringrollen där man bara käftar emot för att markera sin autonomi. Lägg din energi på något annat.
Jag har anmält ditt inlägg pga osaklighet. Håll dig till ämnet, eller släpp det!
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 14:47

anundi skrev:
Jacob skrev:Vilket sätt tror du kommer att bli mest framgånsrikt för hela den mänskliga civilisationen på lång sikt? Det sätt där vi samarbetar och förstår varandra, eller det sätt där vi motarbetar varandra?
Om du tänker på stora religiösa grupper rent generellt världen över, vilken hållning av dessa representerar de, tycker du? Ta till exempel katolska kyrkan (förslagsvis i Latinamerika), i princip hela kristna högern i USA, islamister i mellanöstern, i Afrika och i Asien.

Jämför dessa med sekularister (jag säger inte ateister eftersom ateism inte är en åsikt om samhällsform på samma sätt som sekularism). Vilka står för de synsätt du helst vill se? Generellt alltså.
Jag föredrar sekularism, helt klart. Och religionen ställer till med mycket besvär. Men det har inte med ämnet att göra.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 14:48

pwm skrev:
Verkligen?
såklart att dessa också finns, men det var tydligen svårt att hitta detta inom Sverige, inom den religiösa rörelsen som är störts i Sverige?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 14:49

Xantippa skrev:Jacob: det finns en del galna ateister också - kan du inte starta en sajt där du samlar deras tokiga citat? :smile2:
Det skulle jag kunna göra, om jag tycket det var rätt och smart att göra så (och om jag hade haft tid..)

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 30 maj 2012, 14:51

amandaduregard skrev:
pwm skrev:
Verkligen?
Kritisera detta direkt då i stället för att attackera hela gruppen kristna i Sverige. Jag är för all saklig kritik av religiösa samfund som beter sig illa.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 maj 2012, 15:07

Jacob skrev:Kritisera detta direkt då i stället för att attackera hela gruppen kristna i Sverige. Jag är för all saklig kritik av religiösa samfund som beter sig illa.
Dvs du har fortfarande inte förstått syftet med ateistbibeln. Hur går det med ditt kritiserande av påvens stöd för våldtäkt på nioåringar?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 15:09

Jo.
Jacob skrev:Kritisera detta direkt då i stället för att attackera hela gruppen kristna i Sverige.
Varför ska det kritiseras?

sicher

Inlägg av sicher » ons 30 maj 2012, 15:59

Jacob skrev:Kritisera detta direkt då i stället för att attackera hela gruppen kristna i Sverige. Jag är för all saklig kritik av religiösa samfund som beter sig illa.
Attackeras verkligen hela gruppen kristna? Jag får intrycket att det som kritiseras är hela gruppen kristnas så kallade heliga bok.

/M

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 17:26

sicher skrev:
Attackeras verkligen hela gruppen kristna? Jag får intrycket att det som kritiseras är hela gruppen kristnas så kallade heliga bok.

/M
Hela projektet handlar om att kritisera den (kristen eller ej) som påstår att Nya Testamentet står för något odiskutabelt positivt.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 31 maj 2012, 08:24

Jacob skrev:
pwm skrev:
Verkligen?
såklart att dessa också finns, men det var tydligen svårt att hitta detta inom Sverige, inom den religiösa rörelsen som är störts i Sverige?
Ja, de finns så ditt påstående var förhastat. Och nej, det är inte svårt att hitta svenska exempel. Har du kikat på Renards hemsidor någon gång?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 31 maj 2012, 08:29

Frågan spelar ingen roll, för alla i sitt sinnesfulla bruk anser att vi får bedriva skeptiskt arbete, och att apologeterna får argumentera för sin tro. Eller hur, Jacob? Du måste skilja på att kritisera att debatten förekommer och att kritisera argumenten i debatten.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 31 maj 2012, 21:43

Anders H skrev:Frågan spelar ingen roll, för alla i sitt sinnesfulla bruk anser att vi får bedriva skeptiskt arbete, och att apologeterna får argumentera för sin tro. Eller hur, Jacob? Du måste skilja på att kritisera att debatten förekommer och att kritisera argumenten i debatten.
Jag kritiserar argumenten i debatten. Jag tycker att AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade. Det är huvudsaken i min poäng.
Jag efterlyser alltså bättre argument och smartare debatt inom skeptikerrörelsen - som jag överlag sympatiserar mer med, mycket mer med, än religiösa sällskap. Men det enda resultatet av detta är ju att en häxjakt har startats mot mig. Jag blir kallad allt möjligt inkl apologet och religiös. Det är som att tala med en vägg, ingenting går fram. Så jag ska låta er hållas nu och inte lägga mig i er naiva och hätska religionbashing något mer (som endast fungerar som inbördes beundran), lycka till med detta boys.

Skriv svar